Do tegorocznego głosowania budżetu obywatelskiego zgłoszono wiele wniosków o rozbudowę roweru publicznego. Chcemy Was zaprosić i zachęcić do głosowania na większość z nich. Tłumaczymy dlaczego nie na wszystkie

GŁOSOWAĆ MOŻNA TU: http://uml.lodz.pl/budzet_obywatelski/2017/glosowanie/


Uruchomiony w maju 2016 roku Łódzki Rower Publiczny okazał się ogromnym sukcesem frekwencyjnym. W trzy pierwsze miesiące skorzystało z niego wielu mieszkańców wypożyczając rowery milion razy. Jednak u zarania tego sukcesu leży właściwe rozlokowanie stacji, o co jako organizacja rowerowa staraliśmy się od samego początku. 

Tę wiedzę nabyliśmy po obserwacjach innych miast w Polsce i za granicą, ale szczególnie oparliśmy się o raport Institute for Transportation and Development Policy (ITDP) który przeanalizował systemy rowerów publicznych w kilkuset miastach na świecie. Na tej podstawie wskazał kilka wytycznych (opisanych w osobnym artykule), których przestrzeganie niemal gwarantuje sukces. Tak też stało się w Łodzi. 

Stawianą na pierwszym miejscu jest gęstość stacji i odległość pomiędzy nimi. Gęstość sieci – system powinien posiadać 10-16 stacji na każdy km2, a średnia odległość między stacjami powinna wynosić ok. 300 metrów. To udało się utrzymać w pierwszym etapie realizacji ŁoRPa. Stąd też stacje w pierwszym etapie nie pojawiły się na odległych od centrum osiedlach. Odległości są zbyt duże, a liczba stacji (na początek 100) zbyt mała aby zagwarantować tę wytyczną.

II ETAP
Przy zgłaszaniu projektów do BO kierowaliśmy się zasadami, które w naszej ocenie pozwolą na sukcesywny rozwój systemu przy zagwarantowaniu jakości i komfortu korzystania. Zatem wnioski nie były składane na tym etapie na osiedla odległe od obecnego "rdzenia ŁoRPa" a na przylegających do niego osiedlach. Chodzi o to, aby w przypadku wygranej wniosku na danym osiedlu nowe stacje pojawiły się w rozsądnej odległości od już istniejących stacji. 

Dlatego w najbliższym głosowaniu polecamy Wam poniższe wnioski do osiedlowych budżetów obywatelskich. Każdy z tych projektów daje szansę na optymalną liczbę stacji i rowerów, a jednocześnie w przypadku wygranej nie konsumuje całej puli osiedlowej - pozostawiając pieniądze na inne ważne dla osiedla projekty. 

Jeśli chcesz się upewnić, w którym osiedlu możesz głosować - na terenie którego mieszkasz, wejdź na mapę znajdującą się pod tym linkiem, a następnie w lewym menu zaznacz opcję "jednostki pomocnicze".

Mapa podziału Łodzi na osiedla

nr wnioskuosiedle
B0005BCBałuty-Centrum
B0004BDBałuty-Doły
G0022CDChojny-Dąbrowa
G0021GOGórniak
P0003KRKarolew-Retkinia Wschód
P0005KOKoziny
P0198MMMontwiłła-Mireckiego
B0006RARadogoszcz
G0110RORokicie
P0004SPStare Polesie
W0007SWStary Widzew
B0007TWTeofilów-Wielkopolska
W0006WW

Widzew-Wschód

W0013ZAZarzew

Tak rozbudowa gwarantuje rozwój systemu i gwarancje, że po uruchomieniu tych stacji rowerami pomiędzy nimi będzie można poruszać się sprawnie i komfortowo. Nie oznacza to oczywiście, że w dalszej perspektywie nie powinno się lokować stacji na kolejnych dalszych miejscach, ale na to przyjdzie jeszcze czas. Tym bardziej, że według wspominanego na początku raportu, powinno zachowywać się proporcje 10-30 na każdy tysiąc mieszkańców miasta. Co w przypadku Łodzi wyniosłoby ponad 7000 rowerów.

{hb}