Sprawa budowy ulicy łączącej al. Piłsudskiego z Nowym Centrum Łodzi ma niemałą historię. Teraz gdy można zobaczyć wizualizacje okazuje się, że ktoś znowu zapomniał o komfortowym przemieszczaniu się rowerem

Oto dwie wersje przekroju ul. Targowej. Pierwsza to propozycja jaką formuje urząd, druga nasza uwzględniająca bezpieczeństwo i komfort rowerzystów 

1)Targowa - propozycja urzędnicza ZIM 2)Targowa - nasza propozycja

Zagłosuj która propozycja jest lepsza: 

 

Pierwotnie urzędnicy chcieli rozpruć cały kwartał miasta, wybudować szeroką dwujezdniową arterię pomijając specyfikę okolicy i układ drogowy. Projektanci zachowali się tak, jakby centrum miasta było nieużytkami za miastem, a ulica jaką projektują była autostradą - szeroką i z łagodnymi łukami. 
Sprzeciw społeczny doprowadził do tego, że w 2014 wycofano się z tych planów i przystąpiono do odchudzenia projektu. Z niepotrzebnej arterii zaplanowano jednojezdniową ulicę, ze szpalerem drzew, chodnikami, a także miała powstać droga dla rowerów, łącząca okolice dworca Łódź Fabryczna z Księżym Młynem, parkiem Źródliska i licznymi nowymi budynkami po południowej stronie trasy WZ. Co z tego wyszło? Nie za wesoło. 

targowa plan

Ulica Targowa przy EC1 rozpoczyna się w taki sam sposób jak obecnieUlica Targowa przy EC1 rozpoczyna się w taki sam sposób jak obecnie

Widok na południe - widać dotychczasową ul. Targową a po lewej Nowotargową idącą przez dotychczasowe zabudowania.Widok na południe - widać dotychczasową ul. Targową a po lewej Nowotargową idącą przez dotychczasowe zabudowania.

Droga dla rowerów oznaczona kolorem czerwonymDroga dla rowerów oznaczona kolorem czerwonym

Przy dokładnym przyjrzeniu się skrzyżowaniu Nowotargowej i Targowej widać, co szykuje się dla rowerzystówPrzy dokładnym przyjrzeniu się skrzyżowaniu Nowotargowej i Targowej widać, co szykuje się dla rowerzystów

Droga dla rowerów nagle się urywa, bez możliwości wjechania ani zjechania na jezdnię.Droga dla rowerów nagle się urywa, bez możliwości wjechania ani zjechania na jezdnię.

Jeszcze lepiej widać to na innym rzucie - widok na południeJeszcze lepiej widać to na innym rzucie - widok na południe

Droga dla rowerów urywa się, zaś znaki na jezdni uniemożliwiają korzystanie dalej z jezdni. Droga dla rowerów urywa się, zaś znaki na jezdni uniemożliwiają korzystanie dalej z jezdni.

Zamysł projektantów widać lepiej na skrzyżowaniu Targowej z ul. NawrotZamysł projektantów widać lepiej na skrzyżowaniu Targowej z ul. Nawrot

Rowerem będzie trzeba poruszać się po drodze dla rowerów, następnie bliżej skrzyżowania po ciągu pieszo-rowerowym. Przez skrzyżowanie przejechać po przejazdach rowerowych (co oznacza tylko tyle, że przedostanie się na drugą stronę trwać będzie pełen cykl świateł na skrzyżowaniu). Rowerem będzie trzeba poruszać się po drodze dla rowerów, następnie bliżej skrzyżowania po ciągu pieszo-rowerowym. Przez skrzyżowanie przejechać po przejazdach rowerowych (co oznacza tylko tyle, że przedostanie się na drugą stronę trwać będzie pełen cykl świateł na skrzyżowaniu).

W niewyjaśnionych okolicznościach droga dla rowerów zmieści się na już obecnie wąskiej ulicyW niewyjaśnionych okolicznościach droga dla rowerów zmieści się na już obecnie wąskiej ulicy

Następnie tuż przed skrzyżowaniem z al. Piłsudskiego oddali się od chodnika i...Następnie tuż przed skrzyżowaniem z al. Piłsudskiego oddali się od chodnika i...

Znajdujemy się na ogromnym skrzyżowaniu przez które przejechać rowerem już nam nie będzie można. Znajdujemy się na ogromnym skrzyżowaniu przez które przejechać rowerem już nam nie będzie można.

Na czerwono zaznaczone planowane i istniejące drogi dla rowerów. Dla chętnych dostania się na drugą stronę pozostaje znoszenie roweru po schodach (winda jest za mała aby zmieścił się rower). Dostania się z tej drogi dla rowerów na jezdnię nie zaplanowano w żaden sposób.Na czerwono zaznaczone planowane i istniejące drogi dla rowerów. Dla chętnych dostania się na drugą stronę pozostaje znoszenie roweru po schodach (winda jest za mała aby zmieścił się rower). Dostania się z tej drogi dla rowerów na jezdnię nie zaplanowano w żaden sposób.

Czy naprawdę tak trudno planując miasto XXI wieku zaplanować infrastrukturę rowerową przyjazną rowerzystom? Także z której nie tylko ma się obowiązek korzystać, ale sama z siebie zachęca do jazdy gdyż ułatwia poruszanie się rowerem. Cały czas nie możemy wyjść z podziwu dla urzędników, którzy cały czas nie rozumieją, że drogi dla rowerów buduje się z myślą o rowerzystach, a nie kierowcach samochodów którym w ten sposób zabiera się sprzed maski "zawalidrogi".
Być może część z osób korzystających z roweru ucieszy się na szykowane plany - wszak ważne że coś dla rowerzystów. Tylko jak już przyjdzie do realizacji okaże się, że jazda tymi wynalazkami wydłuża czas jazdy i zmusza do ciągłego zastanawiania się "którędy właściwie ja mam jechać"?
 

{hb}