Aktualności

U innych


Monachium

Nadesłane fotografie przez Iwonę Kaczmarek wykonane w październiku 2014

Czerwony pas ruchu dla rowerów

Rower towarowy "cargo"

Pas ruchu

Zaparkowane rowery

Skrzyżowanie

Parking rowerowy

Lwów

Miasto partnerskie Łodzi - Lwów. 

Wizyta studyjna podczas której spotkaliśmy się z przedstawicielami Lwowskiego Stowarzyszenia Rowerzystów (Львівська Асоціація Велосипедистів)

Tu widać zaszłości - stare, z kostki, nierówne i wąskie.Tu widać zaszłości - stare, z kostki, nierówne i wąskie.

Tutaj już nowsze łączenia - ale jeszcze ostre kątyTutaj już nowsze łączenia - ale jeszcze ostre kąty

Przebieg niektórych dróg dla rowerów jest kosztem chodników. Przyzwyczajenia do malowania reklam jednak pozostałyPrzebieg niektórych dróg dla rowerów jest kosztem chodników. Przyzwyczajenia do malowania reklam jednak pozostały

Tak, to jest kiosk. Tu był chodnik. Urzędnicy nie chcieli zabierać przestrzeni dla samochodów więc skłócono pieszych z rowerzystami.Tak, to jest kiosk. Tu był chodnik. Urzędnicy nie chcieli zabierać przestrzeni dla samochodów więc skłócono pieszych z rowerzystami.

Tutaj już nowa realizacja. Asfaltowa jednokierunkowa DDR, z estetycznymi przeszkadzaczami dla amatorów parkowaniaTutaj już nowa realizacja. Asfaltowa jednokierunkowa DDR, z estetycznymi przeszkadzaczami dla amatorów parkowania

Kiedy nie ma separatorów zdarzają się takie sytuacjeKiedy nie ma separatorów zdarzają się takie sytuacje

Jednokierunkowa ulica z drogą dla rowerów (jdnokierunkową) po jednej stronie i separowanym pasem po drugiej Jednokierunkowa ulica z drogą dla rowerów (jdnokierunkową) po jednej stronie i separowanym pasem po drugiej

Separowany pas ruchu dla rowerówSeparowany pas ruchu dla rowerów

Wykonanie gorsze, ale zamysł dobry - uwzględniono że oczekujący na zielone rower swoje zajmuje Wykonanie gorsze, ale zamysł dobry - uwzględniono że oczekujący na zielone rower swoje zajmuje

Pas ruchu dla rowerów pełni także funkcję rozdziału pasów dla samochodów i autobusów Pas ruchu dla rowerów pełni także funkcję rozdziału pasów dla samochodów i autobusów

Jednokierunkowa droga dla rowerów puszczona przez zatokę autobusową  Sygnalizacja trzykomorowa dla rowerzystów. W Łodzi cały czas nie możemy się doczekać  Pas ruchu dla rowerów przez peron przystankowy

Zdarzają się i takie kwiatki. Nowa asfaltowa droga okrąża kioskZdarzają się i takie kwiatki. Nowa asfaltowa droga okrąża kiosk

Mają też podpórki - o wiele lepsze od łódzkich. Wystarczają dla dwóch rowerzystów, a nogę można postawić na wygodnej powierzchni, która nie jest śliska nawet podczas deszczu. Mają też podpórki - o wiele lepsze od łódzkich. Wystarczają dla dwóch rowerzystów, a nogę można postawić na wygodnej powierzchni, która nie jest śliska nawet podczas deszczu.

Stojaki z logo Europejskiego Tygodnia MobilnościStojaki z logo Europejskiego Tygodnia Mobilności

Jedna z restauracji postawiła sobie takie wymyślne stojaki. Trochę gorzej z funkcjonalnością Jedna z restauracji postawiła sobie takie wymyślne stojaki. Trochę gorzej z funkcjonalnością

Stojaki w okolicach atrakcji turystycznychStojaki w okolicach atrakcji turystycznych Stojaki przy hosteluStojaki przy hostelu

Stojaki na deptakuStojaki na deptaku

Oraz stojaki jako zaślepienie ulicy na starówce Oraz stojaki jako zaślepienie ulicy na starówce

Jeden z banków postawił taki stojak. Wygląd lepszy od funkcjonalności Jeden z banków postawił taki stojak. Wygląd lepszy od funkcjonalności

Ostrzeżenie dla rowerzystów jadących po torowisku Ostrzeżenie dla rowerzystów jadących po torowisku

Jest też kawiarnia rowerowa. Stoi na rynku Jest też kawiarnia rowerowa. Stoi na rynku

Podobnie jak w Łodzi, Lwów w kwietniu 2016 uruchamia system roweru publicznego. Jako pierwsze miasto na Ukrainie Podobnie jak w Łodzi, Lwów w kwietniu 2016 uruchamia system roweru publicznego. Jako pierwsze miasto na Ukrainie

Wypożyczalnia rowerów ma w swojej ofercie i tandemyWypożyczalnia rowerów ma w swojej ofercie i tandemy

Jedna z witryn - słodkościJedna z witryn - słodkości

I coś okołorowerowegoI coś okołorowerowego

 

Szczecin

Na zaproszenie stowarzyszenia Rowerowy Szczecin gościliśmy w ich mieście. Dzięki temu mogliśmy przyjrzeć się tamtejszej infrastrukturze rowerowej

http://www.youtube.com/watch?v=KvEM9JYHn4g

Wrocław 2015

W ramach projektu "Bezpieczne Miasto - Inna Droga" odwiedziliśmy Wrocław aby podpatrywać ich rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Na filmie można zobaczyć m.in. śluzę dla rowerów, pasy ruchu dla rowerów, specjalną sygnalizację świetlną umożliwiającą jazdę rowerem po wielkim skrzyżowaniu

Wrocław 2014 II

Druga w 2014 roku wizyta we Wrocławiu była okazją do zobaczenia najnowszych wprowadzonych tam rozwiązań

Nie wszystkie drogi zbudowane są z sensem. Ta pamięta pewnie jeszcze lata 90.

Jeden z wielu kontrapasów.

Oczywiście w Łodzi takiego znaku "nie da się powiesić".

Po jednej stronie pas ruchu dla rowerów zaś po drugiej jednokierunkowa droga dla rowerów. Zdecydowano się na takie rozwiązanie aby zawęzić optycznie jezdnię - czym poprawione bezpieczeństwo ruchu poprzez zmniejszenie prędkości jazdy samochodów.

Pas ruchu przechodzi w jednokierunkową drogę dla rowerów. Po drugiej stronie jezdni na odwrót.

Po prawej jednokierunkowa droga dla rowerów. Po lewej jednokierunkowy pas ruchu dla rowerów.

Na środku jezdni widać jeszcze ślady poprzedniej organizacji ruchu. Teraz pas ruchu dla samochodów ma 3 metry szerokości.

Zlikwidowano miejsca parkingowe - postawiono słupki i wymalowano pas ruchu dla rowerów.

Z pozoru zwykłe skrzyżowanie, ale kryje w sobie kilka ciekawych rowerowych rozwiązań.

Wyjazd z hali stulecie przewiduje także miejsce dla rowerów - śluzy.

Śluza rowerowa na skrzyżowaniu.

Ale śluzy rowerowe mogą być też takie.

Wspólny pas do skrętu w prawo (dla aut) i do jazdy prosto lub skrętu w prawo (dla rowerów)

Śluza rowerowa z minipasem dojazdowym.

Wyjazd ze śluzy - przejazd przez jezdnię - wjazd na drogę dla rowerów. Te trójkąty (znak P-13) podpowiadają, że trzeba ustąpić pierwszeństwo rowerzystom jadącym droga dla rowerów.

Droga dla rowerów przechodzi w pas ruchu dla rowerów. Znaki drogowe odpowiednio mniejsze do prędkości z jaka jeżdżą rowerzyści.

Pas ruchu dla rowerów. Jednokierunkowy - bez wątpliwości.

Próg zwalniający ograniczony azylem - omijać go mogą rowerzyści.

Po lewej kontrapas rowerowy, po prawej wspólny pas do jazdy w przeciwnym kierunku.

Chyba wszystko jasne?

Kontrapas na małej ulicy.

Rondo na dużym skrzyżowaniu - dzięki temu nie trzeba było ustawiać sygnalizacji świetlnej.

Próg sinusoidalny - nieprzyjemnie jest dla jadących powyżej 30 km/h.

Słupki uniemożliwiające wjazd samochodów na chodnik lub drogę dla rowerów.

Słupki zniechęcają kierowców od wjazdu przez przejście dla pieszych.

Podwójne sygnalizatory - oszczędność miejsca i pieniędzy.

Bukareszt

Odwiedziliśmy stolicę Rumunii celem znalezienia infrastruktury rowerowej udaliśmy się na ulicę Calea Victoriei

Dwukierunkowa droga dla rowerów - dla zjeżdżających pas do skrętu i dalej przejazd wymalowany na czerwono.

Przejazd dla rowerów w wyznaczonymi kierunkami jazdy dla rowerów.

Skrzyżowania zabezpieczone słupkami uniemożliwiającymi wjazd samochodu.

Nie dotyczy rowerów pod znakiem o zakazie wjazdu.

Dwukierunkowa droga dla rowerów i oznakowany skręt w prawo... a dalej na czerwono przejazd dla rowerów.

Przejazd dla rowerów oznaczony na czerwono.

Dwukierunkowa droga dla rowerów wzdłuż jednokierunkowej jezdni dla samochodów. Wcześniej były tu 4 pasy ruchu w jedną stronę - jeden zabrano pod drogę dla rowerów.

Na zakończenie drogi dla rowerów śluza umożliwiająca wjazd na jezdnię. Ma być kontynuacja.

Śluza rowerowa umożliwiająca włączenie się do ruchu. W przyszłości będzie to przejazd do dalszej części.

{jg}

Gdańsk 2013

Gdańsk uważany jest za lidera w rowerowej Polsce. Fakt jednak, że infrastruktury rowerowej jest w tym mieście naprawdę sporo

Okolice stadionu. Tu także jest infrastruktura rowerowa.

Przejazdy typu STRAIL

Gdańsk pozyskuje unijne pieniądze na budowanie dróg dla rowerów.

Kolejna droga rowerowa zbudowana za unijne pieniądze.

Całe Trójmiasto pozyskuje fundusze unijne.

Parking rowerowy przy dworcu PKP Gdańsk Główny także wybudowany za unijne fundusze.

Zadaszony parking na dworcu PKP Gdańsk Główny

Parking rowerowy na stacji PKP Gdańsk Wrzesz. Także z unijnych funduszy.

Nowy rodzaj stojaków.

Włączenie drogi dla rowerów w jezdnię.

Śluzy rowerowe dwóch typów.

Ciekawe zastosowanie śluz rowerowych. Sygnalizacja świetlna wypuszcza najpierw rowerzystów, a potem inne pojazdy.

Malowanie poziome podpowiada gdzie i jak jechać.

Śluza rowerowa i znak mówiący że trzeba ustąpić pierwszeństwa.

Strefy skrzyżowań równorzędnych to nic nowego w tym mieście.

Konserwator zabytków pozwolił na wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów. Ich nawierzchnia jest gładka.

Pierwsze w Gdańsku liczydło rowerowe. Pokazuje poza liczbą rowerzystów także datę i temperaturę.

Sygnalizacja dotyczy rowerów.

Jedynymi pojazdami jakie mogą tu jeździć są rowery.

Droga dla pieszych... ale rowery też mile widziane.

Po co ten szlaban taki krótki? Aby można było ominąć go rowerem.

