Aktualności

Urzędnicy likwidują miejsca parkingowe, które wyznaczył projekt rowerowy

naprawmytoplSytuacja z ul. Skłodowskiej-Curie jest dość zaskakująca, bo wniosek zgłoszony do budżetu obywatelskiego dawał szansę na pogodzenie interesów pieszych, kierowców i rowerzystów. Niestety, za sprawą decyzji urzędników, wdraża się coś co będzie ze szkodą dla jednych

Dwa lata temu okazało się, że czwarty wynik w Łodzi w głosowaniu budżetu obywatelskiego zdobył promowany przez nas projekt wymalowania kilkudziesięciu kilometrów pasów ruchu dla rowerów. Złożony wniosek zakłada wymalowanie prawie 29 km pasów ruchu dla rowerów na wielu łódzkich ulicach (przeczytaj więcej - kliknij).

Już w połowie kolejnego roku alarmowaliśmy, że ZDiT zbagatelizował sprawę i nie realizuje tego w takim tempie jaki oczekiwaliśmy (kliknij po więcej informacji). I choć w październiku 2016 informowaliśmy, że w końcu jakaś część jest realizowana (kliknij), to w ogólnym rozrachunku wyszło, że niemal 1/3 projektu została odpuszczona (kliknij aby przeczytać podsumowanie). 

Skłodowskiej-Curie w kontrze
Jednym z przykładów kuriozalnie realizowanych pasów jest ulica na Starym Polesiu. Odcinek łączący ul. Gdańską z ul. Łąkową miał zostać połączony pasem do jazdy w kierunku zachodnim - czyli kontrapas. Umożliwiał on jazdę rowerem w kierunku przeciwny do jazdy samochodów. Miało to służyć skróceniu drogi rowerzystów z centrum na Retkinię, a także daniu im spokojniejszej alternatywy dla ruchliwej ul. Andrzeja Struga. 

W ramach tego projektu wymalowano po północnej stronie miejsca parkingowe na około 30 samochodów, czym uwolnione chodniki dotychczas zastawione przez auta. Obok pojawił się wymalowany pas ruchu dla rowerów. Wszystko byłoby dobrze i od niemal roku cieszylibyśmy się z możliwości jazdy rowerem po ul. Skłodowskiej-Curie, gdyby nie decyzja urzędników Biura Inżyniera Miasta i łódzkiej drogówki. Orzekli oni że jednak taki projekt nie może być realizowany w takiej formie i nakazali jego wymazanie. Oczywiście ZDiT zlecił to podwykonawcy i tym samym z projektu rowerowego pozostawiono wspomniane już wymalowane miejsca postojowe dla samochodów. 

Skłodowskiej-Curie L0002 z BO 2015

2017
Od początku roku odbywają się spotkania w urzędzie, na które przybywają co tydzień urzędnicy BIM, ZDiT, drogówki a także nasi przedstawiciele. Ustalamy, żeby jednak taki kontrapas wymalować, czym da się sygnał realizacji wniosku popartego przez prawie 9200 łodzian. I tak ten projekt sobie czekał kolejne miesiące, aż mamy październik 2017 roku, niemal równo rok od wymalowania na ul. Skłodowskiej-Curie kontrapasa (który zamazano w ciągu dwóch dni). 

Zatwierdzona organizacja ruchu ul. Skłodowskiej-CurieZatwierdzona organizacja ruchu ul. Skłodowskiej-Curie
Ekipa malująca otrzymuje do realizacji projekt który zakłada likwidację wszystkich wyznaczonych 12 miesięcy temu miejsc parkingowych, w zamian ma wyznaczyć ok 15 po przeciwległej stronie ulicy. Dodatkowo na odcinku pomiędzy Strzelców Kaniowskich a Pogonowskiego zmniejszona zostanie zatoka postojowa, na której mieściło się kolejne 30 samochodów, teraz ma być tam parkowanie równoległe zamiast dotychczasowego ukośnego. W zamian po przeciwnej stronie wyznaczonych zostało 6 miejsc postojowych.

Odcinek pomiędzy Poponowskiego a Strzelców Kaniowskich Odcinek pomiędzy Poponowskiego a Strzelców Kaniowskich  Odcinek pomiędzy Lipową a Żeromskiego Odcinek pomiędzy Lipową a Żeromskiego  Pas rowerowy przecinający skrzyżowanie z ul. Lipową Pas rowerowy przecinający skrzyżowanie z ul. Lipową  

Przejazd dla rowerów przez ul. Strzelców Kaniowskich umożliwiający dojazd rowerem do ul. Łąkowej Przejazd dla rowerów przez ul. Strzelców Kaniowskich umożliwiający dojazd rowerem do ul. Łąkowej

Kreowanie konfliktu
Tak oto z sytuacji gdzie można było pogodzić wszystkich uczestników ruchu tworzy się scenariusz na konflikt. Oczywiście jedna strona będzie obwiniać drugą, ale reżyserzy tego spektaktu sprytnie kolejny raz ukryją się w pokojach Biura Inżyniera Miasta przy ul. Piotrkowskiej 113. 
A można było stworzyć taki projekt, który pieszym dawał szansę na odzyskanie chodnika, rowerzystom na komfortową jazdę w kierunku zachodnim, zaś kierowcom dawać kilkadziesiąt miejsc parkingowych. Urzędnicy stwierdzili jednak, że byłoby to za proste. 

{hb}

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow