Aktualności

RAPORT z realizacji projektu budżetu obywatelskiego L0002

facepalmicW 2015 roku w głosowaniu budżetu obywatelskiego nasz wniosek "L0002 Miejsce roweru jest na jezdni - pasy rowerowe" uzyskał 4. wynik w Łodzi. Do teraz nie jest zrealizowany w pełni

2016 rok miał być rokiem wielkiej zmiany rowerowej w naszym mieście. I po części tak się stało dzięki niesamowitemu sukcesowi roweru publicznego, który odnotował ponad 1,5 mln wypożyczeń. Dopełnieniem tego miała być realizacja projektu malowania pasów ruchu dla rowerów na terenie Łodzi, którą wybrali sami mieszkańcy w głosowaniu budżetu obywatelskiego - ten projekt poparło prawie 9,2 tys łodzian. 

Nazwa projektu Miejsce roweru jest na jezdni - pasy rowerowe. Weryfikacja ZDiT tak zwana karta analizy.

Zależało nam, aby nowa infrastruktura rowerowa pojawiła się przed uruchomieniem roweru publicznego. Wstępne deklaracje wygłoszone przez samą panią prezydent Hannę Zdanowską (którą w taką wiedzę wyposażył sam ZDIT) potwierdzały, że wszystko się uda. 

Zapowiedzi z końca 2015 roku

Potem niestety, nastała stagnacja. Tygodniami w tej sprawie nie działo się absolutnie nic. Dopiero nasza interwencja w lipcu spowodowała (o której możesz przeczytać w osobnym artykule), że w sierpniu rozpisano przetarg na zaprojektowanie i wykonanie. Umowę podpisano dopiero 20 września z terminem do 15 listopada 2016. 

Niestety, nadal nie wykonano wszystkiego, a to co już jest sprawia że zamiast sytuację polepszyć, to skomplikowano.

Początkowo w planach było wyznaczenie nowej infrastruktury rowerowej w sumie 35 km. Po modyfikacjach stanęło na 33 km. 

nazwa od do   miało być jest
Wólczańska ul. Potza ul. Skrzywana WYCOFANO 1554 0
Żeromskiego ul. Kopernika al. Mickiewicza SIERŻANTY 780 0
11 Listopada działka 60/24 działka 60/68 OK+ 2020 3300
Wyszyńskiego al. Bandurskiego ul. Retkińska POŁOWICZNE 1660 993
Puszkina rondo Sybiraków ul. Andrzejewskiej ZASTĄPIONO 1070 0
Obywatelska ul. Nowe Sady al. Włókniarzy POŁOWICZNE 1120 610
Łąkowa ul. Kopernika al. Mickiewicza zrealizowano 700 700
Skłodowskie-Curie (kontrapas) ul. Żeromskiego ul. Strzelców Kaniowskich WYCOFANO 448 0
al. Waltera-Janke al. Wyszyńskiego ul. Pienista POŁOWICZNE 1180 980
Konstytucyjna ul. Pomorska ul. Małachowskiego POŁOWICZNE 1510 901
Narutowicza ul. Konstytucyjna ul. Krzywickiego POŁOWICZNE 626 280
Pankiewicza ul. Wojska Polskiego al. Palki OK 1360 1360
Kaczeńcowa ul. Aleksandrowska ul. Rojna POŁOWICZNE 1132 160
al. Kościuszki ul. Żwirki ul. Radwańska SIERŻANTY 710 0
al. Kościuszki (sierżanty) ul. Andrzeja Struga al. Mickiewicza OK 1350 1350
al. Kościuszki (sierżanty) al. Mickiewicza ul. Żwirki OK 630 630
Wróblewskiego al. Politechniki ul. Wólczańska OK 782 504
Kasprzaka ul. Legionów ul. Srebrzyńska OK 784 575
Skłodowskiej-Curie i Andrzeja Struga ul. Gdańska al. Kościuszki SIERŻANTY 320 0
al. 1 Maja al. Włókniarzy ul. Wólczańska WSTRZYMANO 3640 0
Milionowa (sierżanty) ul. Przędzalniana al. Rydza-Śmigłego OK 375 375
Pomorska ul. Konstytucyjna ul. Poronińska OK 1584 1406
Przędzalniana (sierżanty) al. Piłsudskiego ul. Tuwima OK 1310 1310
Śląska ul. Rzgowska ul. Kilińskiego OK 1010 1010
Żeromskiego ul. 6 Sierpnia ul. Zielona POŁOWICZNE 354 230
al. Unii PKP Łódź Kaliska ul. Konstantynowska POŁOWICZNE 2196 807
Strażacka ul. Rzgowska ul. Królewska OK+ 380 990
Wydawnicza ul. Tuwima 34/38 SIERŻANTY 272 272
Kusocińskiego (sierżanty)
ul. Armii Krajowej
ul. Retkińska
 OK  2264  2264
 SUMA       33121 21007

