Szumnie zapowiadany i wyczekiwany system roweru publicznego dla województwa łódzkiego, może okazać się wielką porażką. Nie tylko w Łodzi, ale także w innych miastach, które liczyły na sprawność roweru publicznego znanego z Łodzi

PRZECZYTAJ skąd się wziął rower publiczny dla województwa łódzkiego (kliknij).  

  • Miał zacząć działać kilka miesięcy temu, a będzie w połowie listopada.
  • Miał integrować województwo z Łodzią, da jedyne gadżet którego funkcjonalność jest dyskusyjna.
  • Miał być dostępny dla każdego, a stworzono takie warunki że będzie elitarnym gadżetem. 
  • Miał rozbudować system Łódzkiego Roweru Publicznego, stworzy zupełnie osobny system który w Łodzi będzie zupełnie bez sensu! 
  • Miał stworzyć niesamowitą możliwość połączenia Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z rowerami, a będzie karykaturą tego rozwiązania. 

Zupełnie nowy i inny system
stacja Lodz PabianickaW 10 miastach województwa pojawiły się już stacje roweru publicznego województwa łódzkiego "Rowerowe Łódzkie". Przy czym słowo "stacje" jest tu użyte na wyrost, bo są to zwykłe stojaki na rowery obok których stoi słup z rozpisanym regulaminem, adresem strony www, panelem słonecznym zasilającym kamerę i... i to wszystko.
Każdy kto przyzwyczaił się do funkcjonalności Łódzkiego Roweru Publicznego, nich nawet nie marzy o podobnym rozwiązaniu w 14 punktach Łodzi i kolejnych 116 w kolejnych 9 miastach województwa. 

Nawet na witrynie internetowej tego nowego systemu, podkreślane zostało: "Systemy Łódzki Rower Publiczny i Rowerowe Łódzkie są to dwa odrębne systemy. Oznacza to, że do korzystania z nich potrzebne założenie oddzielnych kont a korzystanie z rowerów odbywa się na różnych zasadach." 

Skąd te różnice? 
W zasadzie można stwierdzić, że urzędnicy Urzędu Marszałkowskiego przedobrzyli. Chcieli nowoczesności, zupełnie ignorując rzeczywistość i konsekwencje jakie to za sobą przyniesie. Ktoś stwierdził, że jak może wybrać "rower 3. generacji" albo "rower 4. generacji" to jasne że wybierze ten wyższy - niby lepszy. Na czym polega zasadnicza różnica?

System 3. generacji to terminal i klasyczne rowery znane z ulic Łodzi, ale także Warszawy, Wrocławia, Poznania czy Lublina. Zaś system 4. generacji (rowery typu smartbike czyli wyposażone w komputery pokładowe) znany w Polsce jedynie z ulic Krakowa. 

  • System 3. generacji - oparty o stacje i terminale oraz klasyczne - tanie rowery jest znacznie tańszy w utrzymaniu. Ponieważ terminale nie podlegają takiemu zużyciu jak rowery i nie podlegają kradzieżom. Zatem trzeba się nastawić na serwisowanie rowerów i uzupełnianie ich liczby ze względu na zużycie i kradzieże (Można się liczyć z kradzieżami na poziomie ok 14% rocznie).
  • W przypadku systemu 4. generacji - opartego o rowery typu smartbike, uzupełnianie oraz rozszerzenie floty rowerów, a także ich utrzymanie będzie znacznie droższe. System 4. generacji nie posiada wprawdzie kosztownych terminali, ale za to funkcje terminali są przeniesione na każdy z rowerów, co oznacza, że każdy rower pełni funkcje jednego terminala, a co za tym idzie, rowery te są znacznie droższe, niż rowery wykorzystywane w systemie 3 generacji. Warto również zwrócić uwagę, że rowery 4 generacji - smartbike, są częściej narażone na uszkodzenia i kradzieże. Uzupełnianie floty po usterkach i kradzieżach jest znacznie droższe. Skutkuje to także związaniem się z konkretnym operatorem na kolejne lata - wszak domawiane rowery trzeba będzie kupować dokładnie takie same. 

Ograniczony dostęp 
W związku z tym, że nie będzie terminali na których będzie można wypożyczyć rower, całość oparto o nowoczesne smartfony. I tu pojawia się kolejny problem!  W celu rozpoczęcia korzystania z Systemu Rowerowe Łódzkie konieczne jest dokonanie rejestracji oraz wniesienie opłaty inicjalnej. Rejestracji można dokonać za pośrednictwem strony www.rowerowelodzkie.pl, dzwoniąc na Infolinię lub za pomocą aplikacji mobilnej Rowerowe Łódzkie. Po rejestracji, SMS-em na wskazany numer telefonu oraz w wiadomości wysłanej na adres e-mail otrzymasz PIN, niezbędny do korzystania z Systemu Rowerowe Łódzkie. Wypożyczenie roweru możliwe jest poprzez: aplikację mobilną Rowerowe Łódzkie, przyłożenie sparowanej karty dotykowej RFID lub kontakt z Infolinią. Karta RFID to każda karta płatnicza z funkcją zbliżeniową... ale żeby dokonać "sparowania" także wymagany jest smartfon i wspominana aplikacja. 

