Aktualności

Rondo przy ul. Okólnej

facepalmic Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi właśnie ogłosił przetarg na rondo Okólna/DK71. Jeżeli te drogi rowerowe w okół ronda mają tak wyglądać, to po co one właściwie mają być?

O konieczności przebudowy tego skrzyżowania mówiono od dawna i od dawna zodzono mieszkańców, że "już za chwilę zostanie przebudowane". W końcu znalazły się oszczędności, prezydent obiecała i... oto przetarg na skrzyżowanie dla samochodów. Wciśnięto także rozwiązania dla rowerzystów. Niestety, na pierwszy rzut oka wydają się one kompletną pomyłką! 

ZIM miał ogłosić przetag do końca lutego, mamy początek marca więc jest i przetarg (klknij).  

Już w 2012 roku Zarząd Dróg i Transportu zlecił wykonanie dokumentacji projektowej na wybudowanie chodników i drogi dla rowerów wzdłuż ul. Okólnej (otrzymał ją na początku 2013). Wówczas jeszcze nie zakładano wybudowania tam ronda. Co jednak martwi, zlecając w 2016 roku, poprzedniego planuj w ogóle nie uwzględniono! Jakby tamtego projektu w ogóle nie było, a realizując rondo w takiej formie, zupełnie przekreśla się możliwość dowiązania dróg dla rowerów w przyszłości. 

Okólna projekt z 2013Okólna projekt z 2013

Okólna projekt z 2016Okólna projekt z 2016

Tym oto sposobem pieniądze wydane na projekty z 2013 roku zostały zmarnowane. A urzędnicy zlecając w 2016 roku nowe opracowanie zupełnie nie uwzględnili wcześniejszych planów. 

Niemniej przyjrzyjmy się nowemu opracowaniu i zastanówmy się - co autor miał na myśli? 
Rozumiemy potrzebę organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu, którego północna nitka wiedzie w kierunku autostrady. Taka organizacja jest tam jak najbardziej wskazana. Tylko co z rowerzystami, którzy jadą ze Zgierza do Łagiewnik? W ogóle co z rowerzystami chcącymi pokonać to rondo? Patrząc na ten projekt nie sposób nie odnieść wrażenia, że drogi rowerowe jak i same przejazdy zaprojektowane są po to, aby ułatwić sąsiadom z północy ronda dojazd rowerem do sąsiadów mających domy po południowej stronie rodna. Dlaczego?

Okólna mapa ogólna

Przyjęliśmy dwa, najbardziej prawdopodobne kierunki jazdy rowerem przez to skrzyżowanie. Trzeci, z Łagiewnik w kierunku Strykowa marginalizujemy, gdyż rowerzyści mają zdecydowanie atrakcyjniejszą alternatywę, niewymagającą nadrabianie drogi i dojeżdżanie do tego ronda. 

Okólna mapa szczególowa

Jeśli zatem rowrzysta jadący ze Zgierza do Łagiewnik dojedzie do tego ronda, to najkrótsza droga jaką obierze będzie wyglądała tak (zaznaczone czerwoną linią): 

Droga powrotna wyglądać będzie tak (zaznaczone czerwoną linią):  

Natomiast droga rowerzysty jadącego ze Zgierza w kierunku Strykowa (zaznaczone czerwoną linią): 

Droga powrotna - ze Strykowa w kierunku Zgierza (zaznaczona czerwoną linią): 

 

Zwracamy uwagę na zielone obszary znajdujące się po obu stronach ronda - to tak zwane drogi techniczne służące obsłudze przyległych posesji. Będą one wykonane z nawierzchni przyjmującej ciężar samochodów. Czemu zatem tam nie skierować rowerzystów, aby mogli w bezpieczny sposób omijać ruch na samym rondzie? 

1) Łącznica umożliwiająca wyjazd w kierunku Zgierza 
2) Łącznica służąca jadącym od strony Zgierza 
3) Wjazd dla tych jadących od strony Strykowa 
4) Wyjazd dla jadących w kierunku Łagiewnik 
5) Wjazd dla jadących z Łagierwnik 

Co ciekwe, projektanci mięli w tyle głowy, że na tym skrzyżowaniu pojawią się rowerzyści. O tym świadczą zaprojektowane przejazdy dla rowerów oznaczone czarnymi kreskami 
Okólna mapa szczególowa przejazdy

Tylko w tej formie, służyć one będą tylko i wyłącznie tym, którzy poruszają się w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania - mieszkańcom jadącym rowerem z północnego obszaru przyległego do ronda i jadących w odwiedziny do sąsiadów po południowej stronie ronda. Absurd, prawda? 

Dlatego apelujemy do Zarządu Inwestycji Miejskich o dokonanie korekty tego projektu, gdyż w obecnej formie nie będzie on zupełnie służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu rowerzystów na tym skrzyżowaniu. 
Jednocześnie wyrażamy swoje ogromne zdziwienie, że przy okazji takiej przebudowy, nie poprawia się warunków przemieszczania się pieszych i rowerzystów na samej ulicy Okólnej, gdzie pomimo ulokowania przystanku MPK, nie ma nadal nawet chodnika (kliknij)!

AKTUALIZACJA 
Na konferencji prasowej zorganizowanej 3 kwietnia 2018 przedstawiciele Zarządu Inwestycji Miejskich zostali zapytani, czy projekt ten był w ogóle opiniowany przez Miejską Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz jak na te cuda mają wjechać rowerzyści. Posłuchaj co odpowiedzieli 

{hb}

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow