Aktualności

Łódzka infrastruktura i polityka rowerowa: raport o tym, co jest, a co powinno być

altFundacja Fenomen publikuje dziś przygotowany przez Wojciecha Makowskiego i Piotra Szałkowskiego "Społeczny raport na temat stanu i perspektyw transportu rowerowego w Łodzi". Raport podsumowuje działania prorowerowe w ostatnich latach, opisuje obecny stan infrastruktury rowerowej oraz przedstawia czteroletni plan rozbudowy tras rowerowych

RAPORT
Plik do pobrania (3,14 Mb) w formacie pdf
Mapa do pobrania (1,1 Mb) w formacie pdf

Plan zakłada aby do 2015 powstał w Łodzi spójny system umożliwiający wygodny dojazd do centrum z ważniejszych osiedli i bezpieczne poruszanie się po samym śródmieściu. Rowerzyści zaproponowali też kolejność budowy poszczególnych odcinków, aby każdy od razu w użyteczny sposób uzupełniał obecną sieć.

Wśród rekomendacji znalazło się również uspokojenie ruchu do 30 km/h na niektórych ulicach, w szczególności w Śródmieściu i na Starych Bałutach. "Uspokojenie ruchu to podstawowy sposób zadbania o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w mieście, a także uczynienia ulic przyjaznymi dla rowerzystów tam, gdzie nie ma miejsca nawet na wąski pas rowerowy. Różnice między śmiertelnością niechronionych uczestników ruchu są dramatyczne - przy uderzeniu przez samochód jadący 30 km/h pieszy lub rowerzysta ma 80% szans na przeżycie, przy prędkości 50 km/h już tylko 10%". Autorzy raport proponują uspokojenie około 50 ulic, a a także dopuszczenie ruchu rowerów w obu kierunkach na 14 kolejnych ulicach jednokierunkowych. "Jeden konrapas w dość przypadkowo wybranym miejscu, jaki powstał ostatnio w Łodzi, to za mało, aby uczestnicy ruchu się oswoili z taką organizacją ruchu i aby można było ją ocenić".

Autorzy raportu oczekują, że rekomendacje zostaną wpisane do strategii rowerowej, nad którą pracuje obecnie pełnomocnik prezydenta ds. polityki rowerowej Witold Kopeć, która według zapewnień wiceprezydenta Marka Cieślaka ma być przedstawiona Radzie Miejskiej jeszcze w tym roku. Przedstawiona mapa tras rowerowych powinna zastąpić mapę stworzoną przez spółkę TEREN w 2008 roku, która została wpisana do "Studium kierunków zagospodarowania przestrzennego Łodzi", na której drogi rowerowe są rozmieszczone według kryteriów, których nikt nie zna - mówi Makowski.

Koszty realizacji sieci tras to około 10-12 mln rocznie. Aby poprawić również obecną sieć, reagować na wzrost zapotrzebowania na nowe stojaki, uspokoić ruch na wybranych ulicach i prowadzić działania miękkie (szkolenia, kampanie), budżet rowerowy powinien wynosić 15 mln rocznie. Przy takich nakładach osiągnięcie wskaźnika Karty Brukselskiej - czyli 100 tysięcy ludzi jeżdżących na rowerach każdego dnia jest naprawdę możliwe. Dla porównania, za te same 15 milionów można wybudować parking wielopoziomowy dla zaledwie 500 samochodów - mówi Makowski.

Wstępna wersja tego raportu została przekazana Prezydent Hannie Zdanowskiej w dniu podpisania Karty Brukselskiej. Ostateczna, opublikowana dziś wersja została przekazana dla odpowiedzialnego za transport wiceprezydenta Arkadiusza Banaszka.

{wm}

Wypowiedź na temat raportu nowego dyrektora ZDiT Andrzeja Wójcika z 7 października 2011
http://www.youtube.com/watch?v=S-Z-NhYHJbw

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow