Aż trudno w to uwierzyć, ale zakończyła się budowa wschodniego wiaduktu kolejowego przy dworcu kaliskim. Budowa trwała prawie 30 lat! 

Każdy w Łodzi musiał znać widok wiaduktu górującego nad trasą w stronę Retkini. Od rozpoczęcia prac budowlanych, przez niemal 3 dekady stał nieużywany i niedokończony. Więcej o historii tej budowy możecie przeczytać (tutaj - kliknij). 
Aż w końcu nastał ten dzień i oddano go do użytku. Tym sposobem do użytku pasażerskiego oddano nowe perony nr 4 i 5. Oba znajdują się po wschodniej stronie budynku dworcowego - bliżej dworca PKS, Poczty Polskiej i marketu.

Tak wiadukt wschodni wyglądał jeszcze kilka lat temu (widok z wiaduktu zachodniego). 

Gdy puszczono na nim ruch pasażerski, pora przyjrzeć się tej realizacji. Czy koncepcja mająca ponad 30 lat, w XXI wieku przystaje do obecnych realiów? Jak wygląda dostępność dla pasażerów przyjeżdżających rowerami lub chcących dostać się na peron i do pociągu wraz z rowerem? Sprawdzamy. 

Zacznijmy od mapy, która ponoć ma ułatwić poruszanie się po nowych peronach. Od góry jest wejście od strony al. Unii Lubelskiej (PKP opisało ją jako "ul. Al. Unii Lubelskiej") i przesuwając się w dół kolejne znane od dawna perony 3, 2 i 1. Po środku kontury budynku dworcowego, a następnie dwa nowe perony 4 i 5.  Po lewej jest al. Bandurskiego (także zapisana z błędem "ul. Al. W. Bandurskiego). 

PKPLodzKaliskamapa

To zacznijmy od podróżnych chcących jedynie dojechać rowerem do dworca i pozostawić swój rower. Przed głównym wejściem do dworca znajdują się stojaki, które 10 lat temu wywalczyliśmy w PKP (kliknij aby przeczytać). Dojazd do nich możliwy jest od strony utworzonych chodnikowych dróg dla rowerów (kliknij aby przeczytać). Ale to jest stan znany od dawna. Co nowego? 

W sumie pojawiło się 11 stojaków u-kształtnych. Są dobrze zakotwione, o odpowiednich odległościach między sobą. Problemem jest tylko och lokalizacja. Właściwie zmarnowano ich potencjał. 
PKPLodzKaliskaParkingRowerowy

Stoją mianowicie daleko od wszystkiego. Na tyłach marketu, w miejscu gdzie "odpoczywają" autokary, w miejscu gdzie właściwie trudno w ogóle dojechać rowerem. Samo miejsce także nie zachęca do pozostawiania na kilka godzin roweru. Choć same stojaki są dobrej jakości. 
PKPLodzKaliskaParkingRowerowyStojaki

Niemniej stąd można dostać się zarówno do peronu 5, 4 jak i głównego gmachu dworcowego i dalej na perony 3, 2 i 1. 
PKPLodzKaliskaPodziemne

A co z dostaniem się na perony z rowerem, kiedy chcemy zabrać rower ze sobą? Tutaj niestety mamy powrót do przeszłości. Budowa trwała 30 lat i niestety przez ten czas PKP niczego się nie nauczyło w tej materii. Do nowych peronów prowadzą schody. PKP w żaden sposób nie ułatwia pasażerom z rowerami możliwości dostania się na perony. Nie ma nawet pochylni na styku schodów i ściany, którymi dałoby się wtoczyć rowery na górę. Przestrzeń ta służy jako odwodnienie i niestety nie nadaje się do prowadzenia roweru.  

 PKPLodzKaliskaSchody PKPLodzKaliskaSchodyBrak

I problem ten dotyczy absolutnie wszystkich schodów prowadzących na nowe perony.

PKPLodzKaliskaSchody4

Projektanci nie pomyśleli nawet w miejscu, gdzie wiadukt jest nad bardzo ważną drogą dla rowerów wzdłuż trasy WZ.

PKPLodzKaliskaSchody4ddr

To może jest choć jakaś winda? Są! Po jednej na każdy peron. Tylko uwaga, na peron 4 winda znajduje się na skraju peronu od strony al. Bandurskiego, a na peron 5 winda znajduje się na drugim skraju peronów (w przejściu podziemnym "obok stojaków"). Ale spokojnie, obie i tak są nieczynne, bo już "do odwołania" zaszły jakieś usterki. Możemy tylko po zewnętrznych gabarytach szybu windowego zgadywać, czy do środka zmieści się rower. 

 PKPLodzKaliskaWinda5 PKPLodzKaliskaWinda4
 PKPLodzKaliskaWinda5er PKPLodzKaliskaWinda4er

Zatem jeśli korzystać z rowerem z pociągów z dworca PKP Łódź Kaliska to tylko z peronu 3 (na który dowozi towarowa winda), albo z lekkim podręcznym rowerem, którego taszczenie po licznych schodach nie sprawi trudności. 

{hb}