Droga rowerowa wzdłuż al. Rydza-Śmigłego ma powstać do końca stycznie 2014. Będzie to pierwsza jakakolwiek infrastruktura rowerowa w tej części miasta! Dzisiaj ogłoszono przetarg

Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi ogłosił dzisiaj przetarg na wykonawcę drogi rowerowej łączącej skrzyżowanie marszałków z rondem Broniewskiego. Przetarg na wykonanie projektu ogłoszony był na początku 2012, a już w marcu wyłoniono wykonawcę na projekt. Przez kolejne kilka miesięcy trwały prace, a także konsultacje ze społecznym zespołem konsultacyjnym. Dzięki uwagom rowerzystów, na projekt udało się nanieść kilka poprawek takich jak - rowerowe zjazdy i wjazdy na rondo Broniewskiego (gdzie kończy się zakres projektowanego odcinka drogi dla rowerów), jak i przejazdy w ulice podporządkowane do al. Rydza-Śmigłego. 

Kiedy się doczekamy realizacji? 
Teoretycznie termin realizacji ustalono na 31 stycznia 2014 roku, ale doświadczenia z drogą rowerową na Widzew wskazują, że jest to termin nierealny. Wystarczy choćby jedno opóźnienie, bądź zima w zimie, a już harmonogram się posypie. I tak jak w zeszłym roku byliśmy w stanie zrozumieć tak późne ogłoszenie przetargu (wszak projektant dostarczył gotowy projekt pod koniec maja 2012), tak tym razem identycznego terminu ogłoszenia przetargu, zrozumieć nie umiemy. 
Niby odcinek jest krótszy i ma tylko 3,6 km (Widzew ma 5,2 km), niby przebiega bez większych komplikacji. Wystarczy jednak, że zadzieje się cokolwiek na skrzyżowaniu z trasą scheiblerowską, jak choćby niespodzianki w terenie, czy niestabilny grunt. I cały misterny plan idzie w łeb.  

Parametry
Według ostatecznego projektu, nowa droga rowerowa będzie biec po zachodniej stronie al. Rydza-Śmigłego. Zmienną będzie za to szerokość drogi, która w niektórych miejscach osiągać będzie do 3 metrów szerokości. Niestety, zdarzają się także wspólne ciągi pieszo-rowerowe, gdyż nie udało się przekonać ZDiT, że w takich miejscach powinno się utworzyć udogodnienie dla rowerzystów, nawet kosztem kilku centymetrów asfaltu dla samochodów. 
I tak oto, od skrzyżowania marszałków do wjazdu do stacji benzynowej droga będzie miała 3 metry szerokości. Na wysokości ze stacją, zwęzi się do 2 metrów. Zarówno wjazd i wyjazd ze stacji będzie tradycyjnym wymalowanym na czerwono, a nie wywyższone jakie udało się wprowadzić przy stacjach benzynowych na ddr na Widzew. 
Od stacji benzynowej będzie ciąg pieszo-rowerowy szerokości 3 metrów. Następnie droga rowerowa o szerokości 2 metrów będzie biec do skrzyżowania z byłą bocznica kolejową (w tym miejscu ddr ma mieć 3 metry szerokości). Zaraz za tym skrzyżowaniem droga zawęzi się do 2,5 metra i dopiero przed skrzyżowaniem z ul. Tymienieckiego znowu będzie na 3 metry szeroka i tak aż do wysokości stawu na rzece Jasień. Następnie 2,5 metra, aby dopiero przed skrzyżowaniem z ul. Milionową znowu rozszerzyć się do 3 metrów. 
W tym miejscu droga rowerowa będzie przebiegała za przystankiem autobusowym, którego wiata zostanie przestawiona bliżej jezdni. Aż do skrzyżowania z ul. Skierniewicką, droga będzie miała 3 metry szerokości. Tutaj również wjazd i wyjazd ze stacji benzynowej (mimo naszych usilnych sugestii) pozostanie jedynie wymalowanym przejazdem rowerowym. Dalej droga rowerowa znowu o szerokości 2,5 metra aż do wjazdu na kolejną stację benzynową. Od tego miejsca aż do skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego droga będzie miała 3 metry szerokości. Po południowej stronie skrzyżowania utworzony zostanie przejazd rowerowy w kierunku wschodnim. 
Dalej szerokość drogi będzie wahać się od 2,5 do 3 metrów. Zostanie utworzony przejazd rowerowy łączący rowerówkę z ul. Grota-Roweckiego. Zmieniony zostanie także wyjazd z ul. Przędzalnianej. Ku poprawie bezpieczeństwa rowerzystów, wyjazd z ulicy podrzędnej zostanie odgięty do kąta prostego (zwykle w takich przypadkach odginano drogi rowerowe). Droga aż do skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego będzie miała 3 metry szerokości. 
Niestety, za skrzyżowaniem utworzony zostanie ciąg pieszo-rowerowy. Podyktowane to było zarówno mała ilością pieszych w tamtym rejonie, licznymi drzewami których postanowiono nie wycinać, jak i niechęcią ZDiT to zabierania pasa jezdni dla samochodów. Ciąg taki będzie niemal do samego ronda i dopiero w tym miejscu (kliknij) rozdzieli się na chodnik i ddr. 
Samo rondo Broniewskiego na skrzyżowaniu Rydza-Śmigłego i Broniewskiego także się zmieni. Rowerem będzie można dojechać w każdą stronę. Dodatkowo w miejscach gdzie nie są planowane w najbliższym czasie drogi rowerowe, zadbaliśmy o profilowane zjazdy w ul. Niższą i na zachód ul. Broniewskiego. Na południowo-zachodnim narożniku będzie utworzony specjalny łącznik umożliwiający wjechanie rowerem w osiedle poprzez ul. Tetmajera. 

Media: 
Gazeta Wyborcza "Droga rowerowa na Dąbrowę ma być jeszcze w tym roku"
Dziennik Łódzki "Nowa droga rowerowa w Łodzi" 
Express Ilustrowany "Droga rowerowa na Dąbrowę dopiero w przyszłym roku" 
ZDiT "Nowa droga rowerowa" 

{hb}