Jest to pierwsza tego typu budowla w Łodzi. Niestety, w stanie obecnym dość niefunkcjonalna i z małym znaczeniem. Szkoda niewykorzystanej szansy aby coś naprawdę poprawić

Pod koniec czerwca 2017 Zarząd Inwestycji Miejskich rozpisał przetarg na wykonanie projektu i budowę niewielkiego fragmentu drogi dla rowerów wraz z adaptacją przyczółków dawnego mostu tramwajowego. Obecnie etap prac jest już tak zaawansowany, że widać nowy most oraz markery gdzie pojawi się nowa trasa. Nowe rozwiązanie połączy leśną ścieżkę biegnącą po skosie do ul. Wieczność ze skrzyżowania z ul. Biegunową, przez wspomniany most do ronda przy skrzyżowaniu ul. Siewnej, Krakowskiej i Bronowej. 

O konieczności ułatwienia tej trasy pisaliśmy już w maju 2016 roku (kliknij w osobny artykuł) wówczas sugerowaliśmy mniej kosztowne rozwiązanie. Niestety, mimo wygranej w budżecie obywatelskim pasy ruchu dla rowerów nadal się tam nie pojawiły a jedynie wymalowano kilka sierżantów.

W planach urzędnicy mają wybudowanie drogi dla rowerów po południowej stronie ul. Siewnej łącząc budowany mostek z ul. Wieczność, ma być to wykonane w śladzie byłego torowiska tramwajowego.

Więcej o przetargu i jego szczegółach pisaliśmy w osobnym artykule - kliknij

Mamy początek 2018 roku i przyszedł czas na zobaczenie efektu finalnego... Niestety, na żadnym z etapów przygotowujących budowę, nie mogliśmy liczyć na możliwość konsultacji. Niestety, samo biuro projektowe, także nie odpowiedziało na naszą ofertę skonsultowania projektowanego rozwiązania. Zatem dopiero dziś - kiedy budowa jest na ukończeniu, możemy wyrazić swoją opinię. A ta, niestety nie może być za pochlebna. 

ZlotnoMapa1Na skrzyżowaniu ulic w pobliżu którego powstała ta nowa konstrukcja, od niedawna jest utworzone rondo.

Zatem każda relacja jest możliwa. Rozpatrzmy zatem wszystkie pięć wariantów. 

ZlotnoMapa2

1) Dla jadących ze strony ul. Rąbieńskiej i ul. Złotno

ZlotnoMapaUlZłotno

- Dojechanie do ul. Cygnaki odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni 
- Dojechanie do ul. Krakowskiej odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni 
- Dojechanie do ul. Bronowej odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni 
- Dojechanie do ul. Siewnej odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni, a dalej także po jezdni na której wymalowane są sierżanty

+ Ewentualny możliwy wariant to korzystanie z leśnej ścieżki. 

Jeśli jednak tak rowerzysta chciałby pojechać, musi liczyć się z brakiem wyprofilowanego wjazdu z jezdni ul. Siewnej, a co zatem idzie - niewygodnym manewrem skręt pod kątem prostym.

 

2) Dla jadących ze strony ul. Krakowskiej

ZlotnoMapaUlKrakowska

- Dojechanie do ul. Cygnaki odbywa się za pomocą skręcenia w lewo po jezdni bez wjeżdżania na rondo
- Dojechanie do ul. Złotno-Rąbieńska odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni 
- Dojechanie do ul. Bronowej odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni 
- Dojechanie do ul. Siewnej odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni, a dalej także po jezdni na której wymalowane są sierżanty

+ Ewentualny możliwy wariant to korzystanie z leśnej ścieżki. Ale tutaj napotkać można dokłądnie ten sam problem co w pubkcie 1.

 

3) Dla jadących ze strony ul. Siewnej

ZlotnoMapaUlSiewna

- Dojechanie do ul. Cygnaki odbywa się za pomocą za pomocą przejechania przez rondo po jezdni 
- Dojechanie do ul. Złotno-Rąbieńska odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni 
+ Ewentualny możliwy wariant to korzystanie z leśnej ścieżki. Ale tutaj napotkać można dokłądnie ten sam problem co w pubkcie 1. dodatkowo manewr taki oznaczałby skręcanie tuż przed skrzyżowaniem wprost na przejazd dla rowerów. Wątpliwe też czy jadący ul. Siewną nie skręciliby wcześniej w ul. Wieczność, omijając nadrabianie drogi po ścieżce leśnej.
+ Druga ewentualność to dojechanie do ul. Bronowej ale i tutaj rowerzysta napotyka trudności z koniecznością skręcania pod kątem prostym

