Abramowskiego z błędem

Pasaż Abramowskiego z błędem

interwencjaZarząd Zieleni Miejskiej ogłosił przetarg na modernizację pasażu Abramowskiego. Ma się pojawić droga dla rowerów łącząca ul. Sienkiewicza z ul. Kilińskiego. Problem w tym że jest błąd

ZZM ogłosił przetarg na modernizację pasażu Abramowskiego. Zmianom ma być poddana nawierzchnia chodnika, alejek parkowych, mebli miejskiej itd.

Nowy ciąg połączy ul. Sienkiewicza z ul. Kilińskiego

Na zlecenie ZZM dokumentację projektową wykonała łódzka firma plan3D. Cieszy też fakt, że pomyślano o wybudowaniu w tym miejscu drogi dla rowerów... problem jednak z tym, że wykonano projekt niezgodny z obowiązującym prawem.

Przekroje nowej drogi dla rowerów, drogi dla rolkarzy i chodnika

Przede wszystkim chodzi o szerokość drogi dla rowerów. Projektant błędnie założył, że szerokość roweru to 75 cm. Tymczasem prawo o ruchu drogowym mówi, że rowerem jest pojazd napędzany siłą ludzkich mięśni, którego szerokość nie przekracza 90 cm. Stąd też idą za tym kolejne przepisy mówiące o minimalnej szerokości dwukierunkowej drogi dla rowerów. Musi ona mieć minimum 200 cm szerokości, tymczasem projektant założył 150 cm, co jest domeną drogi jednokierunkowej. 

Szerokości dróg dla rowerów z podziałem na kierunki

Pasaż Abramowskiego nie jest drogą publiczną
Wymienione powyżej przepisy jednak dotyczą dróg publicznych i może ktoś twierdzić, że pasaż takową drogą nie jest. Tylko że w naszym mieście mamy jeszcze prawo miejscowe w postaci standardów budowy dróg dla rowerów z 2009 roku! Szczególnie punkt 3.3: 

3.3.1 Szerokość drogi rowerowej powinna być dostosowana do natężenia ruchu rowerowego.
3.3.2 Minimalna szerokość drogi rowerowej powinna wynosić:
- jednokierunkowa - 1,5 m;
- dwukierunkowa - 2,0 m;

Rozwiązania sytuacji

  1. Zaprojektowanie szerszych drogi dla rowerów - w takiej sytuacji muszą to zrobić albo urzędnicy ZDiT (posiadający kompetencje) albo za dodatkową opłatą firma projektowa
  2. Zaniechanie podziału na strefę dla rolkarzy (pieszych) i dla rowerzystów, oznakowanie wszystkiego znakami c13+c16 i stworzenie tam ciągu pieszo-jezdnego, bez podziału na kolor nawierzchni, bez linii rozdziału.

{hb} 

Rowerowa Łódź Menu

Aktualności

Rowerowy budżet obywatelski

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Gadżety Rowerowej Łodzi

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow