Aktualności

Budżet rowerowy na 2018 rok

interwencjaPomimo wielu deklaracji, publicznych zobowiązań, strategii i planó, kolejny rok w inwestycjach rowerowych zapowiada się daleko poniżej oczekiwań. Właśnie przedstawiono projekt budżetu miasta na 2018 rok, a w nim na inwestycje rowerowe znowu bardzo mało

Urząd Miasta Łodzi przedstawił projektu budżetu na przyszły rok. Jedną z wymienionych pozycji jest budowa dró dla rowerów. Brzmi fajnie? Ważne są szczegóły!
Jeden ze slajdów UMŁ na temat przyszłorocznych planóJeden ze slajdów UMŁ na temat przyszłorocznych planów

Biorąc pod uwagę fakt, że jesteśmy miastem z tak dużymi zapóźnieniami w infrastrukturze rowerowej, można by oczekiwać, że u nas nakłady w doganianie innych miast będą większe. Tymczasem cały czas "współczynnik nasycenia" infrastrukturą rowerową w Łodzi wygląda mizernie. 

Tylko 13% ulic w Łodzi ma jakąkolwiek infrastrukturę rowerową. Tylko 13% ulic w Łodzi ma jakąkolwiek infrastrukturę rowerową.

W projekcie budżetu Łodzi na 2018 r. zapisano bardzo mało środków na budowę najważniejszych, obiecanych mieszkańcom dróg rowerowych. Nie ma pieniędzy na budowy dróg dla rowerów, na które Urząd Miasta posiada stosowne dokumentacje projektowe (o których pisaliśmy w osobnym artykule - kliknij). Efekt? Rok 2018 będzie kolejnym, w którym niewiele rowerowo się zmieni. Na tle innych polskich miast wypadamy pod tym względem bardzo słabo.

Jak Łódź wygląda na tle innych miast?Jak Łódź wygląda na tle innych miast?

W 2014 powstała "Strategia 2015-2020 rozwoju sieci rowerowej", która jasno określała priorytety w budowie dróg i pasów ruchu dla rowerów. Całkowita kwota potrzebna do spełnienia wydaje się ogromna, ale miała zostać rozłożóna na kilka lat. W tym celu też zlecono opracowanie dokumnetacji projektowych na nowe trasy.

  Czy chcemy czekać aż tyle lat do wykonania tych planów?Czy chcemy czekać aż tyle lat do wykonania tych planów?

Są tacy, którzy twierdzą, że rower służy do rekreacji i do spędzania wolnego czasu. Tymczasem wszystkie dostępne pomiary wskazują, że rowery najczęściej poruszają się w tygodniu pracy i to w tradycyjnych godzinach szczytu - mieszkańcy jeżdżą nimi do pracy lub szkoły.

Obok tych wyników nie można przejść obojętnie!Obok tych wyników nie można przejść obojętnie!

Pierwszą spełnioną obietnicą wyborczą pani prezydent Hanny Zdanowskiej było podpisanie karty brukselskiej, której jedna z podstawowych deklaracji jest taka, aby do roku 2020 przynajmniej 15% mieszkańców jeździło rowerami w celach transportowych. Jednak aby to osiągnąć trzeba przeprowadzać co jakiś czas kompleksowe badania ruchu. W Łodzi jeszcze nigdy ich nie sporządzono, aby dowiedzieć się ile właściwie już teraz mieszkańców wybiera rower. 

Karta Brukselska podpisana została 7 stycznia 2011 rokuKarta Brukselska podpisana została 7 stycznia 2011 roku 

Przyszłoroczny budżet miasta zakłada wydatki na transport i łączność w wysokości 681 mln zł (16,7 % budżetu). Ile w tej kwocie przeznaczono na sprawy związane z rowerami? 
Transport i łączność - 681 mln zł (16,7 %)Transport i łączność - 681 mln zł (16,7 %)

Dzięki poparciu łodzian w budżecie obywatelskim, do realizacji zostały wstawione:

  • BO rowerowe Śródmieście - stojaki za 2100 zł
  • BO rowerowe Śródmieście - 70000 zł
  • BO przejazdy na skrzyżowaniu Śmigłego-Rydza i Przybyszewskiego - 36000 zł
  • BO pit stopy za 45000 zł
  • BO Roosevelta - stojaki za 16000 zł
  • Utrzymanie obszarowego systemu zliczania rowerzystów - koszt 125000 zł
  • Budowa układu dróg rowerowych na terenie miasta 5 000 000 zł 
  • Roczny koszt Łózkiego Roweru Publicznego to 4.594.055
  • Rozbudowa ŁoRP przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - koszt 611.226 zł
  • Wpływy z wypożyczeń ŁoRP to 800 tys zł

Od 2014 roku Łódź przeznacza na rozwój infrastruktury rowerowej 5 mln zł. To kwota ledwo wystarcza na zbudowanie dwóch zaplanowanych dróg dla rowerów, na pozostałe nie ma środków. Grozi to zaprzepaszczeniem realizacji strategii rozwoju dróg dla rowerów w Łodzi, na potrzeby której zostało już rozpisanych i rozstrzygniętych kilkanaście przetargów. Większość z tych dokumentacji nie ma szans na realizację, a z każdym miesiącem zbliżamy się do ich przeterminowania - wówczas cała kwota przeznaczona na stworzenie takiego projektu jest zaprzepaszczona, a ewentualny powrót do zbudowania danej drogi oznacza ponowne zamóienie dokumentacji projektowej, którą trzeba będzie stworzyć od nowa. 

To trzeba zbudować, w przeciwnym razie poniesione już koszty zostaną zmarnowane.To trzeba zbudować, w przeciwnym razie poniesione już koszty zostaną zmarnowane. 

Dziękujęmy za inspirację Rowerowemu Poznaniowi

{hb}

 

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow