Aktualności

Wyniki konsultacji społecznych

altNareszcie! Po ponad dwóch miesiącach od zakończenia konsultacji, ZDiT opublikował raport z podsumowaniem. W konsultacjach wzięło udział niewiele ponad sto osób, a ich uwagi były bardzo merytoryczne

Konsultacje społeczne
Trwały od 12 do 26 listopada 2012 roku. Raport z konsultacji społecznych dotyczących projektu „Planu rozwoju sieci dróg rowerowych w Łodzi na lata 2013-2015” został opublikowany 28 stycznia 2013 czyli ponad miesiąc po ostatecznym terminie publikacji wyników konsultacji społecznych. Zgodnie z obowiązującym w Łodzi regulaminem konsultacji społecznych, ich wyniki muszą być opublikowane w ciągu 30 dni od ich zakończenia. Czyli w przypadku tych konsultacji - ich wyniki powinniśmy znać już 27 grudnia zeszłego roku... 

  • Stanowisko Prezydenta Miasta Łodzi (kliknij)
  • Raport z konsultacji społecznych (kliknij)
  • Wyniki
    Długo kazano nam czekać na tę lekturę. A przyznać trzeba, że jest ona bardzo interesująca i dająca potężne źródło informacji o tym jak należy rozwijać sieć rowerową w naszym mieście. Co ciekawe, plany jakie zaproponował rowerowy pełnomocnik prezydenta - Witek Kopeć, spotkały się z poparciem większości uczestników konsultacji. Opinie o przedstawionym dokumencie były:

    1. „zdecydowanie pozytywna” – 25 osób (21,4%) 
    2. „pozytywna” – 89 osób (76,1%) 
    3. „negatywna” – 1 osoba (0,9%) 
    4. „zdecydowanie negatywna” – 2 osoby (1,7%) 
    5. „trudno powiedzieć” – 0 osób 

    Uzasadnienia
    Każdy biorący udział w konsultacjach mógł pisemnie uzasadnić swoją ocenę. Wiele głosów można podsumować jedną z wypowiedzi: „Jako pozytywny należy uznać sam kierunek ("nie działo się, a dzieje się wiele"). Oczekiwałbym szybkiego przejścia od planu do jego realizacji". Poza tym w raporcie spotkać można sugestie mieszkańców, w jakim kierunku powinno zmieniać się nasze miasto, aby było bardziej przyjazne cyklistom między innymi: przyspieszenie "prac (planistycznych i inwestycyjnych) na rzecz wprowadzenia tzw. "Strefy Tempo 30" na max dużej liczbie ulic w śródmieściu". Znaleźć można też sporadyczne głosy krytyczne, osób wypowiadających się przeciwko budowie nowej infrastruktury rowerowej. Stanowisko prezydenta w tej sprawie jest na szczęście nie wymagające komentarza: Wzory miast Europy zachodniej i północnej wskazują na to, że promocja transportu zrównoważonego, w tym rowerowego, pozwala podnieść jakość życia w mieście, a co za tym idzie, przyczynić się do ożywienia tychże miast, a zwłaszcza ich obszarów centralnych. Wzrost udziału transportu rowerowego w ogóle komunikacji w mieście przyczynia się również do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i może przynieść podniesienie ogólnego poziomu kultury uczestników tego ruchu. Nie można spodziewać się rozwoju transportu rowerowego i poprawy bezpieczeństwa ruchu rowerowego bez tworzenia dedykowanej infrastruktury."

    Ranking priorytetowych inwestycji
    W jednym z punktów formularza, można było wpisać do 5 odcinków drogowych (z poniższej mapy), które wypełniający uznał za priorytet do realizacji. W ten sposób stworzył się ranking, składający się 86 punktów. Zamieszczamy tylko pierwszą dziesiątkę: 

    Lp.

