Na dzisiejszej komisji Rady Miejskiej do spraw transportu i ruchu drogowego tematem przewodnim była infrastruktura rowerowa. Dowiedzieliśmy się co Zarząd Inwestycji zamierza zbudować w 2019 i 2020 roku

 Posiedzenie komisji było formą podsumowania wyjazdu jaki odbył się 17 października 2019 a którego szczegóły można przeczytać w osobnym artykule (kliknij). Jeśli można w skrócie podsumować wszystkie wskazane tam nieprawidłowości to można napisać że: nie da się zmienić, tak jest dobrze, nie mamy na to funduszy a samochody jeżdżą za szybko aby dać pierwszeństwo rowerzystom na przejeździe. Ale oczywiście urzędnicy zapowiedzieli, że będą jeszcze analizowali poszczególne punkty. 

uniwersyteckaPo dwóch godzinach dyskusji przyszedł czas na sprawozdanie Zarządu Inwestycji Miejskich na temat tegorocznych realizacji rowerowych a także planów na 2020 rok. Sprawę referował pracownik ZIM:

  1. ZIM jest na etapie końcowym budowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Zachodniej i ul. Zgierskiej. Według zapewnień ma się zakończyć w 2019 roku. Dotyczy to także nieruszonych skrzyżowań z przejazdami z ul. Limanowskiego oraz z Lutomierską. 
    Przy czym nie dotyczy to fragmentu wschodniej strony ul. Zgierskiej pomiędzy ul. Dolną a ul. Stefana. Wynika to z faktu, że ZIM nie posiada decyzji administracyjnej (ZRID). Co więcej, ten etap jeśli będzie realizowany to albo na podstawie nowego przetargu albo jako uzupełnienie przez obecnego wykonawcę.  
  2. Obecnie jest etap projektowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Łagiewnickiej. Jeszcze w tym roku powinny zacząć się prace budowlane. 
  3. Trwa budowa kawałków dróg rowerowych w okolicy ronda Sybiraków na wschód ulicą Przybyszewskiego. Mimo że w ramach wyników z budżetu obywatelskiego miały tam powstać pasy ruchu dla rowerów, to zostały one wycięte z realizacji. 
  4. ZIM jest już po otwarciu ofert w przetargu na drogę dla rowerów wzdłuż bocznicy scheiblerowskiej. Trwa jeszcze analizowanie ofert. Ponieważ oferty mieszczą się w przewidzianej przez ZIM budżecie (260 tys zł), to umowa powinna być podpisana jeszcze w listopadzie, zaś termin realizacji dokumentacji projektowej jest zapisany na 30 września 2020 roku. Jednak budowa rozpocznie się nie wcześniej niż w 2021 roku. 
  5. W 2020 roku przygotowuje się do modernizacji DdR wzdłuż ul. Sikorskiego. Tak jednak będzie konieczna aktualizacja już posiadanej dokumentacji projektowej - co oznacza tylko tyle, że raz zamówiony projekt będzie trzeba opłacić raz jeszcze. 
  6. Przy okazji modernizacji ul. Obywatelskiej ma powstać droga dla rowerów. Niemniej odcinek pomiędzy ul. Nowe Sady a al. Jana Pawła II byłby realizowany w 2021 roku. 
  7. ZIM zlecił budowę DdR wzdłuż odcinka ul. Rokicińskiej, a jej zakończenie planowane jest na koniec czerwca 2020 roku. 

Niestety, nic nie zostało powiedziane na temat zapowiadanej na 2019 rok realizacji krótkiego odcinka wzdłuż ul. Kopcińskiego 

Można zatem podsumować to tak: to co było zaplanowane na 2019 rok nie zostanie w pełni wykonane, to co miało rozpocząć się w 2019 będzie zbudowane w 2020, zaś plany na 2020 to zdobycie projektów do realizacji w 2021 roku. 
Wygląda na to, że skromny roczny budżet rowerowy przewidziany na 2020 rok i tak nie będzie wykorzystany przez ZIM. Czas może zastanowić się, czy nie lepiej te fundusze przekazać dla ZDiT na montowanie stojaków, parkingów rowerowych przed szkołami i innymi instytucjami miejskimi, a może także na program edukacji rowerowej w szkołach? 5 mln zł to przy obecnych cenach na rynku prac budowlanych to już część budżetu jaki pozwoliłby na budowanie dróg rowerowych 5 lat temu - od takiego czasu kwota budżetu rowerowego prawie jest niezmienna. W 2011 roku pani prezydent podpisała kartę brukselską która zakładała rozwój infrastruktury rowerowej do 2020 roku. Czas na podsumowanie, które z pewnością nie będzie optymistyczne. 

{hb}