Jedną z form ułatwiania rowerzystom poruszania się po mieście, jest kontraruch rowerowy - dopuszczenie jazdy rowerem w obu kierunkach po ulicach jdnokierunkowych dla samochodów. Oto lista ulic w Łodzi
Chyba najtańszą formą tworzenia infrastruktury rowerowej jest dopuszczenie ruchu rowerem w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych dla samochodów. Trzeba bowiem pamiętać, że jedną z głównych przyczyn wprowadzenia jednokierunkowej organizacji ruchu na ulicach jest fakt, że auta mają swoją szerokość i nieraz parametry jedni nie pozwalały na swobodne wymijanie się dwóch samochodów. To jednak nie dotyczy wąskiego roweru. Trzeba też pamiętać, że jeśli samochód może bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę jadącego w tym samym kierunku, to równie dobrze może wyminąć takiego, który jedzie z naprzeciwka.
Są dwie formy kontraruchu rowerowegoPierwszą i bardziej znaną jest tworzenie kontrapasów - wymalowanego pasa ruchu dla rowerów pozwalającego jechać rowerem w kierunku przeciwnym do jadących wszystkich pozostałych pojazdów (w tym rowerów).
Drugą formą jest kontraruch - polegający na ustawieniu znaków dopuszczających wjeżdżanie i jazdę rowerem w kierunku przeciwnym do jazdy pozostałych pojazdów. Tę formę dokładnie opisują przepisy jakie weszły w życie w październiku 2015 roku:
„Jeżeli na jezdni jednokierunkowej dopuszcza się ruch rowerów w kierunku przeciwnym do ruchu pozostałych pojazdów, pod znakiem D-3 umieszcza się tabliczkę z napisem „Nie dotyczy” i symbolem roweru lub wózka rowerowego. Szerokość tabliczki powinna mieć szerokość znaku D-3. Na przeciwległym wlocie pod znakiem B-2 umieszcza się tabliczkę z napisem „Nie dotyczy” i symbolem roweru lub wózka rowerowego.”
„Jeżeli na jezdni ruch jest otwarty w jednym kierunku tylko dla określonych pojazdów w tym:
– karetek pogotowia,
– pojazdów straży pożarnej,
– autobusów komunikacji publicznej,
– rowerów
- wówczas na wlocie, na którym dopuszcza się wjazd tych pojazdów, umieszcza się znak B-2 z tabliczką, na której umieszcza się napis „Nie dotyczy” wraz z symbolem pojazdu lub wyrażeniem określającym ten pojazd, których zakaz nie dotyczy
Dwukierunkowy ruch rowerów lub wózków rowerowych na jezdni drogi jednokierunkowej może być wprowadzony tylko na drogach w obszarze zabudowanym, na których dopuszczalna prędkość pojazdu lub zespołu pojazdów nie jest wyższa niż określona w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r.– Prawo o ruchu drogowym. Jeżeli na wylocie ze skrzyżowania zastosowano znak B-2, to na wlotach pozostałych umieszcza się odpowiednio znaki dopełniające wraz z tabliczkami o takiej samej treści, jaką zastosowano pod znakiem B-2.
Stan obecny w Łodzi
W Łodzi kontrapasów mamy mało - jest ich zaledwie 6 (zobacz jak należy się po nich poruszać). Pierwszy, który powstał przy ul. Wólczańskiej, został w 2017 roku zlikwidowany ze względu na budowę w tym miejscu woonerfu (jest tam dopuszczony ruch dwukierunkowy dla rowerów).
Obecnie funkcjonuje
1) przy ul. POW pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Narutowicza a ul. Jaracza.
2) kontrapas powstał w 2017 roku dzięki wygranej w budżecie obywatelskim przy ul. Skłodowskiej-Curie - na całej długości pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Gdańską a ul. Łąkową.
3) trzecim kontrapasem jest niewielki fragment ulicy (w śladzie ulicy Zamorskiej) która łączy ul. Pabianicką z ul. Toruńską i pozwala w ten sposób poruszać się rowerem po drodze dla rowerów z tym niewielkim fragmentem omijaącym działkę, która była zbyt blisk jzdni aby zmieś tam dogę dla rowerów (tutaj zobacz ulicę, na której nie widać jeszcze opisywanych zmian).
4) kontrapas w al. 1 Maja pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Żeromskiego a ul. Zieloną - także powstał dzięki wygranej w budżecie obywatelskim w lipcu 2018
5) Niewielki kontrapas w ul. Przyszkole, ułatwiający wyjazd z osiedla na drogę dla rowerów wzdłuż al. Jana Pawła II - realizacja w lipcu 2019
6) W lipcu 2020 powstał kontrapas na ul. 28 Pułku Strzelców Kaniowskich - także realizacja wygranego wniosku z budżetu obywatelskiego
Zdecydowana większość kontraruchu w Łodzi stanowią małe ulice o niewielkim ruchu, na których ustawiono wspomniane wyżej znaki z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Zdecydowana większość to także zasługa wygranych projektów do budżetu obywatelskiego.