    Przebieg

    Punkty krańcowe

    Liczba wskazań

    Nr na mapie

    1

    al. Bandurskiego - al. Mickiewicza - al. Piłsudskiego

    od skrzyżowania al. Bandurskiego z ul. Krzemieniecką do skrzyżowania al. Piłsudskiego z ul. Kopcińskiego

    38

    46

    2

    al. Mickiewicza

    od skrzyżowania z al. Włókniarzy do skrzyżowania z al. Kościuszki

    32

    76

    3

    al. Śmigłego-Rydza

    od skrzyżowania z al. Piłsudskiego do ronda Broniewskiego (skrzyżowania z ul. Broniewskiego i ul. Niższą)

    31

    107

    4

    ul. Żeromskiego - al. Politechniki

    od skrzyżowania ul. Żeromskiego z al. Mickiewicza do ronda Lotników Lwowskich

    26

    97

    5

    ul. Zgierska

    od ronda Biłyka (skrzyżowania z al. Włókniarzy i al. Sikorskiego) do skrzyżowania z ul. Pojezierską

    23

    3

    6

    ul. Pabianicka

    od trasy Górnej do skrzyżowania z ul. Cieszyńską

    21

    37

    7

    ul. Zgierska

    od skrzyżowania z ul. Pojezierską do skrzyżowania z ul. Kominiarską

    19

    4

    8

    ul. Śląska - ul. Niższa

    od skrzyżowania ul. Śląskiej z ul. Zapolskiej do ronda Broniewskiego (skrzyżowania ul. Niższej z ul. Broniewskiego)

    17

    31

    9

    park Staromiejski

    od ul. Zachodniej przy przystanku "Manufaktura" do skrzyżowania ul. Północnej z ul. Franciszkańską

    16

    66

    9

    ul. Żeromskiego

    od skrzyżowania z ul. Kopernika do skrzyżowania z al. Mickiewicza

    16

    96


    Modyfikacje
    Uczestnicy zgłosili wiele modyfikacji, które (jak możemy przeczytać w raporcie) zostaną wzięte pod uwagę. Ponad 70 osób podpisało się pod naszym apelem "Wzywam do wycenienia realizacji całości programu wraz z zaproponowanym uzupełnieniami, wpisania całości kwoty do Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Łodzi i rozpoczęcie przygotowania wniosku o jego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej". Na co stanowisko prezydenta Łodzi brzmi: "Wezwanie zostanie wzięte pod uwagę przy ustalaniu strategii realizacji polityki rowerowej Łodzi."

    Realizacja
    Kiedy możemy się spodziewać realizacji dróg wskazanych jako priorytetowe oraz zobaczyć faktycznie zmodyfikowane przebiegi nowych dróg rowerowych? Na pewno nie w ciągu roku czy dwóch. Aby móc zrealizować plany przedstawione na mapie (inwestycje na lata 2013-2015) potrzeba:

    Otrzymane wyniki konsultacji, jeśli będzie wola polityczna, to drogowskaz do tworzenia sieci dróg rowerowych na co najmniej kilka lat i kilka kadencji prezydenta Łodzi.

    Podsumowanie
    Na zakończenie raportu mającego w sumie 66 stron znajduje się podsumowanie. W nim prezydent miasta zawarł takie oto sformułowanie: "Konsultacje wskazały również na niebagatelną rolę wortalu internetowego „Rowerowa Łódź” w obywatelskim aktywizowaniu użytkowników rowerów w Łodzi i jednoczeniu ich wokół wspólnych celów wpisujących się w rozwój ruchu rowerowego w mieście".

    {hb}

    Rowerowa Łódź Menu

    Rowerowy budżet obywatelski

    Vlog - 2 minuty o 2 kołach

    Aktualności

    Rowerem po Łodzi

    Przepisy dla rowerzystów

    Baza wiedzy

    Nowe drogi

    Infrastruktura

    Pomysły, projekty

    Interwencje

    Powody korzystania

    U innych

    Porady prawnika

    Rower publiczny

    Ubezpieczenie roweru

    Wspieraj nas za darmo!

    Szkolenia dla rowerzystów

    miasta-dla-rowerow