Postanowiliśmy zadać 5 rowerowych pytań wszystkim kandydatom na prezydenta Łodzi. Na naszą prośbę odpowiedziało 6 kandydatów
Na nasze pytania odpowiedzieli:
- Piotr Biliński jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego Wyborców 'Łodzianie bez partii'.
- John Abraham Godson jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego Wyborców Johna Godsona
- Joanna Kopcińska jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego Prawo i Sprawiedliwość
- Wenancjusz Filip Szuster jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego Wyborców Clubicku - VOTE 4 WENO
- Tomasz Trela jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego SLD Lewica Razem
- Hanna Zdanowska jest kandydatem na prezydenta miasta Komitetu Wyborczego Platforma Obywatelska RP (odpowiedzi przysłane po terminie)
Teza: Do 2018 stworzę system dróg, pasów i stref tempo-30 umożliwiających bezpieczną jazdę rowerem po całym mieście.
Odpowiedzi:
- Piotr Biliński NIE
Nie ma fizycznej możliwości by to wykonać w całym mieście. Mogę obiecać że z pewnością do 2018 stworzę obszar tempo-30 w zwartej zabudowie śródmiejskiej i w obszarach dużych osiedli mieszkaniowych na drogach będących w administracji miasta. - John Godson TAK
To pożądany kierunek zmian ale najpierw jako prezydent chciałbym opracować strategię rozwoju wskazanego systemu dróg rowerowych w Łodzi. Zamierzam to uczynić w ciągu pierwszego kwartału mojej prezydentury. Wtedy też, będę w stanie podejmować takie zobowiązania i określać przewidywany czas wprowadzania zmian - czy do 2018 czy do 2016 roku. - Joanna Kopcińska TAK
Rowerzyści w Łodzi mają prawo do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury dróg rowerowych. Wprowadzenie tempa-30 w obszarze ścisłego centrum z wyłączeniem takich ulic jak Kościuszki czy Piłsudskiego może istotnie podnieść poziom bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców. - Wenancjusz Szuster TAK
Jestem tzw. cyklistą całorocznym i nie zamierzam tego zmieniać (nawet po objęciu funkcji), dlatego będę tworzył system „na własne potrzeby”. - Tomasz Trela TAK
Po starannym wyborze miejsc, w których utworzenie stref tylko upłynni ruch i zwiększy bezpieczeństwo - Hanna Zdanowska TAK
Poruszanie się rowerem po mieście będzie łatwiejsze i bardziej bezpieczne. Wybudujemy nowe drogi rowerowe, a tam gdzie jest to możliwe i uzasadnione powstaną nowe pasy. Wprowadzenie stref 30 to duża zmiana, musi się na nią zgodzić zdecydowana większość mieszkańców.
Teza: Zapewnię średnioroczny budżet rowerowy w wysokości 40 mln zł
Odpowiedzi:
- Piotr Biliński TAK
Zapewnię roczny budżet rowerowy w wysokości 40 mln zł. Choć obawiam się, że po prawdziwym audycie budżetu Łodzi może nie być wesoło - John Godson NIE
Zapewnię takie budżet, który będzie odpowiednio spełniał wymagania rozwoju systemu i sieci dróg rowerowych w Łodzi. To może być 40 mln zł ale może także być 100 mln zł. Będzie to uzależnione od strategii oraz całkowitego kosztu budowy zintegrowanego systemu rowerowego w Łodzi. - Joanna Kopcińska NIE
Moją kadencje rozpocznę od audytu otwarcia. Dopiero po zapoznaniu się z się z faktycznym stanem finansów miasta, będziemy mogli odpowiedzialnie planować rozpoczęcie nowych inwestycji. - Wenancjusz Szuster TAK
O ile nie okaże się, że optymalnie powinno być więcej. - Tomasz Trela TAK
Zapewnię średnioroczny budżet rowerowy w wysokości minimum 40 mln zł - Hanna Zdanowska TAK
Ta decyzja należy do radnych, ale ja chcę corocznie zwiększać nakłady na infrastrukturę rowerową. Potraktujmy te 40 mln, jako cel do którego powinniśmy dążyć w trakcie następnej kadencji.
Teza: Dopuszczę jazdę rowerem w obu kierunkach na spokojnych ulicach jednokierunkowych.
Odpowiedzi:
- Piotr Biliński NIE
Nie ma fizycznej możliwości by to wykonać w całym mieście. Mogę obiecać że z pewnością do 2018 stworzę obszar tempo-30 w zwartej zabudowie śródmiejskiej i w obszarach dużych osiedli mieszkaniowych na drogach będących w administracji miasta. - John Godson NIE
Rozważam taką możliwość, jednakże w mojej ocenie najlepszym rozwiązaniem byłoby utworzenie systemu dróg rowerowych nie kolidujących z drogami dwuśladów. - Joanna Kopcińska TAK
To rozwiązanie sprawdziło się w wielu europejskich Miastach. Najwyższy czas na dobre rowerowe zmiany w Łodzi. - Wenancjusz Szuster TAK
To rozwiązanie sprawdza się. Można się o tym przekonać choćby... w Łodzi. - Tomasz Trela TAK
To tylko ułatwi poruszanie się po mieście - Hanna Zdanowska TAK
Ale tylko tam, gdzie jest to możliwe i bezpieczne dla rowerzystów i po akceptacji wszystkich służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Teza: Do 2018 wybuduję zadaszone parkingów rowerowych przy każdej łódzkiej szkole.
Odpowiedzi:
- Piotr Biliński TAK
A jeżeli nie będzie takich możliwości budżetowych to umożliwię wykonanie tego umożliwiając firmom w ramach ich funduszu reklamowego wykonanie takich konstrukcji. - John Godson TAK
Bardzo dobry pomysł. Biorę to. - Joanna Kopcińska TAK
Szanując bezpieczeństwo uczniów na rowerach będziemy budować nowe stojaki rowerowe, a wszędzie tam gdzie będzie to możliwe ze względów prawnych zadaszone parkingi. - Wenancjusz Szuster TAK
I bezpieczne, zadaszone parkingi przy osiedlach. Wnoszenie rowerów na piętra (nawet gdy jest winda) to zmora powodująca zniechęcenie do jazdy rowerem, szczególnie jesienią i zimą. Na szczęście mieszkam na parterze ;) - Tomasz Trela TAK
Podejmę starania, by takie parkingi powstały – nie tylko przy szkołach - Hanna Zdanowska NIE
W pierwszej kolejności musimy zdecydować się na najważniejsze inwestycje. O tym co powstanie i kiedy zadecydują mieszkańcy i rowerzyści.
Teza: Uruchomię powszechny program edukacji dla dorosłych rowerzystów.
Odpowiedzi:
- Piotr Biliński TAK
Uruchomię powszechny program edukacji dla dorosłych rowerzystów - John Godson NIE
To rozwiązanie powinno działać na poziomie ustawowym - Kodeks ruchu drogowego. Raczej uruchomię kampanię społeczną w łódzkich mediach, promujących świadomość bezpiecznego korzystania z transportu rowerowego. - Joanna Kopcińska TAK
W związku z cieszącym mnie wzrostem liczby rowerzystów, umożliwię łodzianom korzystanie z rowerowych programów edukacyjnych. Jestem przekonana, że przyczyni się do zmniejszenia ryzyka wypadków rowerowych - Wenancjusz Szuster TAK
Raczej program rodzinny (dla dorosłych i dzieci). Edukację trzeba rozpoczynać wcześnie i najlepiej pod okiem autorytetu jakim jest rodzic. - Tomasz Trela TAK
Taki program jest konieczny – znajomość przepisów tylko poprawi bezpieczeństwo - Hanna Zdanowska NIE
To zadanie przede wszystkim dla organizacji pozarządowych. Istnieje wiele możliwości, aby pozyskać na ten cel środki zewnętrzne i zadbać o szkolenia dla rowerzystów.
Pomimo zapowiedzi, swojej ankiety nie odesłała (od 24 października do 9 listopada 2014):
Agnieszka Wojciechowska van Heukelom KW Nowa Prawica — Janusza Korwin-Mikke;
Odpowiedzi na pytania odmówił: Wojciech Łaszkiewicz KW Polskie Stronnictwo Ludowe
Brak możliwości skontaktowania się (za pomocą elektronicznych form kontaktu) z: Piotr Misztal z KWW Bezpartyjny Blok Piotra Misztala