Dzięki temu odgięciu znak jest widoczny z większego kąta. Rzecz jasna ulica dwukierunkowa tylko dla rowerów.

Kontraruch rowerowy. Tylko na wlocie skrzyżowania wymalowany krótki kontrapas rowerowy.

Kontrapasy pojawiają się jedynie na wlotach skrzyżowania.

Wrocław 2014

Wizyta przy okazji organizowanego I Kongresu Rozwoju Ruchu Rowerowego we Wrocławiu w marcu 2014

Parking przed Urzędem Miasta Wrocławia

Montaż jednego z wielu parkingów rowerowych w jezdni!

Parking rowerowy w jezdni przed budynkami Uniwersytetu.

Przejazd do jednej z "bram miasta"

Jeden z wielu kontrapasów rowerowych

Oznakowanie poziome podpowiada w prosty sposób jak można jechać.

Sygnalizacja świetlna tylko dla rowerów? Tak, można!

Wyjazd z kontrapasa i pomagająca sygnalizacja świetlna (po prawej). Ulica św. Mikołaja

Sygnalizacja dla rowerów wyposażona w zielona strzałkę. Strzałki nad sygnalizatorem rozwiewają wątpliwości w jakich kierunkach można jechać.

Rowerem można pojechać na wprost (przez torowisko tramwajowe)

Kontrapas rowerowy pozwalający na jazdę rowerem w przeciwnym kierunku do pozostałych pojazdów. W przeciwna stronę rowerem jedzie się po wyznaczonym pasie przy krawężniku.

Sygnalizator świetlny mówi kiedy można ruszyć, znak drogowy pokazuje że rowerzysta musi ustąpić pierwszeństwa.

Tutaj rowerem można bezpiecznie pojechać w każdym kierunku.

Kontrapas rowerowy

Kontraruch rowerowy bez wyznaczonego na jezdni pasa.

Kontrapas na jezdni z więcej niż jednym pasem do jazdy dla samochodów.

Droga dla rowerów w płynny sposób wprowadza rowerzystów na pas ruchu na jezdni.

Jak łatwo wprowadzić rowerzystów na jezdnię? Pokazać im gdzie mogą jechać.

 

Toruń 2014

Wizyta w Toruniu w listopadzie 2014 była okazją do zobaczenia najnowszych realizacji rowerowych w tym mieście. Ale na filmie widać także strefy uspokojonego ruchu utworzone już dobrych kilka lat temu

 Ta ulica jest jednokierunkowa, ale tylko dla samochodów. Znak zakazu wjazdu nie dotyczy rowerów i wózków rowerowych (riksz). Nie trzeba było też niczego malować.Ta ulica jest jednokierunkowa, ale tylko dla samochodów. Znak zakazu wjazdu nie dotyczy rowerów i wózków rowerowych (riksz). Nie trzeba było też niczego malować.

Bo skręcać mogą jedynie rowery i wózki rowerowe.Bo skręcać mogą jedynie rowery i wózki rowerowe.

Kolejna ulica jednokierunkowa tylko dla samochodów. Znowu żadnego malowania pasów, a dopuszczenie ruchu rowerów jedynie za pomocą znaków pionowych.Kolejna ulica jednokierunkowa tylko dla samochodów. Znowu żadnego malowania pasów, a dopuszczenie ruchu rowerów jedynie za pomocą znaków pionowych.

Kolejna ulica z dopuszczonym ruchem rowerów w obu kierunkach.Kolejna ulica z dopuszczonym ruchem rowerów w obu kierunkach.

Dopuszczenie ruchu rowerów w obu kierunkach na ulicach wyznacza się jedynie znakami pionowymi.Dopuszczenie ruchu rowerów w obu kierunkach na ulicach wyznacza się jedynie znakami pionowymi.

Kolejna ulica dwukierunkowa tylko dla rowerów. Strona parkujących samochodów nie ma znaczenia.Kolejna ulica dwukierunkowa tylko dla rowerów. Strona parkujących samochodów nie ma znaczenia.

Ulica jednokierunkowa? Nie dla rowerów.Ulica jednokierunkowa? Nie dla rowerów.

Takich ulic w Toruniu jest sporo.Takich ulic w Toruniu jest sporo.

Wspólny pas do skrętu w lewo i do jazdy prosto (dla rowerów). Za skrzyżowaniem jest kontrapas rowerowy.Wspólny pas do skrętu w lewo i do jazdy prosto (dla rowerów). Za skrzyżowaniem jest kontrapas rowerowy.

Po co ta strzałka? Bo to pas jednokierunkowy, a nie jak w Łodzi fantazja niedouczonych inżynierów ruchu.Po co ta strzałka? Bo to pas jednokierunkowy, a nie jak w Łodzi fantazja niedouczonych inżynierów ruchu.

Sygnalizacja działa na tym skrzyżowaniu przez całą dobę, ale na wypadek awarii ustawiono znak zakazujący wówczas wjazdu rowerem.Sygnalizacja działa na tym skrzyżowaniu przez całą dobę, ale na wypadek awarii ustawiono znak zakazujący wówczas wjazdu rowerem.

Inaczej niż w Łodzi - kontrapasy rowerowe się buduje, a wypustki dla niedowidzących (przed przejściem dla pieszych) są układane prawidłowo.Inaczej niż w Łodzi - kontrapasy rowerowe się buduje, a wypustki dla niedowidzących (przed przejściem dla pieszych) są układane prawidłowo.

Niedawno utworzony pas ruchu dla rowerów zakończony śluzą rowerową do jazdy prosto i do skrętu w lewo.Niedawno utworzony pas ruchu dla rowerów zakończony śluzą rowerową do jazdy prosto i do skrętu w lewo.

Drobnostka a cieszy - wyjazd z osiedlowego parkingu na drogę dla rowerów.Drobnostka a cieszy - wyjazd z osiedlowego parkingu na drogę dla rowerów.

Tam gdzie na skrzyżowaniu nie ma ruchu samochodów (trwają prace) wyłącza się sygnalizację świetlną. W Łodzi policja twierdzi, że tak się nie da.Tam gdzie na skrzyżowaniu nie ma ruchu samochodów (trwają prace) wyłącza się sygnalizację świetlną. W Łodzi policja twierdzi, że tak się nie da.

Stacja dokująca rowery publiczne w Toruniu.Stacja dokująca rowery publiczne w Toruniu.

Jest przewężenie, ale na tyle szeroko że dojazd ma nawet duża śmieciarka. Jak wszystkie pojazdy jeździ tam spokojnie.Jest przewężenie, ale na tyle szeroko że dojazd ma nawet duża śmieciarka. Jak wszystkie pojazdy jeździ tam spokojnie.

Szykany skutecznie wymuszają wolniejszą jazdę. Na tym osiedlu ma być bezpiecznie i cicho.Szykany skutecznie wymuszają wolniejszą jazdę. Na tym osiedlu ma być bezpiecznie i cicho.

Progi skutecznie przekonują także kierowców nieco szybszych samochodów.Progi skutecznie przekonują także kierowców nieco szybszych samochodów.

Strefa współdzielona. Do przestrzegania ograniczenia prędkości zachęcają garby. Rynsztok po środku - dzięki temu koszt budowy tańszy.Strefa współdzielona. Do przestrzegania ograniczenia prędkości zachęcają garby. Rynsztok po środku - dzięki temu koszt budowy tańszy.

Toruń

Infranstruktura rowerowa w Toruniu

Wizyta studyjna Miasta dla Rowerów w Toruniu: 19-20 marca 2011

Wizyta w Toruniu w listopadzie 2014 była okazją do zobaczenia najnowszych realizacji rowerowych w tym mieście. Ale na filmie widać także strefy uspokojonego ruchu utworzone już dobrych kilka lat temu

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow