Kodeks rowerzysty

Kodeks rowerzysty

Jazda na rowerze jest zdrowa – dla rowerzystów, dla miasta. Równie ważne jest to, żeby była ona również bezpieczna, kulturalna i efektywna. Startujemy z cyklem "Kodeks Rowerzysty" – w przystępnej formie pokażemy Wam, jak korzystać z tego środka transportu – bezpiecznie i wygodnie.

Autorzy kodeksu


Abyś jeździł zdrowo i wygodnie, oś obrotu pedału powinna się pokrywać ze stawem łączącym stopę z dużym palcem. Takie ułożenie angażuje więcej mięśni do pracy, która rozkłada się wówczas na kilka “jednostek napędowych” przez co ułatwia pedałowanie.

Nie zapominaj o regulacji siodełka – nie tylko góra­dół, ale i przód­tył (pochylenie). Przy korbach, w poziomie, kolano powinno być w jednej linii z czubkiem stopy – żeby to sprawdzić możesz użyć ciężarka na sznurku.

Łydka pracuje ospale, gdy twa pięta na pedale.


Nie każdy typ roweru jest dla każdego. Nie istnieje uniwersalne siodełko, pasujące do każdego roweru i każdego człowieka. Pamiętaj, aby przed jazdą ustawić rower odpowiednio do swojej sylwetki, wzrostu, wagi itd. Nie ma jedynej właściwej pozycji na rowerze, która odpowiadałaby wszystkim i w każdej sytuacji. W mieście jesteś raczej rowerzystą, a nie kolarzem – wygodniej Ci będzie w pozycji wyprostowanej, a nie pochylonej nad kierownicą.

Zanim dojdzie do zabawy, bardzo ważne są nastawy


Kiedy dojeżdżasz do przejazdu rowerowego lub skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i widzisz czerwone światło to, jeśli masz przerzutki, zredukuj przełożenie – ruszaj z “jedynki”. Dzięki temu będzie Ci łatwiej ruszyć z miejsca, szczególnie jeśli ustawisz stopę wygodnie na pedale – wtedy będziesz mógł żwawo wystartować kiedy zapali się zielone światło.

Gdy za tobą jest kolejka, ruszaj sprawnie i nie pękaj


Sygnalizuj manewry – czy to w parku, na jezdni, czy na drodze dla rowerów, rób to tak, by wszyscy czuli się bezpiecznie. Pamiętaj, żeby sygnalizować ZAMIAR wykonania manewru – wystaw rękę nie w trakcie, ale zanim będziesz skręcał.

Należy sygnalizować zamiar skrętu w lewo, w prawo (wystawienie ręki – lewej lub prawej – prostopadle do tułowia), ale warto także sygnalizować zamiar hamowania (ręka uniesiona w górę).

Jak skręcać w lewo?
Obowiązuje nas jazda przy prawej krawędzi jezdni. Jeśli chcesz skręcić w lewo (na skrzyżowaniu albo docelowo do np. jakiejś bramy) musisz zbliżyć się do osi jezdni. Aby zrobić to bezpiecznie upewnij się czy nie spowodujesz zagrożenia albo pas ruchu na który zamierzasz zjechać jest wolny. Następnie zasygnalizuj swój manewr wystawiając lewą rękę. Jeśli jesteś bezpieczny, zbliż się do osi jezdni (lub do jej lewej krawędzi, jeśli jedziesz drogą jednokierunkową). Upewnij się, że jesteś bezpieczny i nie stworzysz zagrożenia. Zasygnalizuj swój zamiar skrętu i wykonaj manewr.

Czy wystawiać rękę przy wyprzedzaniu?
Tak! Kierunkowskazami rowerzysty są jego ręce i kiedy upewnisz się, że możesz wyprzedzać to zasygnalizuj swój zamiar.

Kiedy skręcasz, wystaw rękę, to nie wjadę ci w pupeńkę


Przed wykonaniem manewru zasygnalizuj go, ale pamiętaj by obejrzeć się za siebie. Może, przed tym jak chcesz skręcić w lewo, ktoś już zaczął Cię wyprzedzać? Jeśli chcesz porozmawiać ze znajomym, jadąc obok niego, również upewniaj się, że nie tarasujecie drogi jadącym z tyłu.

Jazda “parami” jest bowiem dozwolona, ale tylko gdy nie przeszkadza innym użytkownikom drogi. Ustawodawca niedoprecyzował co to dkładnie oznacza, ale jeśli jedziemy mało uczęszczaną drogą, z niewielkim ruchem, a pojazdy mogą bezpiecznie wyprzedzić rowerzystów jadących obok siebie to można uznać to za prawidłowe. Natomiast na drodze o dużym ruchu, na jezdni w mieście może zostać uznana już jako wykroczenie.

Prawo o Ruchu Drogowym 
Art. 33
3a. Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. 

Aby jeździć w dobrym stylu, patrz co dzieje się z tyłu


 Bierz wodę na rower! Odwodnienie organizmu powoduje zagęszczenie krwi, a co za tym idzie, szybsze męczenie się i większe obciążenie dla serca. Prawidłowe nawadnianie jest szczególnie ważne podczas upałów, ale należy o nim pamiętać przez cały rok. Podczas ostrego słońca noś kask, czapkę, chustę czy kapelusz. aby chronić głowę np. przed udarem słonecznym.

Kiedy słońce atakuje, łódzka woda cię ratuje


 

Każdy pojazd ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych. Miłe i bezpieczne jest jednak ustąpienie pierwszeństwa pieszemu zanim wejdzie on na przejście.

Poziomy znak P­10: przejście dla pieszych umieszczony na drodze dla rowerów powoduje, że w tak oznaczonym miejscu, pieszy który rozpoczął przechodzenie przez drogę, ma pierwszeństwo przed uczestnikami ruchu poruszającymi się po tej drodze.

Nawet gdy się spieszysz, szanuj prawa pieszych


 

Chodnik jest miejscem przeznaczonym dla pieszych. Rowerzysta może po nim jechać w ściśle określonych, wyjątkowych sytuacjach, jednak zawsze musi bezwzględnie ustępować miejsca pieszym. Nigdy nie wolno przejeżdżać rowerem po przejściu dla pieszych. W razie ewentualnej kolizji działa to na niekorzyść rowerzysty.

Jeśli jedziesz z dzieckiem (jadącym na swoim rowerze) do lat dziesięciu albo jest zła pogoda (pada śnieg, wieje silny wiatr, występują ulewa, gołoledź lub gęsta mgła) to możesz jechać chodnikiem. Pamiętając, że piesi mają tam pierwszeństwo, a przez przejścia dla pieszych trzeba zsiadać z roweru.

Jest jeszcze trzeci wyjątek, przy którym muszą być spełnione trzy warunki

JEDNOCZEŚNIE, a mianowicie:

  • chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości,
  • ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h (w terenie zabudowanym),
  • brakuje oddzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla nich przeznaczonego

Zgodnie z artykułem 33 rowerzyści mają obowiązek jechać drogą dla rowerów, jeśli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym owi rowerzyści się poruszają: 

Prawo o Ruchu Drogowym
Art 33

1. Kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub z drogi dla rowerów i pieszych. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

1a. W razie braku drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych kierujący rowerem jednośladowym jest obowiązany korzystać z pobocza, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 5, a jeżeli nie jest to możliwe ­ z jezdni.

2. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się: 

    1. jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu;
    2. jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;
    3. czepiania się pojazdów.

4. Na przejeździe dla rowerzystów, kierującemu rowerem zabrania się:

    1. wjeżdżania bezpośrednio przed jadący pojazd;
    2. zwalniania lub zatrzymywania się bez uzasadnionej przyczyny.

5. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

    1. opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem lub
    2. szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów.

6. Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

7. Kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych w przepisach art. 11 ust. 1­-3, jeżeli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10.

DDR­ką czy chodnikiem? Piktogramy przewodnikiem!


 

Kiedy jedziesz drogą dla rowerów i chcesz zjechać na prostopadłą jezdnię, to upewnij się czy z którejś strony nie nadjeżdża żaden pojazd. Zasygnalizuj chęć zmiany kierunku jazdy wystawiając rękę. Pamiętaj, że jeśli jest wyznaczony pas lub droga dla rowerów to powinieneś poruszać się właśnie nią, a nie jezdnią. 

Kiedy zjeżdżasz z DDR-ki na ulicę lepiej zerknij


Rowerzyści nie mogą jeździć po chodniku, są od tego jednak trzy wyjątki. Jednym z nich jest sytuacja, kiedy jedziesz jedziesz po chodniku i masz pod opieką małego rowerzystę – takiego który ma nie więcej niż 10 lat. Musi on jednak jechać na swoim rowerze. Jeśli jedzie w foteliku zamontowanym na Twoim rowerze albo w przyczepce – wtedy jazda po chodniku jest niedozwolona, chyba że polegasz na dwóch pozostałych wyjątkach umożliwiających jazdę rowerem po chodniku.

Gdy masz dziecko w foteliku, to nie jeździj po chodniku. A gdy dziecko jedzie samo, może po chodniku z tatą, mamą.

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow