Pod koniec marca 2021 ma się rozpocząć budowa stacji PKP Łódź Śródmieście. Wywoła to ogromne utrudnienia i nie małe problemy także dla osób poruszających się rowerami i pieszych. Oto nasza propozycja co urząd mógłby wdrożyć aby choć w niewielkim stopniu ułatwić poruszanie się pomiędzy Starym Polesiem a Piotrkowską
Urząd poinformował, że na przełomie marca i kwietnia ma rozpocząć się budowa stacji podziemnej u zbiegu ul. Wólczańskiej i Zielonej. Oznacza to zamknięcie tego skrzyżowania i to na 3 lata. Oznacza to, że po ul. Zielonej pomiędzy Wólczańską a Zachodnią/Kościuszki, nie będzie kursować ani tramwaj, nie będzie chodników ani możliwości przedostania się rowerem. Zmianom muszą ulec linie kursowania MPK dotąd korzystające z ul. Zielonej. Zawieszona zostanie linia 13, 12 pojedzie objazdem ul. Legionów i Pomorską do Kilińskiego. Skrzyżowanie Zielonej z Zachodnia/Kościuszki ma zostać przejezdne do końca 2021 roku, ale później także to skrzyżowanie zostanie zablokowane przez trwające prace.
O docelowym układzie drogowym w okolicach budowanej stacji pisaliśmy w osobnym artykule (kliknij)
Co te trzyletnie prace oznaczają dla ruchu rowerowego? Ogromne utrudnienia. Likwidacji ulegnie jedyne rowerowe dwukierunkowe połączenie Starego Polesia z ul. Piotrkowską. Z zachodu na ul. Piotrkowską będzie można dostać się albo przez ul. Próchnika na północy, albo oddaloną o półtora kilometra na południe ul. Zamenhofa. Zaś z rejonu ulicy Piotrkowskiej na Stare Polesie pozostaje ul. Więckowskiego oraz ul. Andrzeja Struga.
Dlatego zwracamy się do Urzędu Miasta Łodzi z propozycją na skomunikowanie obu stron centrum miasta za pomocą przebicia ul. 6 Sierpnia obok istniejącego przejścia dla pieszych mógłby powstać przejazd dla rowerów. Dwukierunkowy ruch rowerowy skierowany zostałby na mniej uczęszczaną przez zmotoryzowanych ul. 6 Sierpnia.
Dodatkowo proponujemy dla pieszych zbudowanie przejścia dla pieszych na krzyżowaniu z ul. Więckowskiego i Zachodniej na południowym wlocie. Obecnie istnieje jedynie od strony północnej, a dla pieszych chcących się przedostać na drugą stronę Zachodniej oznacza czekanie na zielone światło na trzech przejściach co oznacza wydłużenie drogi o 2 minuty.
Proponujemy także wprowadzenie ruchu dwukierunkowego dla zmotoryzowanych na ul. Zamenhofa pomiędzy ul. Żeromskiego a Kościuszki (przy najmniej do Wólczańskiej) aby tym samym stworzyć rodzaj bypassa dla ul. Kopernika i Gdańskiej i ułatwić dostawanie się z ul. Wólczańskiej do Żeromskiego. Jednocześnie dwukierunkowy ruch sugerujemy także na ul. Więckowskiego pomiędzy Żeromskiego a Zachodnią, co ułatwi omijanie rejonu budowy i pozwoli na puszczenie tamtędy linii autobusowych.
Bez wątpienia budowa tunelu kolejowego jest bardzo potrzebna dla Łodzi, trzeba się uzbroić w cierpliwość. Apelujemy jednak aby nie zaprzepaścić 3 lat. Wprowadzenie proponowanych rozwiązań da choć części mieszkańców centrum miasta realną alternatywę w postaci roweru.
{hb}