Cały czas staramy się Wam dostarczać najnowszych i rzetelnych informacji m.in na temat planowanych do zbudowania dróg dla rowerów. Jednak to co mówią urzędnicy musimy przesiewać przez sito faktów

Pod koniec 2017 roku na specjalnej konferencji prasowej, na której obok dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyny Mikołajec stanęła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, zakomunikowano że rok 2018 będzie czasem ogromnych inwestycji drogowych, w tym "aż 12 km dróg rowerowych". Mając dystans do wszelkich zapowiedzi urzędniczych, postanowiliśmy przyjrzeć się i wszystko wyliczyć. 

Dziennikarzom pokazano planszę, na której dumnie zakomunikowanie wybudowanie w 2018 roku aż 12 kilometrów dróg dla rowerów. Brzmi interesująco? Ale ile w tym prawdy? Postanowiliśmy sprawdzić.

Jedna z plansz pokazanych dziennikarzom Jedna z plansz pokazanych dziennikarzom

W 2018 zaplanowano kilka dużych modernizacji. Trzy największe będą takich rozmiarów, że ukończenie przewidywane jest na rok 2019. Choćby tylko z samego tego faktu, trudno jest zaliczyć je do ogólnej puli tego co zapowiedziano do oddania w 2018 roku. 
Są ta: 
- ulica Dąbrowskiego (pomiędzy Rzgowską a Rydza-Śmigłego) - zaplanowano drogę dla rowerów długości ok 1,9 km
- ul. Rokicińska (pomiędzy al. Józefiaka a granicą miasta) - zaplanowano drogę dla rowerów długości ok 3,4 km
- al. Rydza-Śmigłego (pomiędzy al. Piłsudskiego a ul. Przybyszewskiego) - zapowiedziano drogę dla rowerów długości ok 1,8 km

Inne drogi dla rowerów, które mają powstać przy okazji modernizacji całych ulic to 
- Nowotargowa (pomiędzy ul. Tuwima a al. Piłsudskiego) 750 m 
- Nowoweglowa (pomiędzy Wierzbową a Wydawniczą) 500 m 
- Zbąszyńska-Swojska (pomiędzy Brukową a Limanowskiego) 1 km

Samodzielne inwestycje rowerowe to
- Zachodnia/Zgierska 2 km 
- Siewna 650 m.

Takie długości podaje urząd, twierdząc że to właśnie one są składniową sumy składającej się na ogólny dystans 12 km. 

A jak to będzie w rzeczywistości?
Oto nasze wyliczenia: 
- Ulica Dąbrowskiego to 1450 metrów drogi dla rowerów plus przejazdy przy skrzyżowaniu z ul. Kilińskiego dają 1600 m (nie 1900, bo pozostałe 300 to będzie zwykły chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym)
ul. Rokicińska (o której pisaliśmy w osobnym artukule) ma mieć 3300 metrów 
- Rydza-Śmigłego może i ma 1600 metrów, tyle bowiem będzie modernizowanych torów, ale tam droga dla rowerów istnieje od kilku lat! Zaś w ramach wspomnianej modernizacji (o czym w osobnym artykule)
- przede wszystkim przejazdy dla rowerów na skrzyżowaniu z ul. Milionową oraz niewielki fragment na skrzyżowaniu z planowaną trasą po bocznicy kolejowej (kliknij osobny artykuł).

- Nowotargowa - urząd podaje 750 m. Tak, tyle będzie miał cały modernizowany fragment ulicy, niemniej droga dla rowerów powstanie jedynie na odcinku 370 metrów
- Nowoweglowa - urząd podaje 500 m tymczasem dróg dla rowerów powstanie tam 750 metrów
- Zbąszyńska-Swojska (pomiędzy Brukową a Limanowskiego) 1 km jest najbardziej kuriozalna, bo tam powstaną asfaltowe chodniki na które wygonieni będą rowerzyści. Nie uznajemy tego ani za drogę dla rowerów ani za właściwą tendencję w tworzeniu infrastruktury rowerowej! 

Na skrzyżowaniu ul. Swojskiej i Limanowskiego Na skrzyżowaniu ul. Swojskiej i Limanowskiego

Separowane rogi dla rowerów, jakimi urząd chwali się na 2018 rok, być może faktycznie powstaną
- Zachodnia/Zgierska z zapowiadanymi 2 kilometrami jest o tyle ciekawa sytuacja, że (o czym pisaliśmy w osobnym artykule) ma powstać 2 km nowej drogi, ale jednocześnie 1500 istniejącej ma ulec modernizacji i zastąpieniu wysłużonej nierównej nawierzchni na nową asfaltową. 
- Siewna 650 m jest aktualnie w sferze rozmyślań, a jeśli powstanie to niewielki fragment 100 metrów pomiędzy ul. Wieczność a mostkiem (o którym w osobnym artykule). 

Ile może powstać w 2018 roku? 
3220 metrów nowych dróg dla rowerów i 1500 zmodernizowanych istniejących daje nam sumę 4720 metrów. Reszta powstanie, ale najwcześniej w przyszłym roku. Jeśli nawet weźmiemy i dodamy je do podsumowania to wychodzi kolejne 6700 metrów. Z obiecywanych 12 km. 

{hb}