Dookoła kontraruchu rowerowego wyrosło wiele mitów, niedomówień i nieścisłości. Spróbujmy je wyjaśnić 

Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest kontraruch rowerowy
Na projekt w budżecie obywatelskim głosowało prawie 7,5 tys łodzian. Projekt zakłada wprowadzenie kontraruchu na 29 ulicach ŁodziJeśli samochód może bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę jadącego w tym samym kierunku, to równie dobrze może wyminąć takiego, który jedzie z naprzeciwka Jeśli samochód może bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę jadącego w tym samym kierunku, to równie dobrze może wyminąć takiego, który jedzie z naprzeciwka Niekwestionowanym liderem w Polsce pod względem długości dróg jednokierunkowych, po których rowerzyści mogą jeździć „pod prąd” jest Gdańsk. Obecnie mieszkańcy Gdańska mają do dyspozycji ponad 157 takich ulic (w sumie prawie 33 km). Gdańsk wprowadzając kontraruch wzorował się na rozwiązaniach stosowanych w Belgii, gdzie na wszystkich drogach o szerokości powyżej 3 m wprowadzenie ruchu rowerowego „pod prąd” jest obowiązkowe. Rozwiązanie to jest niezwykle powszechne również we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii i Holandii, gdzie praktycznie na wszystkich ulicach jednokierunkowych dopuszcza się ruch rowerem „pod prąd”.
Jednokierunkowość ulic dla samochodów jest podyktowane przede wszystkim szerokością samych aut, które nie są w stanie wyminąć się na wąskich ulicach. Jednak problem ten nie dotyczy rowerów jednośladowych. Czy to rozwiązanie jest bezpieczne? Warto w tym miejscu przypomnieć sobie jak muszą chodzić piesi poza terenem zabudowanym, jeśli przy jezdni nie ma chodnika... Zgadza się, tak aby nadjeżdżający kierowca jak i pieszy mieli możliwie najlepszy kontakt wzrokowy. Tak samo jest w przypadku jazdy rowerem (oczywiście po właściwej dla pojazdów - prawej stronie), kiedy rowerzysta i pieszy mogą się wzajemnie obserwować.

Opinia GDDKiA 
Opinia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (kliknij aby przeczytać pełną treść), która to dopuszczenie kontraruchu rowerowego uznaje w pełni za legalne.
Czy można zezwolić na ruch tylko rowerom?  Wnioski płynące z doświadczeń Dobre praktyki z Polski i zagranicy mówią

Przykład Gdańska 
Szerzej o kontraruchu w prezentacji "Analiza zdarzeń w ruchu rowerowym pod prąd na ulicach jednokierunkowych w Gdańsku" opowiada Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska do spraw Komunikacji Rowerowej. Wystąpienie podczas III Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego „Sukcesy i wyzwania polskiej polityki rowerowej”, który odbył się w Warszawie w dniach 22–23.09.2014 

We Francji 
Wprowadzono przepisy, że wszystkie ulice jednokierunkowe, na których jest ograniczenie prędkości do 30km/h, mają być domyślnie udostępnione rowerzystom w obu kierunkach. Tutaj przykład francuskiego miasta Dijon, które odwiedziliśmy w 2014 roku (kliknij aby zobaczyć relację) 

Kontrapas
Instrukcja poruszania się po ulicy z kontrapasem rowerowymCzęsto bywa tak, że umożliwienie jazdy rowerem "pod prąd" nazywane jest kontrapasem. Jednak to tylko rodzaj organizacji ruchu, który polega na wymalowaniu w jedni pasa ruchu dla rowerów do jazdy w kierunku przeciwnym do jazdy ogólnej. Oczywiście kontrapas jest jednokierunkowy i służy rowerzystom jadącym tylko w jednym kierunku (zobacz więcej)

Warunki techniczne 
Minimalny przekrój jezdni na której można dopuścić ruch rowerowy pod prąd to 3,75 m (można na niej parkować samochodami). Nie trzeba stosować oznakowania poziomego - choć czasem oczywiście warto. Przepisy są skomplikowane, ale wszystko to opisuje analiza, dostępna tutaj
Pas ruchu dla rowerów w jezdni powinien mieć co najmniej 1,5 m szerokości (równe szerokości potrzebnej rowerzyście do poruszania się na wprost, z zapasem na wężykowanie i wolną przestrzeń aby nie zaczepiał czy ocierał się o inne pojazdy). Pas jest zawsze jednokierunkowy i zazwyczaj umieszcza się go przy prawej krawędzi jezdni (niekiedy z wyjątkiem skrzyżowań). Dopuszcza się punktowe zwężenia pasa rowerowego w jezdni, jeśli obok umieszczona np. jest wyspa dzieląca. Pas nigdy nie powinien być węższy niż 1,0 m tak, aby mieściły się na nim wszystkie dostępne na rynku przyczepki rowerowe (szerokość zazwyczaj niższa niż 0,9 m) i rowery trójkołowe do przewozu dzieci (szerokość jak w przypadku przyczepek).
Pasy ruchu dla rowerów stosuje się zazwyczaj w jezdniach, w których prędkość miarodajna samochodów jest wyższa niż 30 km/godz ale niższa niż 50 km/godz. (źródło)

Jak działa jazda rowerem pod prąd? 
Zachęcamy do obejrzenia filmu instruktażowego z Krakowa