W 2015 roku w głosowaniu budżetu obywatelskiego nasz wniosek "L0002 Miejsce roweru jest na jezdni - pasy rowerowe" uzyskał 4. wynik w Łodzi. Do teraz nie jest zrealizowany w pełni

2016 rok miał być rokiem wielkiej zmiany rowerowej w naszym mieście. I po części tak się stało dzięki niesamowitemu sukcesowi roweru publicznego, który odnotował ponad 1,5 mln wypożyczeń. Dopełnieniem tego miała być realizacja projektu malowania pasów ruchu dla rowerów na terenie Łodzi, którą wybrali sami mieszkańcy w głosowaniu budżetu obywatelskiego - ten projekt poparło prawie 9,2 tys łodzian. 

Nazwa projektu Miejsce roweru jest na jezdni - pasy rowerowe. Weryfikacja ZDiT tak zwana karta analizy.

Zależało nam, aby nowa infrastruktura rowerowa pojawiła się przed uruchomieniem roweru publicznego. Wstępne deklaracje wygłoszone przez samą panią prezydent Hannę Zdanowską (którą w taką wiedzę wyposażył sam ZDIT) potwierdzały, że wszystko się uda. 

Zapowiedzi z końca 2015 roku

Potem niestety, nastała stagnacja. Tygodniami w tej sprawie nie działo się absolutnie nic. Dopiero nasza interwencja w lipcu spowodowała (o której możesz przeczytać w osobnym artykule), że w sierpniu rozpisano przetarg na zaprojektowanie i wykonanie. Umowę podpisano dopiero 20 września z terminem do 15 listopada 2016. 

Niestety, nadal nie wykonano wszystkiego, a to co już jest sprawia że zamiast sytuację polepszyć, to skomplikowano.

Początkowo w planach było wyznaczenie nowej infrastruktury rowerowej w sumie 35 km. Po modyfikacjach stanęło na 33 km. 

nazwaoddo miało byćjest
Wólczańskaul. Potzaul. SkrzywanaWYCOFANO15540
Żeromskiegoul. Kopernikaal. MickiewiczaSIERŻANTY7800
11 Listopadadziałka 60/24działka 60/68OK+20203300
Wyszyńskiegoal. Bandurskiegoul. RetkińskaPOŁOWICZNE1660993
Puszkinarondo Sybirakówul. AndrzejewskiejZASTĄPIONO10700
Obywatelskaul. Nowe Sadyal. WłókniarzyPOŁOWICZNE1120610
Łąkowaul. Kopernikaal. Mickiewiczazrealizowano700700
Skłodowskie-Curie (kontrapas)ul. Żeromskiegoul. Strzelców KaniowskichWYCOFANO4480
al. Waltera-Jankeal. Wyszyńskiegoul. PienistaPOŁOWICZNE1180980
Konstytucyjnaul. Pomorskaul. MałachowskiegoPOŁOWICZNE1510901
Narutowiczaul. Konstytucyjnaul. KrzywickiegoPOŁOWICZNE626280
Pankiewiczaul. Wojska Polskiegoal. PalkiOK13601360
Kaczeńcowaul. Aleksandrowskaul. RojnaPOŁOWICZNE1132160
al. Kościuszkiul. Żwirkiul. RadwańskaSIERŻANTY7100
al. Kościuszki (sierżanty)ul. Andrzeja Strugaal. MickiewiczaOK13501350
al. Kościuszki (sierżanty)al. Mickiewiczaul. ŻwirkiOK630630
Wróblewskiegoal. Politechnikiul. WólczańskaOK782504
Kasprzakaul. Legionówul. SrebrzyńskaOK784575
Skłodowskiej-Curie i Andrzeja Strugaul. Gdańskaal. KościuszkiSIERŻANTY3200
al. 1 Majaal. Włókniarzyul. WólczańskaWSTRZYMANO36400
Milionowa (sierżanty)ul. Przędzalnianaal. Rydza-ŚmigłegoOK375375
Pomorskaul. Konstytucyjnaul. PoronińskaOK15841406
Przędzalniana (sierżanty)al. Piłsudskiegoul. TuwimaOK13101310
Śląskaul. Rzgowskaul. KilińskiegoOK10101010
Żeromskiegoul. 6 Sierpniaul. ZielonaPOŁOWICZNE354230
al. UniiPKP Łódź Kaliskaul. KonstantynowskaPOŁOWICZNE2196807
Strażackaul. Rzgowskaul. KrólewskaOK+380990
Wydawniczaul. Tuwima34/38SIERŻANTY272272
Kusocińskiego (sierżanty)
ul. Armii Krajowej
ul. Retkińska
 OK 2264 2264
 SUMA   3312121007

