Połączenie szerokiej arterii północ-południe z równie szeroką ulicą biegnącą w stronę nowego dworca Łódź Fabryczna. Od kilku lat apelujemy o rozsądne poprowadzenie dróg dla rowerów
Historia ta ma swój początek pod koniec 2014 roku. Wówczas zwróciliśmy się do Zarządu Dróg i Transportu o możliwość spotkania celem konsultacji układu rowerowego na połączeniu budowanej ul. Nowowęglowej oraz istniejącej ul. Kopcińskiego. Mieliśmy świadomość, że przy tak dużym obszarze objętym zmianami, sprawy rowerowe mogą zejść na plan dalszy. Nie myliliśmy się.
W połowie stycznia 2015 roku udało się nam spotkać, na którym zobaczyliśmy wstępne plany modernizacji tego węzła. Zwróciliśmy uwagę na konieczność połączenia rowerowego ul. Tuwima (która w planach będzie zaślepioną ulicą bez wyjazdu na ul. Wydawniczą), na zapewnienie różnych relacji rowerowych, a także o pamiętaniu o drodze dla rowerów na wiadukcie ul. Kopcińskiego.
Od tego czasu nastała cisza. Kiedy pod koniec marca 2017 po doniesieniach medialnych zapytaliśmy ponownie o projekt tego skrzyżowania, a także czy uwzględniono nasze uwagi, w odpowiedzi otrzymaliśmy jedynie dokumentację projektową. Wynika z niej, że większość naszych uwag została ominięta. Dla transparentności publikujemy wszystkie uwagi z prośbą o ocenę czy słuszne.
- brak obustronnego wprowadzenia ruchu rowerowego w jezdnię ul. Wydawniczej,
- zwielokrotnieniu punktów potencjalnych kolizji dla rowerzysty jadącego Kopcińskiego i chcącego wjechać na Wydawniczą, zamiast poprowadzenia DDR w miejscu trawnika
- brak przejazdu dla rowerów wzdłuż Wierzbowej i jakichkolwiek ułatwień do wjeżdżania rowerem na poprzeczną drogę dla rowerów (Jak się na nią dostać!?)
- brak pomysłu co ma zrobić rowerzysta jadący z Kopcińskiego na południe i chcący jechać prosto tą nową ulicą do Tuwima. Teleportacja?
- brak przejazdu pomiędzy zaślepieniem Tuwima a krańcówką (obok przejścia dla pieszych)
- brak DDR na północ wzdłuż Kopcińskiego, mimo że już obecnie rowerzyści są tam zmuszeni do jazdy chodnikami! - brakiem parkingu rowerowego na remontowanej krańcówce autobusowej
- brak przejazdu dla rowerów przez szeroką Nowowęglową,
Mając na uwadze, że jest to zaplanowany w tym roku wydatek rzędu 36 mln złotych apelujemy do Zarządu Inwestycji Miejskich o ponowne przeanalizowanie naszych uwag, które mają na celu dostosowanie tego dużego skrzyżowania do potrzeb rowerzystów. Źle zaprojektowana a później wykonana infrastruktura rowerowa, nie będzie atrakcyjna dla rowerzystów i nie będzie w pełni wykorzystywana. Dodatkowo niektóre z zaprojektowanych rozwiązań wręcz będą wymuszać sytuacje groźne dla niechronionych uczestników ruchu.
{hb}