Łódzcy cykliści należą do najbardziej aktywnych rowerzystów w kraju – wynika z ogólnopolskiego badania rowerzystów Fundacji Allegro All For Planet. Łodzianie chętnie wykorzystują rower w codziennej komunikacji po mieście, boją się jednak wypadków. Jaki jest łódzki rowerzysta?

Aż 70% rowerzystów z Łodzi w okresie wiosenno-letnim wykorzystuje rower jako podstawowy środek transportu po mieście – dojeżdżają nim do pracy, na uczelnię czy na zakupy. Efektem tego jest średni przejechany przez nich w ciągu tygodnia dystans, który wynosi aż 62 km. Pod względem częstotliwości poruszania się rowerem mieszkańcy Łodzi wyróżniają się na tle innych miast. 83% łódzkich rowerzystów wsiada na rower codziennie lub co najmniej kilka razy w tygodniu. Pod tym względem ustępują jedynie cyklistom z Opola (85%).

 

Praktycznie i z klasą
Łódzcy rowerzyści stawiają na funkcjonalność i wygodę. To, że wykorzystują rower przede wszystkim w codziennym poruszaniu się po mieście, ma swoje odzwierciedlenie w typach rowerów, które wybierają. Będący jeszcze do niedawna niekwestionowanym królem polskich ścieżek rowerowych rower górski, wyraźnie zaczyna tracić popularność na rzecz rowerów lepiej sprawdzających się na co dzień w mieście. Łódź przoduje pod tym względem na tle innych miast w Polsce.

Mapa ciepła - czyli gdzie zanotowano największy ruch rowerowyMapa ciepła - czyli gdzie zanotowano największy ruch rowerowy

„Łódź to miasto z jednym z najniższych odsetków tzw. górali. Tylko 37% cyklistów wybrało ten typ roweru. Mieszkańcy miast, w których jeździ najmniej „górali” częściej wybierają rowery typu miejskiego, czy trekkingowego, które lepiej sprawdzają się na miejskich ulicach. Już 30% wszystkich rowerów w Łodzi to rowery miejskie” - mówi dr Andrzej Siatkowski z Centrum Badań Stosowanych.

Tylko 15% łódzkich cyklistów przyznało, że rower służy im wyłącznie w celach rekreacyjnych. W większości są to osoby powyżej 50. roku życia. 

Ocenie poddano także poczucia zagrożenia kradzieżą roweru 

Niechlubne podium
Większy ruch rowerzystów w mieście to jednak większe prawdopodobieństwo kolizji. Liczba wypadków z udziałem rowerzystów w Łodzi, podobnie jak w innych większych miastach w Polsce, jest wyższa niż średnia krajowa. 15% łódzkich rowerzystów przyznało, że w ciągu ostatniego roku brało udział w wypadku lub kolizji.

Podróżujący po mieście rowerem łodzianie starają się zachować ostrożność. Bezpiecznie na ulicach swojego miasta czuje się tylko 65% z nich. Niepokój pozostałych znajduje swoje uzasadnienie w liczbie niebezpiecznych sytuacji na drodze. Łódź wyprzedza pod tym względem inne miasta w kraju. Rowerzyści przyznali, że w ciągu roku obserwują średnio 4,9 zagrożeń spowodowanych przez cyklistów i 5,9, którymi sprawcami byli kierowcy aut.

Generalnie jednak aż 95% łodzian pozytywnie ocenia zmiany w warunkach jazdy rowerem, jakie zaszły w mieście w ciągu ostatnich pięciu lat.

Największe w Polsce badanie rowerzystów
W trakcie trwania kampanii „Kręć Kilometry” Fundacja Allegro All For Planet przepytała o stan infrastruktury rowerowej w miastach ponad 25 tysięcy aktywnych rowerzystów z całej Polski. W ten sposób powstał największy w Polsce raport obrazujący kulturę rowerową polskich miast.

Fundacja Allegro All For Planet już od pięciu lat w ramach kampanii „Kręć Kilometry” stawia w polskich miastach stojaki rowerowe. Dotąd w ponad 150 miastach postawiła ponad 1000 stojaków. Tegoroczna akcja „Kręć Kilometry” to kolejnych 300 stojaków dla 20 miast, których mieszkańcy przejechali w trakcie trwania kampanii najwięcej kilometrów. W tym roku na pierwszym miejscu podium stanęli mieszkańcy Warszawy, a za nimi wśród zwycięzców znalazły się m.in. Poznań, Pabianice, a także Łódź.

Pełen raport „Rowerowa Polska” z największego w kraju badania rowerzystów przeprowadzonego przez Fundację Allegro All For Planet dostępny jest na stronie: http://rowerowa-polska.pl/