Postanowiliśmy zadać 5 rowerowych pytań wszystkim kandydatom na prezydenta Łodzi. Na naszą prośbę odpowiedziało 6 kandydatów

Na nasze pytania odpowiedzieli:

  1. Piotr Biliński jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego Wyborców 'Łodzianie bez partii'.
  2. John Abraham Godson jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego Wyborców Johna Godsona
  3. Joanna Kopcińska jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
  4. Wenancjusz Filip Szuster jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego Wyborców Clubicku - VOTE 4 WENO
  5. Tomasz Trela jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego SLD Lewica Razem
  6. Hanna Zdanowska jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego Platforma Obywatelska RP (odpowiedzi przysłane po terminie)

 

Teza: Do 2018 stworzę system dróg, pasów i stref tempo-30 umożliwiających bezpieczną jazdę rowerem po całym mieście.
Odpowiedzi:

  1. Piotr Biliński NIE
    Nie ma fizycznej możliwości by to wykonać w całym mieście. Mogę obiecać że z pewnością do 2018 stworzę obszar tempo-30 w zwartej zabudowie śródmiejskiej i w obszarach dużych osiedli mieszkaniowych na drogach będących w administracji miasta.
  2. John Godson TAK
    To pożądany kierunek zmian ale najpierw jako prezydent chciałbym opracować strategię rozwoju wskazanego systemu dróg rowerowych w Łodzi. Zamierzam to uczynić w ciągu pierwszego kwartału mojej prezydentury. Wtedy też, będę w stanie podejmować takie zobowiązania i określać przewidywany czas wprowadzania zmian -  czy do 2018 czy do 2016 roku.
  3. Joanna Kopcińska TAK
    Rowerzyści w Łodzi mają prawo do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury dróg rowerowych. Wprowadzenie tempa-30 w obszarze ścisłego centrum z wyłączeniem takich ulic jak Kościuszki czy Piłsudskiego może istotnie podnieść poziom bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców.
  4. Wenancjusz Szuster TAK
    Jestem tzw. cyklistą całorocznym i nie zamierzam tego zmieniać (nawet po objęciu funkcji), dlatego będę tworzył system „na własne potrzeby”.
  5. Tomasz Trela TAK
    Po starannym wyborze miejsc, w których utworzenie stref tylko upłynni ruch i zwiększy bezpieczeństwo
  6. Hanna Zdanowska TAK
    Poruszanie się rowerem po mieście będzie łatwiejsze i bardziej bezpieczne. Wybudujemy nowe drogi rowerowe, a tam gdzie jest to możliwe i uzasadnione powstaną nowe pasy. Wprowadzenie stref 30 to duża zmiana, musi się na nią zgodzić zdecydowana większość mieszkańców.

Teza: Zapewnię średnioroczny budżet rowerowy w wysokości 40 mln zł
Odpowiedzi:

  1. Piotr Biliński TAK
    Zapewnię roczny budżet rowerowy w wysokości 40 mln zł. Choć obawiam się, że po prawdziwym audycie  budżetu Łodzi może nie być wesoło
  2. John Godson NIE
    Zapewnię takie budżet, który będzie odpowiednio spełniał wymagania rozwoju systemu i sieci dróg rowerowych w Łodzi. To może być 40 mln zł ale może także być 100 mln zł. Będzie to uzależnione od strategii oraz całkowitego kosztu budowy zintegrowanego systemu rowerowego w Łodzi.
  3. Joanna Kopcińska NIE
    Moją kadencje rozpocznę od audytu otwarcia. Dopiero po zapoznaniu się z się z faktycznym stanem finansów miasta, będziemy mogli odpowiedzialnie planować rozpoczęcie nowych inwestycji.
  4. Wenancjusz Szuster TAK
    O ile nie okaże się, że optymalnie powinno być więcej.
  5. Tomasz Trela TAK
    Zapewnię średnioroczny budżet rowerowy w wysokości minimum 40 mln zł
  6. Hanna Zdanowska TAK
    Ta decyzja należy do radnych, ale ja chcę corocznie zwiększać nakłady na infrastrukturę rowerową. Potraktujmy te 40 mln, jako cel do którego powinniśmy dążyć w trakcie następnej kadencji.

Teza: Dopuszczę jazdę rowerem w obu kierunkach na spokojnych ulicach jednokierunkowych.
Odpowiedzi:

  1. Piotr Biliński NIE
    Nie ma fizycznej możliwości by to wykonać w całym mieście. Mogę obiecać że z pewnością do 2018 stworzę obszar tempo-30 w zwartej zabudowie śródmiejskiej i w obszarach dużych osiedli mieszkaniowych na drogach będących w administracji miasta.
  2. John Godson NIE
    Rozważam taką możliwość, jednakże w mojej ocenie najlepszym rozwiązaniem byłoby utworzenie systemu dróg rowerowych nie kolidujących z drogami dwuśladów.
  3. Joanna Kopcińska TAK
    To rozwiązanie sprawdziło się w wielu europejskich Miastach. Najwyższy czas na dobre rowerowe zmiany w Łodzi.
  4. Wenancjusz Szuster TAK
    To rozwiązanie sprawdza się. Można się o tym przekonać choćby... w Łodzi.
  5. Tomasz Trela TAK
    To tylko ułatwi poruszanie się po mieście
  6. Hanna Zdanowska TAK
    Ale tylko tam, gdzie jest to możliwe i bezpieczne dla rowerzystów i po akceptacji wszystkich służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.

Teza: Do 2018 wybuduję zadaszone parkingów rowerowych przy każdej łódzkiej szkole.
Odpowiedzi:

  1. Piotr Biliński TAK
    A jeżeli nie będzie takich możliwości budżetowych to umożliwię wykonanie tego umożliwiając firmom w ramach ich funduszu reklamowego wykonanie takich konstrukcji.
  2. John Godson TAK
    Bardzo dobry pomysł. Biorę to.
  3. Joanna Kopcińska TAK
    Szanując bezpieczeństwo uczniów na rowerach będziemy budować nowe stojaki rowerowe,  a wszędzie tam gdzie będzie to możliwe ze względów prawnych zadaszone parkingi.
  4. Wenancjusz Szuster TAK
    I bezpieczne, zadaszone parkingi przy osiedlach. Wnoszenie rowerów na piętra (nawet gdy jest winda) to zmora powodująca zniechęcenie do jazdy rowerem, szczególnie jesienią i zimą. Na szczęście mieszkam na parterze ;)
  5. Tomasz Trela TAK
    Podejmę starania, by takie parkingi powstały – nie tylko przy szkołach
  6. Hanna Zdanowska NIE
    W pierwszej kolejności musimy zdecydować się na najważniejsze inwestycje. O tym co powstanie i kiedy zadecydują mieszkańcy i rowerzyści.

Teza: Uruchomię powszechny program edukacji dla dorosłych rowerzystów.
Odpowiedzi:

  1. Piotr Biliński TAK
    Uruchomię powszechny program edukacji dla dorosłych rowerzystów
  2. John Godson NIE
    To rozwiązanie powinno działać na poziomie ustawowym - Kodeks ruchu drogowego. Raczej uruchomię kampanię społeczną w łódzkich mediach, promujących świadomość bezpiecznego korzystania z transportu rowerowego.
  3. Joanna Kopcińska TAK
    W związku z cieszącym mnie wzrostem liczby rowerzystów, umożliwię łodzianom korzystanie z rowerowych programów edukacyjnych. Jestem przekonana, że przyczyni się do zmniejszenia ryzyka wypadków rowerowych
  4. Wenancjusz Szuster TAK
    Raczej program rodzinny (dla dorosłych i dzieci). Edukację trzeba rozpoczynać wcześnie i najlepiej pod okiem autorytetu jakim jest rodzic.
  5. Tomasz Trela TAK
    Taki program jest konieczny – znajomość przepisów tylko poprawi bezpieczeństwo
  6. Hanna Zdanowska NIE
    To zadanie przede wszystkim dla organizacji pozarządowych. Istnieje wiele możliwości, aby pozyskać na ten cel środki zewnętrzne i zadbać o szkolenia dla rowerzystów. 

 

Pomimo zapowiedzi, swojej ankiety nie odesłała (od 24 października do 9 listopada 2014):
Agnieszka Wojciechowska van Heukelom KW Nowa Prawica — Janusza Korwin-Mikke;
Odpowiedzi na pytania odmówił: Wojciech Łaszkiewicz KW Polskie Stronnictwo Ludowe
Brak możliwości skontaktowania się (za pomocą elektronicznych form kontaktu) z: Piotr Misztal z KWW Bezpartyjny Blok Piotra Misztala