Trwają prace budowlane przy powstającej stacji kolejowej Łódź Retkinia tuż obok istniejącej kładki łączącej CH Retkinia z osiedlem Lublinek-Pienista. Dowiedzieliśmy się czy nie będzie utrudnień dla osób poruszających się rowerami
Już w lipcu wysłaliśmy do PKP Polskie Linie Kolejowe (prowadzą prace budowlane) jaki los spotka kładkę którą nad torami łączy osiedle Pienista z Retkinią.
Kilka lat temu schody tej kładki zostały wyposażone w prowadnice ułatwiające pokonywanie tego miejsca osobom z rowerami. Dlatego zapytaliśmy się czy w ramach prowadzonych prac komfort przedostawania się osób z rowerami nie zostanie pogorszony.
Jakie było zaskoczenie, kiedy odpowiedź nadeszła w ciągu jednego dnia.
Odpowiedzi udzieliła nam Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK S.A. - kładką dla pieszych na osiedlu Retkinia w Łodzi zarządza ZDiT Łódź. Właściciel obiektu decyduje o działaniach np. przebudowie kładki. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują w Łodzi program przystankowy, w ramach którego powstają w mieście m.in. trzy nowe przystanki. W pobliżu kładki budowany jest aktualnie jeden z nich – przystanek Łódź Retkinia. Będzie wyposażony w dwa perony wraz z pochylniami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przystanek będzie skomunikowany z kładką, którą dodatkowo PLK po obu stronach wyposażą w windy. Osoby na wózku, osoby starsze i opiekunowie z dziećmi będą mieli zapewnioną lepszą dostępność do nowobudowanego przystanku i pociągów. Obecnie trwa budowa szybów windowych. Zakończenie prac planowane jest do końca br.
Naturalną koleją rzeczy było zwrócenie się do Zarządu Dróg i Transportu, od którego na odpowiedź musieliśmy czekać kolejny miesiąc. Spytaliśmy się wówczas o dokładny zakres projektu i co stanie się z istniejącymi prowadnicami.
Wróciliśmy do korespondencji z PKP PLK, od których otrzymaliśmy stosowną dokumentację projektową przystanku PKP Retkinia.
Tym razem odpowiedzi udzielił nam Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK - PLK wyremontują też kładkę nad torami - w ramach projektu modernizacji linii nr 14 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Prace będą polegały na wzmocnieniu przęsła i dwóch filarów, uzupełnieniu ubytków oraz wykonaniu zabezpieczenia antykorozyjnego. Planujemy zakończyć prace do końca roku.
Na koniec Rafał Wilgusiak z PKP PLK uspokoił, że - prowadnice dla rowerów pozostaną w takiej formie jak obecnie.
Alternatywą dla prowadnic będą pochylnie budowane po obu stronach.
Choć są one tworzone głównie z myślą o osobach z wózkami lub na wózkach, to będzie można po nich poruszać się także rowerem bez zsiadania z siodełka.
Pozostaje mieć nadzieję, że urząd miasta po zbudowaniu przystanku kolejowego zadba o otoczenie i ulicę dojazdową.
{hb}