Rower publiczny miał powrócić na wiosnę 2020 roku, wróci ale w 2021. Radni właśnie zdecydowali o zwiększeniu kwoty, która pozwoli wyłonić operatora łódzkiego roweru publicznego. Co nas czeka?

5 listopada 2020 nastąpiło otwarcie ofert w (czwartym) przetargu na realizację programu Łódzki Rower Publiczny. Zarząd Dróg i Transportu szuka firmy, która będzie w stanie zapewnić i zająć się obsługą sieci 1500 rowerów w 150 lokalizacjach. Całość systemu ma funkcjonować w latach 2021–2024, a umowa potrwać do 30 listopada 2024 r. 

Trzy postępowania przetargowe zakończyły się bez efektu. Pierwsze - nie wpłynęła żadna oferta. Druga - oferty były wyższe niż zaplanowany budżet zadania (22 mln zł). Trzecia - przez błędy formalne jednego z oferentów. Pod koniec sierpnia 2020 urzędnicy ogłosili czwarty przetarg. W budżecie miasta przewidziano na ten cel 22,1 mln zł.  

Do przetargu zgłosiły się firmy. 
ofert 4

1) Homeport Polska Sp. z o.o. na kwotę  25,9 mln zł, system rowerów III generacji, czyli wpinanych do stacji dokującej, takich, jaki do tej pory łodzianie.
2) Wawa Bike Sp. z o.o., na kwotę 39,6 mln zł - rowery IV generacji: pojazdy posiadające autokomputer, które pozostawiamy w wyznaczonych miejscach przy zwykłych stojakach.
3) City Bike Global SA na kwotę 26 mln zł - rowery IV generacji.
4) Orange Polska SA i Roovee SA. na kwotę 26,4 mln zł.rowery IV generacji.

Na sesji Rady Miejskiej w Łodzi 2 grudnia 2020 radni zadecydowali aby do kwoty 22,1 mln zł dodać jeszcze 4 324 209 zł (w sumie 26,42 mln zł). W wyniku czego aż 3 z 4 ofert może być branych pod uwagę. 
W efekcie przez 4 lata budżet miasta wyda na ten cel w sumie 22 118 543 zł ( w 2021 roku 8 336 378 , w 2022 r 4 594 055 zł, w 2023 r 4 594 055 zł, a w 2024 r 4 594 055 zł). 

2XII2020 glosowanie

Teraz czekamy na zakończenie procedury przetargowej przez ZDiT. 

Przypomnijmy, że przetarg ten został rozpisany przez urzędników ZDiT bez wcześniejszych konsultacji społęcznych. Nie spytano zatem mieszkańców, które stacje im odpowiadały, co należy zmienić. Bez zgody mieszkańców zerwano wcześniejsze deklaracje i obietnice, że system będzie wyposażony w róne typy rowerów (cargo - co wygrało w budżecie obywatelskim oraz rowery tandem). Zmniejszono liczbę stacji w stosunku do deklaracji. Możemy zatem mówić o odtworzeniu dotychczasowego systemu. 

{hb}