Droga dla rowerów biegnąca wzdłuż ul. Zgierskiej i jedno z najważniejszych połaczeń rowerowych w Łodzi. Szkoda, że ZDiT zapomniał o standardach budowania dróg
Sam fakt budowania drogi dla rowerów to pozytywna informacja. Wykonanie jej z asfaltu to także plus. Ale budując cokolwiek, trzeba pamiętać o pewnych standardach. Niestety, w przypadku tej budowy okazuje się, że pewnych rzeczy ZDiT nadal nie pojmuje.
Pierwszym złamaniem standardów budowy dróg dla rowerów był opisywany przez nas w osobnym artykule "punkt teleportacyjny" - urywająca się droga dla rowerów i chodnik z płyt betonowych na odcinku kilkudziesięciu metrów. ZDiT tłumaczył się niedopatrzeniem (pierwotnie nawet organizacja ruchu - znaki drogowe mówiły nawet o braku ciągu pieszo-rowerowego, co skutkowałoby koniecznością jechania jezdnią.
Drugie złamanie standardów nastąpiło przy wyłożeniu tego fragmentu płytami o rozmiarach 25x25 cm. A tymczasem obowiązujące w Łodzi prawo miejscowe mówi "Wyjątkowo dopuszcza się na odcinkach dróg rowerowych, gdzie wymagane jest wykonanie nawierzchni rozbieralnych zastosowanie nawierzchni nietypowych z płyt betonowych lub kamiennych o niefazowanych krawędziach o wymiarach co najmniej 50x50cm i grubości 10-15cm."
Trzecie złamanie standardów widać dopiero teraz - kiedy widać ułożone płyty chodnikowe. Zabrakło separacji drogi dla rowerów od chodnika. Z pozoru błaha sprawa ma duże znaczenie dla wszystkich niedowidzących osób, które muszą mieć w podłożu wyraźne sygnały o zbliżaniu się do części nieprzeznaczonej dla pieszych. Tu także nastąpiło niedotrzymanie łódzkich standardów projektowania dróg dla rowerów.
ODPOWIEDŹ ZDiT na nasz artykuł
"chcielibyśmy wyjaśnić, że inwestycja nie jest jeszcze zakończona i ścieżka na całym zakresie BĘDZIE posiadać opaskę z kostki granitowej w miejscu, gdzie obecnie leży ostatnia płytka. Jest to standard na naszych inwestycjach rowerowych i nie inaczej będzie w przypadku tej ścieżki. Kwestia jej braku w chwili obecnej jest zależna od jej dostawy przez podwykonawców. Dodatkowo w miejscach, które przebiegają w miejscach silnie zacienionych przez drzewa zostanie wymalowana linia na nawierzchni bitumicznej o szerokości 12 cm w technice grubowarstwowej - chemoutwardzalnej z posypką ze szklanych kulek odbijających światło. Takie rozwiązanie pozwoli nawet przy mniejszej ilości światła łatwo poruszać się w czasie zmroku. W przypadku ciągu pieszo - rowerowego z kostki 25x25cm informujemy, że nie zostanie tam wykonana nawierzchnia bitumiczna - niewielka ilość miejsca i duża ilość pieszych powoduje, że to właśnie im należy nadać priorytet i zwiększyć komfort w poruszaniu się, a nie osobom korzystającym z rowerów - Kostka 25x25 jest interpretowana przez osoby piesze jako chodnik. Niestety jest to wąskie gardło i wszyscy użytkownicy tej części drogi muszą nauczyć się poruszać po niej w zgodzie."
Oto fotorelacja z budowy drogi dla rowerów przy ul. Zgierskiej
{foto:ML}