nazwa ulicy | od skrzyżowania | do skrzyżowania | forma wprowadzenia |
1) Wólczańska | Więckowskiego | Próchnika | Oficer rowerowy w 2011 kontrapas - od 2018 ulica z kontraruchem |
2) POW | Narutowicza | Jaracza | Oficer rowerowy w 2012 - kontrapas |
3) 6 Sierpnia | Piotrkowska | Kościuszki | Po 17 miesiąch naszych starań - woonerf |
4) Traugutta | Sienkiewicza | Piotrkowska | Po naszych staraniach - woonerf |
5) Kamińskiego | Jaracza | Pomorska | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
6) Św. Kostki | Piotrkowska | Skorupki | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
7) Piramowicza | Jaracza | Narutowicza | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
8) Roosevelta | Piotrkowska | Sienkiewicza | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
9) Podrzeczna | Zgierska | Zachodnia | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
10) Zielna | Wojska Polskiego | Organizacji WIN | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
11) Krawiecka | Organizacji WIN | Skury-Skończyńskiego | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
12) Szendzielarza | Krawiecka | Zielna | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
13) Organizacji WIN | Krawiecka | Franciszkańska | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
14) Maysińska | Obrońców Warszawy | Szklana | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
15) Kołodziejska | Lutomierska | Wrześnieńska | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
16) Gnieźnieńska | Lutomierska | Wrześnieńska | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
17) Bzowa | Jaskrowa | Folwarczna | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
18) Mielczarskiego | Gdańska | Cmentarna | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
19) Lipowa | Żeromskiego | 1 Maja | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
20) Stefanowskiego | Skorupki | Radwańska | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
21) Burzliwa | Faliska | Pienista | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
22) Piękna | Politechniki | Rejtana | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
23) Bankowa | Tuszyńska | Rzgowska | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
24) Henryka | Tuszyńska | Rzgowska | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
25) Sosnowa | Milionowa | Przybyszewskiego | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
26) Brzozowa | Senatorska | Przybyszewskiego | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
27) Dębowa | Senatorska | Przybyszewskiego | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
28) Słowiańska | Milionowa | Przybyszewskiego | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
29) Grabowa | Milionowa | Przybyszewskiego | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
30) Farbiarska | Milionowa | Przybyszewskiego | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
31) Motorowa | Milionowa | Przybyszewskiego | Wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
32) Rzgowska | mały fragment parkingu przed cmentarzem | oraz fragment "starej" Rzgowskiej od nr 190 do 197 | Wygrana wniosku do BO 2016 |
33) Skłodowskiej-Curie | Gdańska | Łąkowa | Wygrany nasz wniosek do BO 2016 kontrapas |
34) Grodzieńska | Wileńska | Krzemieniecka | Wygrany nasz wniosek do BO 2017 |
35) Kowieńska | Wileńska | Krzemieniecka | Wygrany nasz wniosek do BO 2017 |
36) Zacisze | Pomorska | Rewolucji 1905r | Wygrany wniosek do BO 2017 - woonerf |
37) Zamknięta | Społeczna | Chóralna | Wygrany wniosek do BO 2017 |
38) Wdzięczna | Powszechna | Wojciecha | Wygrany wniosek do BO 2017 |
39) Strzelecka | Wdzięczna | Mieszczańska | Wygrany wniosek do BO 2017 |
40) Powszechna | Mieszczańska | Łokietka | Wygrany wniosek do BO 2017 |
41) Mieszczańska | Powszechna | Wojciecha | Wygrany wniosek do BO 2017 |
42) Królewska | Gościnna | Budowlana | Wygrany wniosek do BO 2017 |
43) Obszerna | Budowlana | Sarmacka | Wygrany wniosek do BO 2017 |
44) Sarmacka | Tuszyńska | Obszerna | Wygrany wniosek do BO 2017 |
45) Bazarowa | Lutomierska | plac Piastowski | Wygrany wniosek do BO 2017 |
46) Składowa | Narutowicza | Rodziny Poznańskich | Samodzielna realizacja Zarządu Inwestycji Miejskich |
47) Augustyniaka | Kasprzaka | Ossowskiego | Samodzielna realizacja Zarządu Inwestycji Miejskich |
48) 1 Maja | Wólczańska | Żeromskiego | Samodzielna realizacja Zarządu Inwestycji Miejskich 2018. Odcinka od Gdańskiej do Żeromskiego zrealizowany 1 maja 2020. |
49) Mała | Zielona | 6 Sierpnia | W czerwcu 2018 ZDiT samodzielnie wprowadził kontraruch |
50) 1 Maja | Gdańska | Zielona | Zrealizowano 31 lipca 2018 (zobacz szczegóły) kontrapas |
51) plac Barlickiego | Żeromskiego | Mała | W sierpniu 2018 ZDiT samodzielnie wprowadził kontraruch |
52) Żurawia | Stefana | Goplańska | We wrześniu 2018 spółdzielnia mieszkaniowa im. Jagiełły samodzielnie wprowadziła kontraruch |
53) plac Dąbrowskiego | Narutowicza | Jaracza | Na początku lipca 2019 ZDiT zrealizował projekt z BO |
54) Przyszkole | Cieszkowskiego | Jana Pawła II | Na początku lipca 2019 ZDiT zrealizował nasz wniosek z lipca 2018 - kontrapas |
55) Skorupki | Św. Kostki | Piotrkowska | 5 czerwca 2020 nastąpiła realizacja wygranego wniosku do BO 2015 |
56) 28 Pułku Strzelców Kaniowskich | Andrzeja Struga | Karolewska | 17 lipca 2020 nastąpiła realizacja wygranego wniosku do BO 2016 - kontrapas |
57) Moniuszki | Piotrkowska | Sienkiewicza | 5 października 2020 przywrócono organizację ruchu z 2016, czyli wygrany nasz wniosek do BO 2015 |
{hb}