W tegorocznym budżecie obywatelskim nie zabrakło wniosków o rozbudowę infrastruktury rowerowej w Łodzi. Oto pełna lista na co możesz oddać swój głos
We wrześniu 2017 roku wybierać będziemy projekty, które do realizacji trafią w 2018 roku. Jakie rowerowe projekty można wybrać? Głosować może każdy mieszkaniec Łodzi, który w dniu głosowania ukończył 16 rok życia. Każdy do dyspozycji ma 10 głosów
GŁOSOWAĆ MOŻNA TU http://uml.lodz.pl/dla-mieszkancow/lodzianie-decyduja/budzet-obywatelski/glosowanie-20172018//
W wersji papierowej będzie można głosować w okresie od 16 września do 1 października 2017 r., a w wersji internetowej w okresie od 16 września 2017 r. do 8 października 2017 r. do godz. 23:59.
Każdy z głosujących dysponuje aż 10 głosami, z których do 5 z puli ogólnomiejskich oznaczonej literą L i numerem porządkowym, oraz 5 z puli osiedlowej. W tym roku, inaczej niż w trzech poprzednich latach, głosowanie rozbite jest na osiedla nie zaś na dzielnice.
Pamiętaj, że każdy z projektów może poprzeć tylko raz, nie musisz też wykorzystywać wszystkich przysługujących ci głosów. To mieszkańcy w głosowaniu zdecydują, które zgłoszone projekty zostaną zrealizowane w 2018 roku. Wśród kilkuset wniosków, są także takie, które mogą poprawić los rowerzystów w Łodzi. Jednak często rower jest tylko elementem składowym większych projektów - a stojak rowerowy jest tylko uzupełnieniem, bądź głosowanie jest tylko na pierwszy etap inwestycji, a sprawy rowerowe są przewidziane w dalszej nieokreślonej przyszłości. Dlatego zdecydowaliśmy się zestawić dla Was tylko te wnioski, które stricte dotyczą inwestycji rowerowych.
Na co "rowerowego" można zagłosować Każdy z nas głosować może na maksymalnie 5 wniosków z puli ogólnomiejskiej - na te zagłosować może każdy. Na kolejne maksymalnie 5 wniosków można zagłosować z danego osiedla. Pamiętajcie, swój głos można będzie oddać od 16 września do 8 października 2017 (do godziny 23:59:59). Trzeba będzie potwierdzić swój głos SMS.
Wnioski z rekomendacją pozytywną:
Ogólnie przyjętych 24 za łączną sumę 3 772 938zł (stricte rowerowych 22 za 3 338 568zł)
Z czego:
- 11 dotyczących dróg, pasów i przejazdów rowerowych:
- 10 dotyczących stojaków, parkingów rowerowych i punktów naprawczych, z czego w przypadku 2 stojaki rowerowe są niewielką częścią ogólnego projektu
- 2 dotyczące infrastruktury rekreacyjnej, nieoficjalnych parkowych skrótów itp.
- 1 dotyczący wypożyczalni rowerów
Wnioski z rekomendacją negatywną:
Pod uwagę wzięte zostały ostateczne wersje wniosków (po zmianach), pod względem następujących kryteriów.
Własność działek – jeśli projekt dotyczył jedynie remontu lub zmiany organizacji ruchu, mógł być ulokowany na działkach drogowych Skarbu Państwa lub nieustalonych.
BIM – opinia Biura Inżyniera Miasta (zaznaczone jeśli podana przyczyna opinii negatywnej jest inna, niż status własności działek).
ZIM / Tech – opinia ZIM / możliwość techniczna wykonania projektu / możliwość wykonania projektu w przeciągu roku / nie przekroczywszy maksymalnej kwoty dostępnej w BO itd.
ŁRP/ŁRP* – dotyczące Łódzkiego roweru Publicznego / wnioski odesłane wraz z rekomendacją do Komitetu Sterującego ds. realizacji projektu pn. Łódzki Rower Publiczny
N – opinia negatywna
Odrzuconych 47, w tym:
3 wycofane przez Wnioskodawcę
3 złożone niezgodnie z wymogami formalnymi
2 niezgodne z regulaminem BO (dotyczące jedynie wykonania dokumentacji projektowej)
17 z powodu niewłaściwego statusu prawnego działek, z czego w przypadku 7 była to jedyna opisana przyczyna
6 z powodu niemożności technicznych wykonania zgodnie z wymogami BO
8 z powodu negatywnej opinii BIM, z czego w przypadku 2 była to jedyna opisana przyczyna
6 z powodu negatywnej opinii ZDiT, z czego w przypadku 3 była to jedyna opisana przyczyna
1 odrzucony przez Doraźną Komisję ds Budżetu Obywatelskiego pomimo pozytywnych opinii jednostek merytorycznych
13 dotyczących rozbudowy ŁRP, z czego 9 zostało odesłanych wraz z rekomendacją do Komitetu Sterującego ds. realizacji projektu pn. Łódzki Rower Publiczny
W przypadku wniosku L0002 do czynienia mamy z bardzo dziwną sytuacją: część dotycząca wyznaczenia przejazdów rowerowych przez ul. Narutowicza otrzymała negatywną opinię BIM z następujących przyczyn:
Udało się jednak ustalić z przedstawicielem BIM następujące zmiany:
nitka wschodnia (na północ) - wcześniejsze zakończenie obecnego ciągu pieszo-rowerowego (w miejscu gdzie można włączyć się do ruchu), od tego miejsca dopuszczona jazda na wprost prawym pasem przez skrzyżowanie, powrót na ciąg pieszo-rowerowy tuż za skrzyżowaniem
nitka zachodnia (na południe) - wcześniejsze zakończenie obecnego ciągu pieszo-rowerowego (w miejscu gdzie można włączyć się do ruchu), od tego miejsca dopuszczona jazda na wprost prawym pasem przez skrzyżowanie, przesunięcie początku buspasa za ostatni wyjazd ze stacji benzynowej (czyli nadal rowerzyści mogą jechać prawym pasem), dalej powrót na ciąg pieszo-rowerowy.
Temu jednak przeciwny był ZDiT (niestety brak drugiej karty analizy, sprawa była omawiana na posiedzeniu Doraźnej Komisji ds. Budżetu Obywatelskiego) i ostatecznie wniosek nie został dopuszczony.
Jeśli chodzi o pozostałe części projektu (przejazdy przez Nawrot oraz łącznik Wydawniczej), rekomendacja BIM jest inna:
Przejazdy przez łącznik Wydawniczej planowane są w ramach II etapu budowy ul. Nowowęglowej. Jeśli chodzi o przejazd przez Nawrot, ZDiT zobowiązał się dołożyć wszelkich starań by przejazd ten powstał poza BO.
{bk}