 

4) Dla jadących ze strony ul. Cyganki

ZlotnoMapaUlCyganka

- Dojechanie do ul. Krakowskiej odbywa się za pomocą skręcenia w prawo po jezdni bez wjeżdżania na rondo
- Dojechanie do ul. Złotno-Rąbieńska odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni 
- Dojechanie do ul. Bronowej odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni 
- Dojechanie do ul. Siewnej odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni, a dalej także po jezdni na której wymalowane są sierżanty

+ Ewentualny możliwy wariant to korzystanie z leśnej ścieżki. Ale tutaj napotkać można dokłądnie ten sam problem co w pubkcie 1.

5) Dla jadących ze strony ul. Bronowej
To właściwie jedyna ulica, z której będzie cokolwiek łatwiej wyjechać i skorzystać z nowego mostku

ZlotnoMapaUlBronowa

- Dojechanie do ul. Krakowskiej odbywa się za pomocą  przejechania przez rondo po jezdni 
- Dojechanie do ul. Złotno-Rąbieńska odbywa się za pomocą skecenia w prawo po jezdni 
- Dojechanie do ul. Cyganka odbywa się za pomocą przejechania przez rondo po jezdni 
- Ulica Siewna teoretycznie powinna być łatwiejsza do wykorzystania, wszak mamy wyprofilowane łuki, przejazd i... no właśnie, zakończenie tej trasy jest takie, że w praktycznie uniemożiwa taki wariant
Zaczyna się dobrze - dopięto nowy fragment DDR do istniejącej jezdni ul. BronowejZaczyna się dobrze - dopięto nowy fragment DDR do istniejącej jezdni ul. Bronowej

Wyprofilowanym łukiem dojeżdżamy do przejazdu przez ul. SiewnąWyprofilowanym łukiem dojeżdżamy do przejazdu przez ul. Siewną

Przejazd powinien lada moment się pojawić, ale już widać gdzie będziePrzejazd powinien lada moment się pojawić, ale już widać gdzie będzie

Przejeżdżamy przez przejazd i skręcamy w lewo w kierunku nowego mostkuPrzejeżdżamy przez przejazd i skręcamy w lewo w kierunku nowego mostku

Za mostkiem łagodny łuk kieruje nas w stronę jezdni ul. SiewnejZa mostkiem łagodny łuk kieruje nas w stronę jezdni ul. Siewnej

Mamy taką oto niespodziankę na końcu. Zero niwelowania krawężników! Nie ma nawet udawania, że tamtędy mieliby pojechać rowerzyści.Mamy taką oto niespodziankę na końcu. Zero niwelowania krawężników! Nie ma nawet udawania, że tamtędy mieliby pojechać rowerzyści.

+ Jeśli faktycznie z ulicy Bronowej chcemy jechać leśną ścieżką to taka mozliwość będzie teraz o wiele łatwiejsza. To jest jedyna dostępna relacja, a mimi to wykończenie wygląda tak

 

Pozostaje zatem pytanie - dlaczego zdecydowano się na wybudowanie tego mostku w taki sposób, że praktycznie każda potencjalna relacja jest fatalnie zaprojektowana? Oczywiście, możemy założyć, że w przyszłości powstanie droga dla rowerów przy ulicy Siewnej kierująca w stronę ul. Wieczność, ale do tego czasu niemal każdy będzie omijać tę nową konstrukcję. Wystarczyłoby dokonac tak prostej analizy jaką widać powyżej, aby w lepszy sposób zaprojektować wszelkie możliwe najazdy. 
Halo urzędnicy Zarządu Inwestycji Miejskich, czy leci z Wami pilot? 

 

Aktualizacja
Marzec 2018, postawiono znaki pionowe. Wszystko wskazuje na to, że urzędnicy uznali prace za zakończone. Co się zmieniło? Pojawiła się podsypka przy wjeździe do parku... no i pojawili się też rowerzyści, ale nie chcą korzystać z tego cudu techniki! 
Zlotnomostek14

Zalecamy ostrożność w tej okolicy. Możecie natrafić na funkcjonaruszy policji, którzy nie przepuszczą okazji do karania rowerzystów niestosujących się do znaków nakazu jazdy po czyms takim. 
Zlotnomostek15

Kwiecień 2019 
Odwiedzamy miejsce i... 

{hb}