Prezydent Łodzi przedstawiła projekt budżetu na 2017 rok. Na konferencji prasowej drugą pozycję z inwestycji zajęły "nowe drogi rowerowe". A jak ma się to w rzeczywistości?

Na konferencji prasowej dla dziennikarzy, prezydent miasta wraz ze skarbnikiem miasta przedstawili projekt budżetu miasta na 2017 rok. Oto relacja video

Pod koniec widać jedną z zaprezentowanych plansz (o 48 sekundy materiału).

Czym się chwali prezydent miasta w budżecie na 2017 rok?Czym się chwali prezydent miasta w budżecie na 2017 rok?

Można by  z tego wyciągnąć wniosek, że budowa nowych dróg dla rowerów stanowią jeden z filarów inwestycyjnych, a przynajmniej nakłady na ten cel będą wyższe niż w minionym roku. 

Projekt tegorocznego budżetu dostępny jest pod tym linkiem (kliknij)

Na początku przypomnijmy konferencję prasową z początku marca 2016

Na niej oświadczono, że w 2016 roku zostanie podwojona kwota wydatków na inwestycje rowerowe. Taką decyzję podjęła Rada Miasta. Co miało być z tego wybudowane? Pisaliśmy o tym w osobnym artykule (kliknij)

Co z tego udało się wykonać?
Lista zawiera deklaracje z początku roku, przekreślone zostały te, których wykonać się nadal nie udało. 

  • budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Paderewskiego (strona południowa)
  • budowa drogi rowerowej wzdłuż al. Bandurskiego (Krzemieniecka - Wyszyńskiego)
  • wykonanie projektu drogi rowerowej w ul. Zgierska - Zachodnia (od ul. Pojezierskiej - obok Manufaktury aż po ul. Ogrodową i dalej do ul. Nowomiejskiej) - prace jednak jeszcze się nie rozpoczęły 
  • wykonanie przejazdu na skrzyżowaniu al. Wyszyńskiego/Armii Krajowej
  • wykonanie projektu wiaty dla parkingu rowerowego
  • zakup i montaż stojaków
  • elementy małej architektury jak podjazdy i podpórki
  • uruchomienie systemu zliczania rowerzystów, liczydła w nowych 9 lokalizacjach (nadal nie postawiono ostatniego urządzenia przy al. Piłsudskiego - w ramach tej inwestycji)

Infografika przedstawiona dziennikarzom w marcu 2016Infografika przedstawiona dziennikarzom w marcu 2016

Na co zatem wydano tegoroczne pieniądze? 
Na dokończenie budowy dróg dla rowerowych które miały rozpocząć się w roku poprzednim, albo wręcz zostały zlecone w 2015.
- ul. Pabianicka 2 301 759,07 zł 
-
 trasa W-Z czyli dokończenie przy al. Piłsudskiego oraz al. Bandurskiego 2 177 100,00 zł 
= 4 478 859,07 zł
Wykonano także liczydła rowerowe. Ich koszt 448 207,00 zł, zaś dokumentacja projektowa dla drogi rowerowej wzdłuż ul. Zachodniej miała kosztować 141 450,00 zł, ale ZDiT unieważnił przetarg. 
= 4 927 066,07 zł

Wygląda więc na to, że z obietnic z marca 2016 wyszły nici. Można oczywiście przypomnieć, że zbudowana została droga dla rowerów przy ul. Rzgowskiej (ale to było zamówienie z 2015 roku) a rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka (jednak jest ona z puli budżetu obywatelskiego). 

W tegorocznym projekcie budżetu mamy zapisanych 5 mln zł. Na co uda się je wydać? 
Wybudowanie drogi dla rowerów przy ul. Paderewskiego - wynik przetargu 2.997.608,40 zł
Wybudowanie drogi dla rowerów przy al. Bandurskiego - wynik przetargu 1.793.702,85 zł
Wybudowanie przejazdu przez al. Wyszyńskiego przy ul. AK (specyficzna sytuacja którą opisaliśmy w osobnym artykule)

To już daje kwotę 4 791 311,25 zł. Czy to oznacza, że zbuduje się jedynie to co miało powstać w 2016 roku, zaś nie ruszy żadna nowa inwestycja? 
Dla porównania, cały budżet Zarządu Inwestycji Miejskich na budowę nowych dróg samochodowych wyniosą 136 578 770 zł! Na rowerowe inwestycje planuje się wydać 3,5% budżetu inwestycyjnego ZIM. 

Na sam koniec przypominamy deklarację pani Hanny Zdanowskiej sprzed 2 lat, kiedy starała się o reelekcję na stanowisko prezydenta miasta. O wszystkich pytaniach i odpowiedziach przeczytać można w artykule sprzed wyborów samorządowych w 2014 roku (kliknij)
Jedna z odpowiedzi w akcji "masz głos, masz wybór" z 2014 rJedna z odpowiedzi w akcji "masz głos, masz wybór" z 2014 r

{hb}