Nieudolnie wymalowane sierżanty na ul. ŻeromskiegoNieudolnie wymalowane sierżanty na ul. ŻeromskiegoZ powyższego zestawienia wynika jasno, że poza dwoma przypadkami (11 Listopada i Strażacka) wszedzie wykonano albo mniej, albo wręcz wcale. Bez większych uwag można ocenić także pasy na ul. Pomorskiej. Pasy na ul. Łakowej pojawiły się jeszcze w 2015 roku i było to związane z zakończeniem prac na W-Z. Wnioskowane pasy na ul. Puszkina zmodyfikowano ze względu na przebudowę ronda Sybiraków dzięki czemu udało się skierować rowerzystów na asfaltowe ciągi pieszo-rowerowe a na skrzyżowaniu z Andrzejewskiej, poprzez wyznaczone przejazdy dla rowerów, połączyć z wybudowaną 5 lat temu drogą dla rowerów. Na ulicach Żeromskiego, Wydawniczej czy Kościuszki, zamiast wybranych pasów namalowano sierżanty. Niektóre w taki sposób, że parkujący samochód staje na nich kołami.

Największe jednak zawirowania dotknęły ulic oznaczonych na naszym zestawieniu kolorem czarnym i szarym.  

  • Pasy przy ul. Wólczańskiej nie przetrwały nawet tygodniaPasy przy ul. Wólczańskiej nie przetrwały nawet tygodniaPrzy al. 1 Maja maiły pojawić się dwa pasy ruchu dla rowerów, jeden do ruchu zgodnego z pozostałymi pojazdami, drugi zaś jako kontrapas umożliwiający jazdę rowerem także w kierunku przeciwnym. 
  • Przy ul. Skłodowskiej-Curie sam kontrapas miał ciągnąć się od skrzyżowania z ul. Strzelców Kaniowskich do skrzyżowania z ul. Gdańską (modyfikacja pierwotnego projektu). I pas zaczął się pojawiać pod koniec października, a z początkiem grudnia zniknął, pozostawiając z pierwotnego projektu jedynie wyznaczone miejsca postojowe dla samochodów (dzięki czemu uwolniono pobliskie chodniki z zaparkowanych aut). 
  • Na dalszym przebiegu ulicy do skrzyżowania z Wólczańską miał pojawić się pas ruchu dla rowerów, tymczasem wymalowano sierżanty, które zupełnie nic nie dają na trzech pasach ruchu dla ruchu ogólnego. 
  • I na samej ul. Wólczańskiej pasy pojawiły się, aby po dwóch dniach zniknąć. 

Z informacji jakie posiadamy wynika, że realizację pasów zablokowała łódzka drogówka. Jest to o tyle dziwne, że do teraz nie znamy uzasadnienia. Jednak z rozmów przeprowadzonych na komisji Rady Miejskiej do spraw transportu można dsię domyślać, że policja zupełnie nie zrozumiała czym są kontrapasy rowerowe. Bo jak inaczej oceniać tłumaczenie, że policja chciała wyznaczenia tam dwukierunkowego pasa dla rowerów (coś niezgodnego z polskimi przepisami) jeszcze rozdzielając go od reszty zaparkowanymi autami - pas miałby biec pomiędzy zaparkowanymi autami a północnym krawężnikiem jezdni. W naszej ocenie to by tylko powodowało jeszcze większe zagrożenie dla rowerzystów, których mało który wysiadający z auta kierowca spodziewałby się od strony chodnika, plus wyjeżdżający z podporządkowanych ulic kierowcy, raczej mniejszą uwagę przywiązywaliby do rowerzystów wyjeżdżających z tak utworzonego pasa, a nie zza linii zaparkowanych aut. 

Pozostaje mieć nadzieję, że UMŁ zamówi audyt bezpieczeństwa ruchu dla rowerów, czym dobitnie przekona niedowiarków, że ani obecna sytuacja, ani ta po stworzonych potworków nie jest lepsza od zakładanych projektów. Czekamy też na interwencję pani prezydent, która podpisała umowę społeczną z mieszkańcami, że wybór z BO będzie respektowany i wykonany. 

{hb}