Trwająca wiele miesięcy przebudowa ronda Sybiraków u zbiegu ul. Przybyszewskiego i ul. Puszkina dobiega końca. Niestety, mimo zapewnień ze strony urzędu, nie uwzględniono naszych postulatów dotyczących rowerzystów. Efekt jest zgodny z tym czego się obawialiśmy 

Na tym skrzyżowaniu dochodziło do wielu kolizji a także tragicznych wypadków. Zapadła więc decyzja o jego gruntownej modernizacji. Kiedy przystąpiono do projektowania, zgłosiliśmy się do Zarządu Inwestycji Miejskich z kilkoma sugestiami. O ironio, niektóre zostały wysłuchane, ale nie te dotyczące rowerzystów a kierowców samochodów. Zasugerowaliśmy aby w pobliżu cmentarza Zarzew, w uwolnionej od byłej jezdni przestrzeni utworzyć parking na ok 50 aut. O dziwo tę sugestię uwzględniono!

   

Zwróciliśmy także uwagę, że dotychczasowo biegła tamtędy asfaltowa droga dla rowerów (po północno-wschodnim narożniku) która umożliwiała jazdę rowerem wzdłuż ul. Przybyszewskiego a dalej w kierunku osiedla wzdłuż ul. Puszkina. 

Naprawdę cieszymy się, że budowa ma się ku końcowi. Fajnie, że nasze sugestie są czasem wysłuchiwane. Tylko czemu tak wybiórczo i akurat nie te na których zależało nam najbardziej?

Widok nieistniejącej już asfaltowej drogi dla rowerów Widok nieistniejącej już asfaltowej drogi dla rowerów

Dotychczasowa asfaltowa droga zmieniona została na chodnikowy ciąg pieszo-rowerowy Dotychczasowa asfaltowa droga zmieniona została na chodnikowy ciąg pieszo-rowerowy

Nie zachęcamy rowerzystów do jazdy po chodnikach? Nie no wcale Nie zachęcamy rowerzystów do jazdy po chodnikach? Nie no wcale

Przy ul. Puszkina ostały się resztki starej drogi dla rowerów wykonanej z asfaltu Przy ul. Puszkina ostały się resztki starej drogi dla rowerów wykonanej z asfaltu

Która dalej omija przystanek autobusowy Która dalej omija przystanek autobusowy

Ktoś stwierdził, że miejsca tu brakuje więc rowerzystów skieruje na chodnikKtoś stwierdził, że miejsca tu brakuje więc rowerzystów skieruje na chodnik

A jak reszta?

Ulica Przybyszewskiego w stronę ronda. Miejsca zabrakło na chodnik?Ulica Przybyszewskiego w stronę ronda. Miejsca zabrakło na chodnik?

Chodnik oddzielony od DDR pojawia się dopiero przy przystanku MPKChodnik oddzielony od DDR pojawia się dopiero przy przystanku MPK

Poza zbudowaniem dróg dla rowerów wyznaczono na chodnikach CPRPoza zbudowaniem dróg dla rowerów wyznaczono na chodnikach CPR

Dalsza część ul. Przybyszewskiego w stronę OlechowaDalsza część ul. Przybyszewskiego w stronę Olechowa

Widok w stronę południową na ECWidok w stronę południową na EC

I tu pojawia się pierwsze kuriozum - przejazd dla rowerów ale z ustąpieniem pierwszeństwaI tu pojawia się pierwsze kuriozum - przejazd dla rowerów ale z ustąpieniem pierwszeństwa

To co można jeszcze jakoś wytłumaczyć na przejeździe tramwajowym, tak tu mamy dwa wykluczające się znaki To co można jeszcze jakoś wytłumaczyć na przejeździe tramwajowym, tak tu mamy dwa wykluczające się znaki

Na każdym przejeździe rowerowym mamy znaki informacyjne dla kierowców, oraz ostrzegawcze dla rowerzystów Na każdym przejeździe rowerowym mamy znaki informacyjne dla kierowców, oraz ostrzegawcze dla rowerzystów

Który znak dla kogo? Totalny bałagan! Który znak dla kogo? Totalny bałagan!

Kierowco - tu jest przejazd dla rowerów, gdzie rowerzysta ma pierwszeństwo. Rowerzysto - ustąp pierwszeństwa na przejeździe rowerowymKierowco - tu jest przejazd dla rowerów, gdzie rowerzysta ma pierwszeństwo. Rowerzysto - ustąp pierwszeństwa na przejeździe rowerowym

Ktoś tu nieźle poszalał, albo nie zna przepisów PoRDKtoś tu nieźle poszalał, albo nie zna przepisów PoRD

A-7: ustąp pierwszeństwa Znak ostrzega przed koniecznością ustąpienia pierwszeństwa. Umieszczony jest na drodze podporządkowanej przed skrzyżowaniem z drogą z pierwszeństwem, gdy spełnione są warunki widoczności (w innym wypadku stosuje się znak B-20 "stop"). W obrębie skrzyżowania znak dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony. Umieszczony razem ze znakiem C-12 "ruch okrężny" określa pierwszeństwo dla znajdującego się na skrzyżowaniu. Może być umieszczony w innych miejscach, gdzie z przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym wynika obowiązek ustąpienia pierwszeństwa, np. wyjazd z obiektu, torowisko tramwajowe. 

Znak D-6b "przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów" oznacza występujące obok siebie przejście dla pieszych i przejście dla rowerzystów. Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.

Rowerzyści jadący na wprost po drodze dla rowerów, mają pełne pierwszeństwo przed pojazdami zmieniającymi kierunek ruchu. Art. 27 ust. 1a PoRD z 2011 r przywraca zgodność ustawy z Konwencją Wiedeńską i jej art. 16 ust. 2 - tak właśnie wygląda pierwszeństwo na skrzyżowaniach we wszystkich krajach będących stroną tej Konwencji. Zniknął wówczas art. 33 ust. 4 zabraniający wjazdu na przejazd rowerowy "pod nadjeżdżający pojazd" - był on również sprzeczny z Konwencją. 

 

{hb}