W Polsce w mniejszych miejscowościach, ponad 60% użytkowników systemów rowerów publicznych korzysta z terminali zainstalowanych przy stacjach rowerowych w celu wypożyczenia roweru. Do rejestracji z terminali korzysta do 40% osób.
Brak możliwości skorzystania z terminali wyposażonych w ekran na stacjach rowerów lub - z komputerów (klawiatury i wyświetlaczy) na rowerach w tych celach znacznie ogranicza dostęp do usługi.
W dużych miastach, zamieszkiwanych przez osoby zamożniejsze, odsetek osób korzystających z aplikacji mobilnych przy wypożyczeniach rowerów i stron internetowych przy dokonywaniu rejestracji do systemu, jest istotnie wyższy. Niemniej jednak wciąż, ponad 20% osób wybiera terminal do wypożyczania rowerów.
Ogólnopolskie badania CBOS wskazują, że około 60% populacji Polski posiada telefony nowej generacji, ale tylko 17% z nich korzysta z telefonów w celach realizacji różnego rodzaju zakupów. Dane tę są średnią. Odsetek ludzi posługujących się aplikacjami mobilnymi w telefonach nowej generacji wśród osób wieku starszym, oraz osób zamieszkujących w mniejszych miastach jest znacznie niższy.

Z tych rowerów skorzystać zatem będą mogli tylko posiadacze smartfonów. I to jeszcze takich, którzy mają włączonym internet, zainstalowaną aplikację. Pamiętać będzie także trzeba o naładowaniu baterii w telefonie, gdyż bez tego nie oddamy roweru, a co za tym idzie narazimy się na większe koszty. 

tabela opłat

Łódź na tym prawie w ogóle nie skorzysta
A powinna, gdyż jako wkład własny już wydano z budżetu miasta 858 647 zł. Łączne nakłady to 2 294 790 zł, a okres realizacji to 2017 – 2024 (źródło: L sesja Rady Miejskiej w Łodzi z dnia 24 maja 2018)
Tak jak jeszcze w pozostałych 9 miastach, system roweru publicznego będzie czymś nowym, tak w samej Łodzi pojawia się problem zupełnie dwóch systemów, które w żadnej mierze ze sobą nie współpracują. Ba! System w ogóle będzie zamknięty na wszystkich dotychczasowych klientów NextBike ze wszystkich miast w których ten system już działa. Wszak ci, którzy mają obecnie konto w Łodzi, bez specjalnej powtórnej rejestracji mogą korzystać z rowerów w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu czy innych miast z całej Europy. W drugą stronę działa to podobnie. 

W przypadku systemu zamówionego przez urzędników Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, każdy chcący skorzystać z tych rowerów będzie musiał się od nowa zarejestrować.
Zatem drodzy łodzianie, jeśli chcecie to musicie założyć sobie nowe konto, zapłacić kolejne 20 zł opłaty startowej. Pamiętajcie jednak, że rowery z nowego systemu, możecie pozostawić jedynie na jednej z 14 stacji w całej Łodzi (lub w pozostałych 9 miastach województwa). A zlokalizowane są one przy stacjach kolejowych. A zatem, wbrew temu o czym informowaliśmy na poniższej grafice (przygotowanej kilka miesięcy temu), stacji zdublowanych nie będzie można przesunąć. 

MAPA ŁRP-2018

Co to oznacza dla użytkowników, którzy korzystali w poprzednim roku z rowerów w Zgierzu? Przykro nam jeśli zamierzaliście wypożyczonym rowerem przyjechać do Łodzi. Będziecie je mogli pozostawić jedynie w jednym z 14 miejsc (na mapie na czerwono). Niestety, tylko w kilku przypadkach będzie możliwość przesiadki na rowery Łódzkiego Roweru Publicznego. 

Stacje powstały w Łodzi przy ul. Szaniawskiego (gdzie znajduje się przystanek Łódź Andrzejów), Sikorskiego (Łódź Arturówek), Kilińskiego (Łódź Chojny), Dąbrowskiego (Łódź Dąbrowa), Sanitariuszek (Lublinek – wciąż bez Łodzi w nazwie przystanku kolejowego), Inflanckiej (Łódź Marysin), Nowogrodzkiej (Łódź Niciarniana), Pabianickiej (Łódź Pabianicka), 11 Listopada (Łódź Radogoszcz Zachód), Pomorskiej (Łódź Stoki), Maszynowej (Łódź Widzew), Wielkopolskiej (Łódź Żabieniec) oraz przy al. Rodziny Poznańskich (Łódź Fabryczna) i al. Unii Lubelskiej (Łódź Kaliska). To wszystkie czynne stacje i przystanki na terenie miasta. 

mapa stacji WRP

„Rowerowe Łódzkie” jest projektem 11 partnerów zlokalizowanych przy trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej: Województwo Łódzkie (Lider Projektu), Koluszki, Kutno, Łask, Łowicz, Łódź, Sieradz, Skierniewice, Zduńska Wola, Zgierz oraz Pabianice. 
Łączna wartość kontraktu to 24 mln zł. 

regulamin WRP

{hb}