Od 11 grudnia 2016 działa najnowocześniejszy dworzec kolejowy w Polsce. Przygotowaliśmy filmowy poradnik jak dojechać z każdej strony miasta i jak korzystać z tego ogromnego węzła transportowego
O tym, że może nie być za dobrze, informowaliśmy kilka tygodni temu w osobnym artykule (kliknij aby przeczytać). Dziś, trudno jeszcze w pełni ocenić wszystkie możliwe dojazdy, gdyż nie wszystkie zostały jeszcze ukończone (prace trwają na ul. Węglowej pomiędzy ul. Tramwajową a ul. Nowotargową oraz na samej ul. Tramwajowej).
Zatem poniższe filmy przedstawiają możliwe dojazdy z każdej strony, poza wspomnianą możliwością dojazdu od ul. Tramwajowej.
OD ZACHODU
Zacznijmy od ul. Piotrkowskiej. Przejeżdżamy sobie ul. Traugutta, mijamy skrzyżowania z ul. Sienkiewicza i dojeżdżamy do ul. Kilińskiego. Musimy jakoś skorzystać z wadliwego przejazdu dla rowerów, gdyż jazda na wprost jest nielegalna. Dalej jedziemy do parkingów rowerowych zlokalizowanych po północnej stronie dworca.
Można oczywiście stwierdzić, że przestrzeni jest bardzo dużo i można jeździć wszędzie a nie tylko w tym miejscu jak na filmie. Przetestujcie sami którędy wolicie i jest wam wygodniej.
Trasa wzdłuż południowej ściany dworca ma jeszcze jeden fatalny błąd. Trudno jest nam uwierzyć, że osoba to projektująca mogła być aż tak bezmyślna i nie myśląca o skutkach.
Zachowajcie szczególną ostrożność omijając ten wywietrznik. Wpadnięcie na niego może zakończyć się tragicznie.
Natomiast tak wygląda obecnie jedyny rozsądny i legalny sposób wyjechania z dworca w kierunku ul. Piotrkowskiej
OD PÓŁNOCY
Projektanci zaplanowali zaś budowniczowie zbudowali od skrzyżowania ul. Uniwersyteckiej i ul. Narutowicza do dworca drogę dla rowerów. Wjazd na nią jest dość problematyczny, gdyż zaczyna się na chodniku. Wjazd z którejkolwiek relacji na nową drogę przy ul. Nowotargowej właściwie jest bezsensowny i wydłuży nam tylko czas przejazdu.
W przyszłości będzie możliwość wjazdu także przez ul. Tramwajową i dalej ul. Węglową, póki co gotowy jest tylko fragment tej trasy. Sama Węglowa jeszcze nie ma nawet nawierzchni asfaltowej.
OD WSCHODU
Nadal nie można dostać się od strony ul. Tramwajowej, gdyż Węglowa jest nieukończona.
Dla próbujących się dostać do dworca od strony Radiostacji, lub Widzewa proponujemy dojazd do ul. Wierzbowej i dalej ulicą Nowowęglową. Do czasu ukończenia ul. Tramwajowej i ul. Węglowej pozostaje to jedyny dojazd do dworca.
Można oczywiście jechać prosto ul. Nowowęglową, ale ostrzegamy że szkoda na to czasu!
Dzięki tej serpentynie ominiemy nie tylko skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na której marnuje się czas, ale także ominiemy dworzec od strony gdzie jest o wiele mniej pieszych.
OD POŁUDNIA
Dla jadący z tej strony jest obecnie najtrudniej. Wiadukt krzyżujący ul. Kopcińskiego z ul. Nowowęglową ma powstać dopiero w 2017 roku. Można jedynie pojechać ul. Wydawniczą do ul. Tuwima i dalej do Nowotargowej. Podobnie można zrobić jadąc ul. Nową, Przędzalnianą, Wysoką i Wodną. Targowa jest już obecnie jednokierunkowa i służy tym jadącym z ul. Tuwima w kierunku Jaracza. W ten sposób można łatwo dojechać do parkingów rowerowych z północnej strony budynku dworca.
I wyjazd z dworca tą samą trasą
Pozostaje zatem jedynie droga dla rowerów biegnąca od ul. Tuwima - ulicą Nowotargową. Niestety, do czasu ukończenia ul. Wierzbowej nie będzie można wjechać na ul. Nowowęglową (pokazaną na filmie "od wschodu"). Nie będzie można też skorzystać z ul. Tramwajowej, gdyż krzyżując się z ul. Nowowęglową nie pomyślano o niczym innym jak schody i windy (jeszcze nieczynne) ale na tyle małe że rower się tam nie zmieści.
Drugą możliwością jest jazda ulicą Kilińskiego i wjazd od zachodu
Kolejny raz mamy wrażenie, że projektanci rowerami może jeżdżą ale nie po mieście.
A jak dostać się na perony z rowerem?
{hb}