Saga pod tytułem modernizacja ulicy Nawrot zajmowała uwagę łodzian przez dwa lata. Rok opóźnienia w pracach dał w kość wielu. Choć dla rowerzystów miało zmienić się niewiele, to także efekt końcowy daje "satysfakcję" - także rowerzyści mają powody do narzekania

I nie jest to wcale powód do radości. Ulica Nawrot miała szansę stać się przyjazną dla ruchu rowerowego ulicą śródmiejską, ale postanowiono odtworzyć na niej dotychczasową organizację ruchu, zatem mieszkańcy wybierający rower jako środek transportu nie zyskają niczego dzięki tej przebudowie. A można było pomyśleć np o dwukierunkowym ruchu dla rowerów, pomyśleć i wdrożyć, aby jazda ul. Nawrot przynajmniej rowerem była łatwiejsza w kierunku ul. Piotrkowskiej.

Takim rowerowym elementem na odczepne miały być stojaki. No stojaki są, a jakże! Tyle że ktoś decydujący o ich ustawianiu najwyraźniej zapomniał o podstawowej zasadzie stojaków - są one przeznaczone do stawiania rowerów po obu stronach stojaka. I nie jest to jakaś wiedza tajemna, bo spisana ponad 10 lat temu w prawie miejscowym zwanych "Wytycznymi do projektowania". Żeby było łatwiej odszukać rozdział poświęcony parkingom rowerowym, specjalnie treść tych zapisów osadziliśmy na podstronie (kliknij)

Nawet osoba niespecjalnie znająca się na temacie bez trudu odczyta ten obrazek, mówiący jak winno się montować stojaki na rowery. 
W przypadku montowania stojaków równolegle do ściany lub krawędzi jezdni (powyżej), powinno zapewnić się odpowiednią przestrzeń dookoła stojaków. Wszak chodzi o to aby rowerzysta się dostał i zaparkował swój rower.

Co zatem wykonano na ul. Nawrot? Otóż prawie wszystkie zainstalowane stojaki stoją niemal przy samej krawędzi chodnika przy budynku. Efekt jest taki, że stojaki dwustronne będą mogły być używane jedynie z jednej strony. 

NawrotStojak1NawrotStojak2NawrotStojak3NawrotStojak4NawrotStojak5NawrotStojak6

Jedyne prawidłowo postawione stojaki znajdują się tuż przy skrzyżowaniu z ul. Piotrkowską 
NawrotStojakiOK

Można oczywiście stwierdzić, że nie było innego wyjścia, albo że nie znalazło się wystarczająco dużo miejsca. Warto wówczas przytoczyć przykład Berlina, gdzie stojaki pełnią podwójną funkcję. Poza oczywistą dla rowerów, są także zgrabnymi barierami ochraniającymi bryłę korzeniową. A przecież drzewa na ul. Nawrot się pojawiły. 
 Foto: Zielone Mazowsze

Stojaki na Nawrot nie są jakąś tragedią, wszak można z nich korzystać po jednej stronie. Niemniej to kolejny przykład infrastruktury rowerowej, o którą nikt nie dba w urzędzie, nie zna się i tworzy bez elementarnej wiedzy. Szkoda szansy i nakładów poniesionych na "połowiczne" stojaki. 

{hb}