Na stronie ZIM pojawił się "plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2018" a wśród licznych pozycji jest jedna dotycząca wykonania dróg rowerowych dookoła dwóch rond

Wysłaliśmy pismo do Zarządu Inwestycji Miejskich z prośbą o udostępnienie dokumentacji projektowych dla tych dwóch odcinków. W dość szybkim tempie otrzymaliśmy odpowiedź. 

Pierwszy projekt dotyczy ronda Lotników Lwowskich i dokończenia tego, czego nie udało się wykonać w zeszłym roku przy okazji budowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Paderewskiego i właśnie przy rondzie Lotników Lwowskich. Wówczas wykonano niepełny zakres prac dookoła ronda zostawiając kilkanaście metrów o których pisaliśmy w osobnym artykule (klknij). Teraz, o ile znajdą się na to fundusze, ma być dokończony fragment po południowo-wschodniej stronie ronda.  

LotnikowRondoProjekt

Drugi projekt dotyczy dużo większego zakresu jaki obejmuje wybudowanie dróg dla rowerów dookoła ronda Solidarności zbudowania wzdłuż ul. Kopcińskiego dwóch dróg (po obu stronach jezdni) które połączą te istniejące przy al. Palki od północy i na południu przejazdu dla rowerów na wysokości skrzyżowania z ul. Jaracza, co pozwoli na dołączenie się do wybudowanej w 2014 roku drogi dla rowerów przez środek kampusu uniwersyteckiego (kliknij).  

Prace nad tym fragmentem trwały kilka lat, tak długo że dotychczasowe dokumentacje projektowe straciły ważność. I co w takiej sytuacji zrobić musiał urząd? Zlecił aktualizację za kwotę 171 tysięcy złotych. Oby tym razem projekt zrealizowano. 

Od północy (od lewej strony) widać że powstaną asfaltowe ciągi pieszo-rowerowe które pozwolą dociągnąć do istniejących dróg dla rowerów wzdłuż al. Palki. Na samym rondzie także nie uniknięto CPR po zachodniej stronie, ale wynika to raczej z faktu braku przestrzeni oraz niechęci do zawężania jezdni. W odróżnieniu od pierwotnych planów, tym razem zdecydowano się na prosty przejazd (bez łamańca) na przedłużeniu wylotu ul. Zródłowej, co pozwoli na utworzenie nowego przejścia dla pieszych. 
Ciekawym zabiegiem jest wykorzystanie zatoki autobusowej jako zjazdu z drogi dla rowerów na jezdnię ul. Uniwersyteckiej. Ale tylko w jedną stronę, dla tych jadących w przecwnym kierunku po sąsiedniej jezdni, nie zaproponowano podobneg wjazdu na drogę dla rowerów. 

SolidarnościRondoProjekt01

Dalej na południe droga dla rowerów omija przystanki autobusowe i prawie dowiązuje się do przejazdu drogi dla rowerów przy ul. Jaracza. Niezrozumiałym jest jednak fakt pozostawienia fragmentu (po wschodniej stronie) samego chodnika. W tym miejscu wielu pieszych oczekuje na wąskim chodniku na możliwość przejścia na drugą stronę jezdni. Czemu tam nie ma zaplanowanej drogi dla rowerów? 
Zaś po drugiej stronie jzdni (zachodniej) projektanci najwyraźniej nie wiedzieli, że tam jest już pewne rozwiązanie i warto byłoby je uwzględnić. Czyżby urzędnicy ndzorujący to zamówienie także zapomnieli o wykonanym w 2013 roku przejeździe i wlocie w jezdnię ul. Jaracza?

 

Ronda wyniki

{hb}