Na stan łódzkich dróg rowerowych składa się wiele elementów, także to w jaki stanie są malowania poziom znaki drogowee - tzw piktogramy. Niestety, w wielu przypadkach są one już nieczytelne. Jednak to co wzbudza największe wątpliwości to sposób ich malowania

Zupełnie nie wiedzieć czemu, od kilku lat łódzki Zarząd Dróg i Transportu malując piktogramy na dwukierunkowych drogach rowerowych używa oznakowania których nie stosuje się na drogach rowerowych. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.): “Do oznakowania poziomego dróg i jezdni dla potrzeb ruchu rowerzystów stosuje się znaki P-23 i P-11.” W dalszej części Rozporządzenia czytamy “Znaki P-23 umieszczać należy także na początkach dróg przeznaczonych tylko dla rowerów. Znaków takich można nie powtarzać wzdłuż całej drogi. Jeżeli droga taka przeznaczona jest dla rowerzystów w obu kierunkach, wówczas znak P-23 umieszcza się przy prawej stronie drogi oddzielnie dla każdego kierunku ruchu rowerów.

Natomiast na łódzkich drogach rowerowych od wielu lat namalowane są (i powielane podczas każdego kolejnego odnawiania) znaki poziome P-8a, których prawo nie przewiduje na drogach rowerowych. Jest to sytuacja wyjątkowa na skalę ogólnokrajową! 

Dodaktowo nagminnie zdarzają się sytuacje, że znaki P-23 umieszczane są na drogach dwukierunkowych przy lewej, a nie jak nakazuje ministerialne Rozporządzenie i obowiązujący ruch prawostronny - przy prawej krawędzi drogi. 

Mając na uwadze, iż w 2011 roku pojawiły się w Łodzi pierwsze jednokierunkowe pasy dla rowerów (pas w ul. Lutomierskiej w kierunku zachodnim, oraz kontrapas w ul. Wólczańskiej w kierunku północnym,) a w 2012 roku zaplanowanych jest utworzenie kilkunastu kolejnych, zwracamy się do dyrektora ZDiT z prośbą o jak najszybsze doprowadzenie stanu łódzkich dwukierunkowych dróg rowerowych zgodnie do przepisów prawa!

alt

To nie pierwsza sytuacja, kiedy zwracamy się do ZDiT z prośbą o poprawne malowanie znaków poziomych na drogach rowerowych: 
"Wymalowali znaki poziome" 28 października 2011

{hb}