Infrastruktura rowerowa staje się jednym z walorów miast. Stąd tez nic dziwnego że PAP postanowiła wykonać ranking... Tylko zmierzyła nie to co potrzeba!
Pod koniec lipca Polska Agencja Prasowa z dumą oznajmiła "Miastem z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą rowerową jest Warszawa. W stolicy znajduje się prawie 500 km ścieżek rowerowych - wynika z danych zebranych przez Serwis Samorządowy PAP. Najmniej dróg dla rowerzystów wśród miast wojewódzkich znajduje się w Kielcach, Opolu i Zielonej Górze."
Wzięto jednak pod uwagę jedynie długość infrastruktury - czyli zsumowano wszystkie drogi dla rowerów, pasy i kontrapasy rowerowe i postawiono wyniki obok siebie.
Warszawa | 499 km |
Wrocław | 237 km |
Kraków | 168 km |
Katowice | 160 km |
Poznań | 157 km |
Łódź | 150 km |
Gdańsk | 143 km |
Lublin | 141 km |
Rzeszów | 137 km |
Szczecin | 126 km |
Białystok | 112 km |
Toruń | 108 km |
Olsztyn | 75 km |
Opole | 72 km |
Zielona Góra | 72 km |
Kielce | 51 km |
Jednak już pierwsza analiza każde się zastanowić nad sensownością takiego zestawienia. Dlaczego? Z odpowiedzią przychodzi termin "nasycenie" infrastruykturą rowerową siatki ulic w mieście.
Na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że Warszawa miażdży wszystkich. Tylko czy ktokolwiek zastanowił się nad sensownością takiego zestawienia? Czy wzięto pod uwagę fakt wielkości miasta jak i przede wszystkich ile w ogóle jest kilometrów ulic w danym mieście? I jaki procent ulic w mieście ma infrastrukturę rowerową?
Aby to stwierdzić trzeba przewertować strony internetowe większości miast z "rankingu". Jedynie Rzeszów nie publikuje takich danych na swoich witrynach, stąd długie oczekiwania na odpowiedź z ich strony. Po pozyskaniu z urzędów informacji na temat sumy długości dróg publicznych w danych mieście, przystępujemy do obliczania. Oto wyniki
Ogłoszona wygraną Warszawa staje się raczej kiepskim przykładem zrowerowania. Miasto z infrastrukturą rowerową na niespełna 1/5 długości ulic nie brzmi dobrze. Gorzej jest w innych dużych miastach Polski - Łodzi, Poznaniu, Krakowie, Katowicach, Kielcach czy Szczecinie. Nie dużo lepiej w ogłaszanych "rowerowymi stolicami Polski" Gdańsku czy Wrocławiu. Wspominana przez PAP Zielona Góra staje się liderem z wynikiem 42,3%. Ale i tak najlepszym wynikiem może się pochwalić Rzeszów z 43% (jest to jednocześnie jedyne miasto, z którego informcję o długości dróg publicznych trzeba było pozyskać telefonicznie).
Miasto | Kilometry dróg publicznych | Kilometry infrastruktury rowerowej | Współczynnik nasycenia infrastrukturą rowerową |
1) Rzeszów | 318 | 137 | 43% |
2) Zielona Góra | 170,8 | 72 | 42,3% |
3) Białystok | 390 | 112 | 28,7% |
4) Lublin | 536 | 141 | 26,3% |
5) Toruń | 470 | 108 | 22,9% |
6) Opole | 317 | 72 | 22,7% |
7) Wrocław | 1069 | 237 | 22,1% |
8) Olsztyn | 347 | 75 | 21,6% |
9) Gdańsk | 788 | 143 | 18,1% |
10) Warszawa | 2837 | 499 | 17,58% |
11) Szczecin | 729 | 126 | 17,3% |
12) Poznań | 1041 | 157 | 15% |
13) Katowice | 1100 | 160 | 14,5% |
14) Łódź | 1100 | 150 | 13,6% |
15) Kraków | 1357,38 | 168 | 12,3% |
16) Kielce | 402 | 51 | 12,7% |
17) Radom | 514,74 | 43 | 10,3% |
18) Bydgoszcz | 776 | 77 | 9,9% |
Prosimy brać poprawkę, że nie wszystkie dane mogą być w pełni aktualne. Niektóre urzędy udostępniają dane nieuwzględniające najnowszych wybudowanych dróg.
{hb}