Jedną z form ułatwiania rowerzystom poruszania się po mieście, jest kontraruch rowerowy - dopuszczenie jazdy rowerem w obu kierunkach po ulicach jdnokierunkowych dla samochodów. Oto lista ulic w Łodzi

Chyba najtańszą formą tworzenia infrastruktury rowerowej jest dopuszczenie ruchu rowerem w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych dla samochodów. Trzeba bowiem pamiętać, że jedną z głównych przyczyn wprowadzenia jednokierunkowej organizacji ruchu na ulicach jest fakt, że auta mają swoją szerokość i nieraz parametry jedni nie pozwalały na swobodne wymijanie się dwóch samochodów. To jednak nie dotyczy wąskiego roweru. Trzeba też pamiętać, że jeśli samochód może bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę jadącego w tym samym kierunku, to równie dobrze może wyminąć takiego, który jedzie z naprzeciwka. 

Są dwie formy kontraruchu rowerowego
Pierwszą i bardziej znaną jest tworzenie kontrapasów - wymalowanego pasa ruchu dla rowerów pozwalającego jechać rowerem w kierunku przeciwnym do jadących wszystkich pozostałych pojazdów (w tym rowerów). 
Drugą formą jest kontraruch - polegający na ustawieniu znaków dopuszczających wjeżdżanie i jazdę rowerem w kierunku przeciwnym do jazdy pozostałych pojazdów. Tę formę dokładnie opisują przepisy jakie weszły w życie w październiku 2015 roku

„Jeżeli na jezdni jednokierunkowej dopuszcza się ruch rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu pozostałych pojazdów, pod znakiem D-3 umieszcza się tabliczkę z napisem „Nie dotyczy” i symbolem roweru lub wózka rowerowego. Szerokość tabliczki powinna mieć szerokość znaku D-3. Na przeciwległym wlocie pod znakiem B-2 umieszcza się tabliczkę z napisem „Nie dotyczy” i symbolem roweru lub wózka rowerowego.”

„Jeżeli na jezdni ruch jest otwarty w jednym kierunku tylko dla określonych pojazdów w tym:
– karetek pogotowia,
– pojazdów straży pożarnej, 
– autobusów komunikacji publicznej,
 rowerów
- wówczas na wlocie, na którym dopuszcza się wjazd tych pojazdów, umieszcza się znak B-2 z tabliczką, na której umieszcza się napis „Nie dotyczy” wraz z symbolem pojazdu lub wyrażeniem określającym ten pojazd, których zakaz nie dotyczy

Dwukierunkowy ruch rowerów lub wózków rowerowych na jezdni drogi jednokierunkowej może być wprowadzony tylko na drogach w obszarze zabudowanym, na których dopuszczalna prędkość pojazdu lub zespołu pojazdów nie jest wyższa niż określona w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r.– Prawo o ruchu drogowym. Jeżeli na wylocie ze skrzyżowania zastosowano znak B-2, to na wlotach pozostałych umieszcza się odpowiednio znaki dopełniające wraz z tabliczkami o takiej samej treści, jaką zastosowano pod znakiem B-2.

Stan obecny w Łodzi
W Łodzi kontrapasów mamy mało - są zaledwie trzy (zobacz jak należy się po nich poruszać). Pierwszy, który powstał przy ul. Wólczańskiej, został w tym roku zlikwidowany ze względu na budowę w tym miejscu woonerfu (wedle zapowiedzi, będzie tam dopuszczony ruch dwukierunkowy dla rowerów). Obecnie funkcjonuje przy ul. POW pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Narutowicza a ul. Jaracza. Drugi kontrapas powstał w tym roku dzięki wygranej w budżecie obywatelskim przy ul. Skłodowskiej-Curie - na całej długości pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Gdańską a ul. Łąkową. Trzecim kontrapasem jest niewielki fragment ulicy (w śladzie ulicy Zamorskiej) która łączy ul. Pabianicką z ul. Toruńską i pozwala w ten sposób poruszać się rowerem po drodze dla rowerów z tym niewielkim fragmentem omijaącym działkę, która była zbyt blisk jzdni aby zmieś tam dogę dla rowerów (tutaj zobacz ulicę, na której nie widać jeszcze opisywanych zmian)

Zdecydowana większość kontraruchu w Łodzi stanowią małe ulice o niewielkim ruchu, na których ustawiono wspomniane wyżej znaki z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Zdecydowana większość to także zasługa wygranych projektów do budżetu obywatelskiego. 

nazwa ulicyod skrzyżowaniado skrzyżowaniaforma wprowadzenia
1) WólczańskaWięckowskiegoPróchnikaOficer rowerowy w 2011
kontrapas - od 2018 ulica z kontraruchem
2) POWNarutowiczaJaraczaOficer rowerowy w 2012 kontrapas
3) 6 SierpniaPiotrkowskaKościuszkiPo 17 miesiąch naszych starań - woonerf
4) TrauguttaSienkiewiczaPiotrkowskaPo naszych staraniach - woonerf
5) KamińskiegoJaraczaPomorskaWygrany nasz wniosek do BO 2015
6) Św. KostkiPiotrkowskaSkorupkiWygrany nasz wniosek do BO 2015
7) PiramowiczaJaraczaNarutowiczaWygrany nasz wniosek do BO 2015
8) RooseveltaPiotrkowskaSienkiewiczaWygrany nasz wniosek do BO 2015
9) PodrzecznaZgierskaZachodniaWygrany nasz wniosek do BO 2015
10) ZielnaWojska PolskiegoOrganizacji WINWygrany nasz wniosek do BO 2015
11) KrawieckaOrganizacji WINSkury-SkończyńskiegoWygrany nasz wniosek do BO 2015
12) SzendzielarzaKrawieckaZielnaWygrany nasz wniosek do BO 2015
13) Organizacji WINKrawieckaFranciszkańskaWygrany nasz wniosek do BO 2015
14) MaysińskaObrońców WarszawySzklanaWygrany nasz wniosek do BO 2015
15) KołodziejskaLutomierskaWrześnieńskaWygrany nasz wniosek do BO 2015
16) GnieźnieńskaLutomierskaWrześnieńskaWygrany nasz wniosek do BO 2015
17) BzowaJaskrowa Folwarczna Wygrany nasz wniosek do BO 2015
18) Mielczarskiego Gdańska Cmentarna Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
19) LipowaŻeromskiego 1 Maja Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
20) StefanowskiegoSkorupki Radwańska Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
21) BurzliwaFaliska Pienista Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
22) PięknaPolitechniki Rejtana Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
23) BankowaTuszyńska Rzgowska Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
24) HenrykaTuszyńska Rzgowska Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
25) SosnowaMilionowa Przybyszewskiego Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
26) BrzozowaSenatorska Przybyszewskiego  Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
27) DębowaSenatorska  Przybyszewskiego  Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
28) SłowiańskaMilionowa Przybyszewskiego  Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
29) GrabowaMilionowa  Przybyszewskiego  Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
30) Farbiarska Milionowa  Przybyszewskiego  Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
31) Motorowa Milionowa  Przybyszewskiego  Wygrany nasz wniosek do BO 2015 
32) Rzgowskamały fragment parkingu przed cmentarzemoraz fragment "starej" Rzgowskiej od nr 190 do 197Wygrana wniosku do BO 2016
33) Skłodowskiej-CurieGdańskaŁąkowa Wygrany nasz wniosek do BO 2016 kontrapas
34) GrodzieńskaWileńskaKrzemienieckaWygrany nasz wniosek do BO 2017
35) Kowieńska Wileńska KrzemienieckaWygrany nasz wniosek do BO 2017 
36) ZaciszePomorskaRewolucji 1905r Wygrany wniosek do BO 2017 - woonerf 
37) Zamknięta SpołecznaChóralna Wygrany wniosek do BO 2017 
38) WdzięcznaPowszechna Wojciecha Wygrany wniosek do BO 2017  
39) StrzeleckaWdzięczna Mieszczańska Wygrany wniosek do BO 2017 
40) PowszechnaMieszczańska Łokietka Wygrany wniosek do BO 2017  
41)  MieszczańskaPowszechna Wojciecha Wygrany wniosek do BO 2017  
42) KrólewskaGościnna Budowlana Wygrany wniosek do BO 2017  
43) ObszernaBudowlana Sarmacka Wygrany wniosek do BO 2017  
44) SarmackaTuszyńska Obszerna Wygrany wniosek do BO 2017  
45) BazarowaLutomierskaplac PiastowskiWygrany wniosek do BO 2017
46) SkładowaNarutowiczaRodziny PoznańskichSamodzielna realizacja Zarządu Inwestycji Miejskich 
47) AugustyniakaKasprzakaOssowskiegoSamodzielna realizacja Zarządu Inwestycji Miejskich 
48) 1 MajaWólczańskaGdańskaSamodzielna realizacja Zarządu Inwestycji Miejskich 2018
49) MałaZielona6 SierpniaW czerwcu 2018 ZDiT samodzielnie wprowadził kontraruch
50) 1 Maja GdańskaZielonaZrealizowano 31 lipca 2018 (zobacz szczegóły) Niestety, brakuje odcinka od Gdańskiej do Żeromskiego.
51) plac BarlickiegoŻeromskiegoMałaW sierpniu 2018 ZDiT samodzielnie wprowadził kontraruch
52) ŻurawiaStefanaGoplańskaWe wrześniu 2018 ZDiT samodzielnie wprowadził kontraruch
53) plac DąbrowskiegoNarutowiczaJaraczaNa początku lipca 2019 ZDiT zrealizował projekt z BO
54) PrzyszkoleCieszkowskiegoJana Pawła IINa początku lipca 2019 ZDiT zrealizował nasz wniosek z lipca 2018
55) SkorupkiŚw. KostkiPiotrkowskaCały czas BRAK REALIZACJI pomimo wygranego wniosku do BO 2016

{hb}