Aktualności

Pierwsze w Łodzi śluzy rowerowe

altDziś w nocy na skrzyżowaniu ul. Sterlinga i ul. Rewolucji 1905 roku pojawiły się pierwsze w naszym mieście śluzy rowerowe i to od razu dwie! To kolejny przełom w rowerowaniu Łodzi

Wczoraj wieczorem pełnomocnik prezydenta do spraw polityki rowerowej Witek Kopeć na swojej stronie napisał: Melduję, że Łódź dołączyła do grupy polskich miast, w których wyznaczane są śluzy rowerowe (według mojej wiedzy, jako czwarte w kolejności po Wrocławiu, Mielcu i Słupsku). Tym samym poinformował o realizacji kolejnej w Łodzi inwestycji rowerowej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze.

alt

Śluzy pojawiły się u wylotu ul. Rewolucji 1905 roku przy ul. Sterlinga (zachodni wlot skrzyżowania) oraz na ul. Sterlinga (wlot północny). W obu przypadkach śluzy pojawiły się na obu pasach w jezdni. Dodatkowo przez skrzyżowanie pociągnięty został istniejący od niedawna pas rowerowy wymalowany po południowym fragmencie skrzyżowania. Kończy się kilka metrów za ul. Rewolucji 1905 r. Wadą śluz jest brak wymalowania na kolor czerwony, ale mimo to kierowcy nie mają problemów z uszanowaniem tej przestrzeni dla rowerzystów.
Kolejna śluza (3 w Łodzi) pojawiła się 26 października 2012 r. na południowym wlocie skrzyżowania ul. Sterlinga z ul. Pomorską (kliknij aby zobaczyć foto). 

Śluza rowerowa 
Jest to część pasa ruchu, przeznaczona do zatrzymania wyłącznie rowerów. Znajduje się między linią zatrzymań dla samochodów a skrzyżowaniem. Rowerzyści w śluzie na zielonym świetle ruszają jako pierwsi - co jest dla nich ułatwieniem. Są też doskonale widoczni. Kierowcy stojących na światłach pojazdów widzą ich lepiej, niż gdyby stali obok, często w martwym polu widzenia. W ten sposób śluza rowerowa poprawia bezpieczeństwo.

Śluzy są powszechnie stosowane na świecie. W języku angielskim są określane jako Advanced Bicycle Stop Line - przesunięta linia zatrzymań dla rowerzystów. Spotyka się dwa podstawowe rodzaje śluz rowerowych: klasyczne, w przedłużeniu pasa ruchu dla rowerzystów w jezdni lub śluzy do obsługi relacji skrętnych. Wówczas są umieszczone obok przejazdu rowerowego i rowerzyści zmieniający kierunek oczekują na zielone światło nie blokując ruchu innym rowerzystom. Od dzisiaj w Łodzi mamy ten pierwszy rodzaj śluzy.

alt

Media: 
Dziennik Łódzkie "Pierwsze w Łodzi śluzy rowerowe. Jak się na nich zachować?"
MMŁódź "W Łodzi pojawiły się pierwsze śluzy rowerowe"
Łódź NaszeMiasto "Pierwsze śluzy rowerowe w Łodzi"

{hb}

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow