Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg na modernizację ul. Legionów. Jej stan od wielu lat prosi o zmianę. Ale przy okazji urząd chce wybudować kolejnego potworka

 17 kwietnia 2018 urzędnicy na konferencji prasowej zapowiedzieli rozpoczęcie przetargu w formule "zaprojektuj i wybuduj" - czym przyspieszyli cała procedurę (nie trzeba ogłaszać oddzielnych przetargów na projektowanie i zbudowanie). Ale jednocześnie pozbawili się wpływu na ewentualne korekty i konsultacje. 

Tytuł przetargu: Rewitalizacja Obszarowa Centrum Łodzi – Projekty: 4, 7 i 8 – Przebudowa układu drogowego ul. Legionów na odcinku od Pl. Wolności do ul. Żeligowskiego, ul. Cmentarnej na odcinku od ul. Legionów do ul. Ogrodowej, wraz z infrastrukturą techniczną i meblami miejskimi w systemie „zaprojektuj i wybuduj” oraz „Przebudowa ulicy Cmentarnej w śladzie planowanego przedłużenia ul. Karskiego w systemie „zaprojektuj i wybuduj”

Co dla rowerzystów? 
Modernizacja całego układu drogowego, wraz z torowiskiem i chodnikami. Powstaną także stojaki na rowery. 

Na całym odcinku ul. Legionów zaplanowano minimum 41 stojaków rowerowychNa całym odcinku ul. Legionów zaplanowano minimum 41 stojaków rowerowych

Cały odcinek Legionów od placu Wolności aż do skrzyżowania z ul. Żeligowskiego pozostanie wyłożony kostką, po środku jezdni będzie zachowane torowisko. W jezdni ul. Legionów wzdłuż krawędzi jezdni po obu stronach należy wykonać pas szerokości 70 cm, wykonany z kostki cięto łupanej o gabarytach i kolorze jak pozostała część jezdni. Pas ten jest traktowany jako ułatwienie w poruszaniu się dla rowerzystów oraz spełnia rolę ścieku przykrawężnikowego. 

Rozwiązanie zastosowane już na ul. Tuwima (od Kilińskiego do Sienkiewicza)Rozwiązanie zastosowane już na ul. Tuwima (od Kilińskiego do Sienkiewicza)

Drogi dla rowerów wzdłuż ul. Karskiego
Jednocześnie w przetargu tym zawarto modernizację całej ulicy Cmentarnej, która ma zostać wykonana w podobnym standardzie co ul. Legionów. Jednak przy okazji zdecydowano się na wydłużenie ul. Karskiego (obecnie jedynie od ul. Drewnowskiej do ul. Ogrodowej). Teraz ma zostać ona pociągnięta do ul. Cmentarnej. I tutaj pojawiają się wątpliwości. 

CmentarnaKarskiego

Jak widać na powyższym projekcie, wzdłuż ul. Karskiego maja pojawić się drogi dla rowerów (po obu stronach). Tylko jak to niestety często bywa, projektant nie przejął się zbytnio łatwością dostania się na tę drogę. 
Bo jak jeszcze rowerzysta będzie starał się jechać ul. Cmentarną od strony wschodniej (z kierunku placu Wolności) to ma zapewniony dogodny wjazd na te drogi dla rowerów, tak już wszystkie pozostałe relacje nie będą wygodne ani bezpieczne. Bo jak projektant wyobraża sobie trasę w przeciwnym kierunku, którędy ma jechać rowerzysta? Jak na te drogi rowerowe ma w sposób bezpieczny dostać się rowerzysta jadący ul. Cmentarną z drugiego (zachodniego) kierunku? 
Jak może dostrzegacie na dole projektu, planowana jest w przyszłości kontynuacja ul. Karskiego, a zatem co wówczas? Czy będzie kolejna przebudowa tego skrzyżowania i będą wówczas dopiero tworzone przejazdy przez ul. Cmentarną? A może w ogóle tego nie przewidziano? 

KarskiegoProgreg

Kolejnym kwiatkiem jest kolejne skrzyżowanie nowopowstającej ul. Karskiego, tym razem z ul. Ogrodową. 
KarskiegoOgrodowa

Tutaj sytuacja wydaje się być jeszcze bardziej kuriozalna. Bo jak jeszcze można jakoś skorzystać z tej drogi dla rowerów jadąc wzdłuż ul. Karskiego (choć jechanie drogą wschodnią będzie się wiązało z esowaniem toru jazdy), tak wszelkie manewry związane ze skręcaniem z lub na ul. Ogrodowej, staną się bardzo problematyczne dla każdego rowerzysty, który szanuje swój czas, komfort i bezpieczeństwo. 
Niemal każdy skręt będzie sią wiązał z kilkukrotnym oczekiwaniem na zmianę świateł. Skręt z południa (dół projektu) w lewo (na zachód) w ul. Ogrodową, będzie niemal niemożliwy. Skręt z północy (góra) w prawo (na zachód) będzie się wiązał ze skręcaniem pod kątem prostym. Zaś skręcenie z ul. Ogrodowej od strony wschodniej w lewo (na południe) wiązało z conajmniej dwukrotnym oczekiwaniem na zmianę świateł. 


Trochę niezrozumiałym jest włączenie ruchu rowerowego w jezdnię ul. Karskiego na północ od skrzyżowania. Dlaczego? Bo jadący dalej rowerzysta ma w sumie tylko dwie opcje - zjechanie na parking Manufaktury, albo dojechanie do skrzyżowania z ul. Drewnowską, przy której obecnie istnieje droga dla rowerów, na którą już teraz trudno się dostać. Duzo bardziej rozsądnym byłaby remont chodnika po zachodniej stronie jezdni ul. Karskiego (tuż obok płota cmentarza), który z racji swojego położenia jest bardzo rzadko używany przez pieszych. Wystarczyłoby tam wybudować asfaltową drogę dla rowerów wraz z wyznaczeniem przejazdu przez ul. Drewnowską.

KarskiegoDrewnowska 
Rzecz jasna jest to tylko sugestia, wskazująca potrzebę wyznaczenia takich przejazdów.