Kiedy więc będzie wybudowana droga rowerowa na Widzew? Na konferencji prasowej przedstawiciele Urzędu Miasta stwierdzili, że nawet w połowie sierpnia 2012 może być podpisana umowa z wykonawcą... Tyle tylko, że Wojewoda Łódzki ma czas do... 28 sierpnia 2012 na wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej

29 czerwca 2012 roku na zwołanej konferencji prezydent Radosław Stępień oraz dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita poinformowali m.in. o ogłoszeniu przetargu na budowę drogi rowerowej na Widzew. 

I owszem, około południa 29 czerwca 2012 roku na stronie Zarządu Dróg i Transportu pojawiło się ogłoszenie o przetargu na wykonawcę tej drogi rowerowej, niestety wówczas bez niezbędnych załączników (tom III – dokumentacja projektowa oraz specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych). Załączniki te zostały dołączone na stronie Zarządu Dróg i Transportu popołudniu w dniu 3 lipca 2012 wraz z informacją, że termin składania ofert przez firmy budowlane zostaje przesunięty z 16 lipca na 18 lipca na godzinę 10.00 (kliknij aby zobaczyć)

Jak to wygląda w teorii?
Aby móc wybudować drogę rowerową Zarząd Dróg i Transportu musi mieć koncepcję (etap 1). Następnie ogłaszany jest przetarg w ramach którego wyłaniany jest projektant (etap 2). Kiedy jest gotowy projekt ogłaszany jest przetarg w ramach którego wyłaniana jest firma, która daną drogę rowerową (wg wcześniej stworzonego planu), wybuduje (etap 3).

Zgodnie z informacjami przekazanymi na konferencji prasowej w dniu 29 czerwca – ogłoszenie przetargu na wykonawcę drogi – możemy wnioskować, że w przypadku drogi rowerowej na Widzew zakończono etap 2 i rozpoczęto 3. 

Jak to wygląda w praktyce?
Firma, która wygrała przetarg na zaprojektowanie drogi rowerowej na Widzew, miała zgodnie z umową, czas do 15 lipca 2011 roku(!) na zaprojektowanie drogi oraz „przygotowanie i złożenie kompletnych wniosków o wydanie decyzji o  środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej lub pozwolenia na budowę”. Termin ten był wielokrotnie przekładany. Ostateczną datą miał być koniec maja 2012 (10 miesięcy po terminie!).

I z taką datą (30 maja 2012) firma złożyła wniosek do wojewody o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Jednak w momencie ogłoszenia przetargu na budowę drogi rowerowej na Widzew (29 czerwca 2012 r.) decyzja ta przez wojewodę nie została wydana (fotografia metryczki wykonana 2 lipca 2012).


Niestety, także wniosek złożony przez firmę nie jest kompletny (fotografia listy kontrolnej z dnia 2 lipca 2012).

   

Kiedy więc będzie wybudowana droga rowerowa na Widzew?
Na konferencji w dniu 29 czerwca 2012 roku przedstawiciele miasta stwierdzili, że nawet w połowie sierpnia 2012 może być podpisana umowa z wykonawcą... Tyle tylko, że Wojewoda Łódzki ma czas do... 28 sierpnia 2012 (patrz foto obok) na wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej... 

Zgodnie z prawem ZDIR jest niezbędny do rozpoczęcia prac budowlanych - teoretycznie może być więc wydany później. Dziwna jest jednak sytuacja, że zezwolenie na realizację inwestycji drogowej nie jest wydane w momencie opublikowania informacji o przetargu, gdyż w nim (w ZRID) mogą być określone pewne uwarunkowania realizacji inwestycji o których firmy zgłaszające się do przetargu powinny wiedzieć.

A to tylko jedna z trzech dróg rowerowych projektowanych przez tę samą firmę. Pozostałe odcinki to ul. Pabianicka (od al. Jana Pawła II do ul. Dubois) oraz Limanowskiego/Aleksandrowska (od al. Włókniarzy do Wareckiej).

Nadal te pytania pozostają bez odpowiedzi:

  • Dlaczego ogłoszono przetarg bez pełnej dokumentacji? Czy czekano na Masę Krytyczną?
  • Jeśli ZRID nie jest potrzebny do ogłoszenia przetargu, to dlaczego przetarg ogłoszono dopiero 29 czerwca, a nie zaraz na początku miesiąca?
{km}