Aktualności

Miastem z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą rowerową NIE jest Warszawa

mdrInfrastruktura rowerowa staje się jednym z walorów miast. Stąd tez nic dziwnego że PAP postanowiła wykonać ranking... Tylko zmierzyła nie to co potrzeba! 

Pod koniec lipca Polska Agencja Prasowa z dumą oznajmiła "Miastem z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą rowerową jest Warszawa. W stolicy znajduje się prawie 500 km ścieżek rowerowych - wynika z danych zebranych przez Serwis Samorządowy PAP. Najmniej dróg dla rowerzystów wśród miast wojewódzkich znajduje się w Kielcach, Opolu i Zielonej Górze.

Wzięto jednak pod uwagę jedynie długość infrastruktury - czyli zsumowano wszystkie drogi dla rowerów, pasy i kontrapasy rowerowe i postawiono wyniki obok siebie.

Warszawa

499 km

Wrocław

237 km

Kraków

168 km

Katowice

160 km

Poznań

157 km

Łódź

150 km

Gdańsk

143 km

Lublin

141 km

Rzeszów

137 km

Szczecin

126 km

Białystok

112 km

Toruń

108 km

Olsztyn

75 km

Opole

72 km

Zielona Góra

72 km

Kielce

51 km

Jednak już pierwsza analiza każde się zastanowić nad sensownością takiego zestawienia. Dlaczego? Z odpowiedzią przychodzi termin "nasycenie" infrastruykturą rowerową siatki ulic w mieście. 

 

nasycenie-mapa 1

Na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że Warszawa miażdży wszystkich. Tylko czy ktokolwiek zastanowił się nad sensownością takiego zestawienia? Czy wzięto pod uwagę fakt wielkości miasta jak i przede wszystkich ile w ogóle jest kilometrów ulic w danym mieście? I jaki procent ulic w mieście ma infrastrukturę rowerową? 

Aby to stwierdzić trzeba przewertować strony internetowe większości miast z "rankingu". Jedynie Rzeszów nie publikuje takich danych na swoich witrynach, stąd długie oczekiwania na odpowiedź z ich strony. Po pozyskaniu z urzędów informacji na temat sumy długości dróg publicznych w danych mieście, przystępujemy do obliczania. Oto wyniki

nasycenie-mapa 2

Ogłoszona wygraną Warszawa staje się raczej kiepskim przykładem zrowerowania. Miasto z infrastrukturą rowerową na niespełna 1/5 długości ulic nie brzmi dobrze. Gorzej jest w innych dużych miastach Polski - Łodzi, Poznaniu, Krakowie, Katowicach, Kielcach czy Szczecinie. Nie dużo lepiej w ogłaszanych "rowerowymi stolicami Polski" Gdańsku czy Wrocławiu. Wspominana przez PAP Zielona Góra staje się liderem z wynikiem 42,3%. Ale i tak najlepszym wynikiem może się pochwalić Rzeszów z 43% (jest to jednocześnie jedyne miasto, z którego informcję o długości dróg publicznych trzeba było pozyskać telefonicznie). 

 
Miasto Kilometry dróg publicznych Kilometry infrastruktury rowerowej Współczynnik nasycenia infrastrukturą rowerową
1) Rzeszów 318 137 43%
2) Zielona Góra 170,8 72 42,3%
3) Białystok   390 112 28,7%
4) Lublin  536 141 26,3%
5) Toruń 470 108 22,9%
6) Opole 317 72 22,7%
7) Wrocław  1069 237 22,1%
8) Olsztyn 347 75 21,6%
9) Gdańsk 788 143 18,1%
10) Warszawa 2837 499 17,58%
11) Szczecin 729 126 17,3%
12) Poznań 1041 157 15%
13) Katowice 1100 160 14,5%
14) Łódź 1100 150 13,6%
15) Kraków 1357,38 168 12,3%
16) Kielce 402 51 12,7%
17) Radom 514,74 43 10,3%
18) Bydgoszcz 776 77 9,9%

Prosimy brać poprawkę, że nie wszystkie dane mogą być w pełni aktualne. Niektóre urzędy udostępniają dane nieuwzględniające najnowszych wybudowanych dróg. 

{hb}

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow