Trwająca wiele miesięcy przebudowa ronda Sybiraków u zbiegu ul. Przybyszewskiego i ul. Puszkina dobiega końca. Niestety, mimo zapewnień ze strony urzędu, nie uwzględniono naszych postulatów dotyczących rowerzystów. Efekt jest zgodny z tym czego się obawialiśmy
Na tym skrzyżowaniu dochodziło do wielu kolizji a także tragicznych wypadków. Zapadła więc decyzja o jego gruntownej modernizacji. Kiedy przystąpiono do projektowania, zgłosiliśmy się do Zarządu Inwestycji Miejskich z kilkoma sugestiami. O ironio, niektóre zostały wysłuchane, ale nie te dotyczące rowerzystów a kierowców samochodów. Zasugerowaliśmy aby w pobliżu cmentarza Zarzew, w uwolnionej od byłej jezdni przestrzeni utworzyć parking na ok 50 aut. O dziwo tę sugestię uwzględniono!
Zwróciliśmy także uwagę, że dotychczasowo biegła tamtędy asfaltowa droga dla rowerów (po północno-wschodnim narożniku) która umożliwiała jazdę rowerem wzdłuż ul. Przybyszewskiego a dalej w kierunku osiedla wzdłuż ul. Puszkina.
Naprawdę cieszymy się, że budowa ma się ku końcowi. Fajnie, że nasze sugestie są czasem wysłuchiwane. Tylko czemu tak wybiórczo i akurat nie te na których zależało nam najbardziej?
A jak reszta?
A-7: ustąp pierwszeństwa Znak ostrzega przed koniecznością ustąpienia pierwszeństwa. Umieszczony jest na drodze podporządkowanej przed skrzyżowaniem z drogą z pierwszeństwem, gdy spełnione są warunki widoczności (w innym wypadku stosuje się znak B-20 "stop"). W obrębie skrzyżowania znak dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony. Umieszczony razem ze znakiem C-12 "ruch okrężny" określa pierwszeństwo dla znajdującego się na skrzyżowaniu. Może być umieszczony w innych miejscach, gdzie z przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym wynika obowiązek ustąpienia pierwszeństwa, np. wyjazd z obiektu, torowisko tramwajowe.
Znak D-6b "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" oznacza występujące obok siebie przejście dla pieszych i przejście dla rowerzystów. Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.
Rowerzyści jadący na wprost po drodze dla rowerów, mają pełne pierwszeństwo przed pojazdami zmieniającymi kierunek ruchu. Art. 27 ust. 1a PoRD z 2011 r przywraca zgodność ustawy z Konwencją Wiedeńską i jej art. 16 ust. 2 - tak właśnie wygląda pierwszeństwo na skrzyżowaniach we wszystkich krajach będących stroną tej Konwencji. Zniknął wówczas art. 33 ust. 4 zabraniający wjazdu na przejazd rowerowy "pod nadjeżdżający pojazd" - był on również sprzeczny z Konwencją.
{hb}