Nieudolnie wymalowane sierżanty na ul. ŻeromskiegoNieudolnie wymalowane sierżanty na ul. ŻeromskiegoZ powyższego zestawienia wynika jasno, że poza dwoma przypadkami (11 Listopada i Strażacka) wszedzie wykonano albo mniej, albo wręcz wcale. Bez większych uwag można ocenić także pasy na ul. Pomorskiej. Pasy na ul. Łakowej pojawiły się jeszcze w 2015 roku i było to związane z zakończeniem prac na W-Z. Wnioskowane pasy na ul. Puszkina zmodyfikowano ze względu na przebudowę ronda Sybiraków dzięki czemu udało się skierować rowerzystów na asfaltowe ciągi pieszo-rowerowe a na skrzyżowaniu z Andrzejewskiej, poprzez wyznaczone przejazdy dla rowerów, połączyć z wybudowaną 5 lat temu drogą dla rowerów. Na ulicach Żeromskiego, Wydawniczej czy Kościuszki, zamiast wybranych pasów namalowano sierżanty. Niektóre w taki sposób, że parkujący samochód staje na nich kołami.

Największe jednak zawirowania dotknęły ulic oznaczonych na naszym zestawieniu kolorem czarnym i szarym.  

  • Pasy przy ul. Wólczańskiej nie przetrwały nawet tygodniaPasy przy ul. Wólczańskiej nie przetrwały nawet tygodniaPrzy al. 1 Maja maiły pojawić się dwa pasy ruchu dla rowerów, jeden do ruchu zgodnego z pozostałymi pojazdami, drugi zaś jako kontrapas umożliwiający jazdę rowerem także w kierunku przeciwnym. 
  • Przy ul. Skłodowskiej-Curie sam kontrapas miał ciągnąć się od skrzyżowania z ul. Strzelców Kaniowskich do skrzyżowania z ul. Gdańską (modyfikacja pierwotnego projektu). I pas zaczął się pojawiać pod koniec października, a z początkiem grudnia zniknął, pozostawiając z pierwotnego projektu jedynie wyznaczone miejsca postojowe dla samochodów (dzięki czemu uwolniono pobliskie chodniki z zaparkowanych aut). 
  • Na dalszym przebiegu ulicy do skrzyżowania z Wólczańską miał pojawić się pas ruchu dla rowerów, tymczasem wymalowano sierżanty, które zupełnie nic nie dają na trzech pasach ruchu dla ruchu ogólnego. 
  • I na samej ul. Wólczańskiej pasy pojawiły się, aby po dwóch dniach zniknąć. 

Z informacji jakie posiadamy wynika, że realizację pasów zablokowała łódzka drogówka. Jest to o tyle dziwne, że do teraz nie znamy uzasadnienia. Jednak z rozmów przeprowadzonych na komisji Rady Miejskiej do spraw transportu można dsię domyślać, że policja zupełnie nie zrozumiała czym są kontrapasy rowerowe. Bo jak inaczej oceniać tłumaczenie, że policja chciała wyznaczenia tam dwukierunkowego pasa dla rowerów (coś niezgodnego z polskimi przepisami) jeszcze rozdzielając go od reszty zaparkowanymi autami - pas miałby biec pomiędzy zaparkowanymi autami a północnym krawężnikiem jezdni. W naszej ocenie to by tylko powodowało jeszcze większe zagrożenie dla rowerzystów, których mało który wysiadający z auta kierowca spodziewałby się od strony chodnika, plus wyjeżdżający z podporządkowanych ulic kierowcy, raczej mniejszą uwagę przywiązywaliby do rowerzystów wyjeżdżających z tak utworzonego pasa, a nie zza linii zaparkowanych aut. 

Pozostaje mieć nadzieję, że UMŁ zamówi audyt bezpieczeństwa ruchu dla rowerów, czym dobitnie przekona niedowiarków, że ani obecna sytuacja, ani ta po stworzonych potworków nie jest lepsza od zakładanych projektów. Czekamy też na interwencję pani prezydent, która podpisała umowę społeczną z mieszkańcami, że wybór z BO będzie respektowany i wykonany. 

{hb}

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Gadżety Rowerowej Łodzi

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow