Aktualności

Infrastruktura


1-01-2018

Dzięki uprzejmości i współpracy Łódzkiego Ośrodka Geodezji, dysponujemy dokładnymi wyliczeniami długości łódzkich dróg rowerowych, które nanosimy na naszą specjalną mapę

Dysponujemy także danymi dotyczącymi rodzajów nawierzchni dróg rowerowych, a także długościami na każdej z ulic. Stan na 1 stycznia 2018 r.

Rodzaj nawierzchni drogi rowerowej Łączna długość (w metrach)
asfaltowa 99 059
betonowa 241
płyty chodnikowe 10 830
inna (kosta granitowa lub wiadukty) 2 313
kostka betonowa czerwona 29 888
kostka betonowa szara 12 522
pasy ruchu dla rowerów (w tym kontrapasy) 33 318
tymczasowo nieprzejezdne 0
SUMA 188 171
ulica z sierżantami rowerowymi 
(każdy kierunek)
48 005
projektowane 57 601
przejazdy rowerowe 9 754 (sztuk 825)
w budowie 247
SUMA 303 778
rekreacyjne (leśne i parkowe ścieżki) 14 353
SUMA 318 131


 infrastrukturarowerowa2018procenty {hb}

1-01-2017

Dzięki uprzejmości i współpracy Łódzkiego Ośrodka Geodezji, dysponujemy dokładnymi wyliczeniami długości łódzkich dróg rowerowych, które nanosimy na naszą specjalną mapę

Dysponujemy także danymi dotyczącymi rodzajów nawierzchni dróg rowerowych, a także długościami na każdej z ulic. Stan na 1 stycznia 2017 r.

Rodzaj nawierzchni drogi rowerowej Łączna długość (w metrach)
asfaltowa 87 779
betonowa 307
płyty chodnikowe 10 082
inna (kosta granitowa lub wiadukty) 3 858
kostka betonowa czerwona 29 583
kostka betonowa szara 12 540
pasy ruchu dla rowerów (w tym kontrapasy) 23 175
tymczasowo nieprzejezdne 210
SUMA 167 534
ulica z sierżantami rowerowymi 
(każdy kierunek)
34 601
projektowane 57 698
przejazdy rowerowe 8 745
w budowie 8 234
SUMA 276 812
rekreacyjne (leśne i parkowe ścieżki) 14 355
SUMA 291 167

 

 


{hb}

1-01-2016

Dzięki uprzejmości i współpracy Łódzkiego Ośrodka Geodezji, dysponujemy dokładnymi wyliczeniami długości łódzkich dróg rowerowych, które nanosimy na naszą specjalną mapę

Dysponujemy także danymi dotyczącymi rodzajów nawierzchni dróg rowerowych, a także długościami na każdej z ulic. Stan na 1 stycznia 2016 r.

Rodzaj nawierzchni drogi rowerowej Łączna długość (w metrach)
asfaltowa 77 954
betonowa 308
płyty chodnikowe 11 074
inna (zwykle wiadukty) 586
kostka betonowa czerwona 31 037
kostka betonowa szara 12 885
pasy ruchu dla rowerów (w tym kontrapasy) 12 678
tymczasowo nieprzejezdne 3
SUMA 146 525
ulica z sierżantami rowerowymi
(każdy kierunek)
5 157
projektowane 60 906
przejazdy rowerowe 8 374
w budowie 2 494
SUMA 223 456
rekreacyjne (leśne i parkowe ścieżki) 15 815
SUMA 239 271

 

W minionym roku przybyły śluzy, pasy ruchu i trzy nowe DDR


{hb}

Kontraruch rowerowy

Dookoła kontraruchu rowerowego wyrosło wiele mitów, niedomówień i nieścisłości. Spróbujmy je wyjaśnić 

Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest kontraruch rowerowy
Na projekt w budżecie obywatelskim głosowało prawie 7,5 tys łodzian. Projekt zakłada wprowadzenie kontraruchu na 29 ulicach ŁodziJeśli samochód może bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę jadącego w tym samym kierunku, to równie dobrze może wyminąć takiego, który jedzie z naprzeciwka Jeśli samochód może bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę jadącego w tym samym kierunku, to równie dobrze może wyminąć takiego, który jedzie z naprzeciwka Niekwestionowanym liderem w Polsce pod względem długości dróg jednokierunkowych, po których rowerzyści mogą jeździć „pod prąd” jest Gdańsk. Obecnie mieszkańcy Gdańska mają do dyspozycji ponad 157 takich ulic (w sumie prawie 33 km). Gdańsk wprowadzając kontraruch wzorował się na rozwiązaniach stosowanych w Belgii, gdzie na wszystkich drogach o szerokości powyżej 3 m wprowadzenie ruchu rowerowego „pod prąd” jest obowiązkowe. Rozwiązanie to jest niezwykle powszechne również we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii i Holandii, gdzie praktycznie na wszystkich ulicach jednokierunkowych dopuszcza się ruch rowerem „pod prąd”.
Jednokierunkowość ulic dla samochodów jest podyktowane przede wszystkim szerokością samych aut, które nie są w stanie wyminąć się na wąskich ulicach. Jednak problem ten nie dotyczy rowerów jednośladowych. Czy to rozwiązanie jest bezpieczne? Warto w tym miejscu przypomnieć sobie jak muszą chodzić piesi poza terenem zabudowanym, jeśli przy jezdni nie ma chodnika... Zgadza się, tak aby nadjeżdżający kierowca jak i pieszy mieli możliwie najlepszy kontakt wzrokowy. Tak samo jest w przypadku jazdy rowerem (oczywiście po właściwej dla pojazdów - prawej stronie), kiedy rowerzysta i pieszy mogą się wzajemnie obserwować.

Opinia GDDKiA 
Opinia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (kliknij aby przeczytać pełną treść), która to dopuszczenie kontraruchu rowerowego uznaje w pełni za legalne.
Czy można zezwolić na ruch tylko rowerom?  Wnioski płynące z doświadczeń Dobre praktyki z Polski i zagranicy mówią

Przykład Gdańska 
Szerzej o kontraruchu w prezentacji "Analiza zdarzeń w ruchu rowerowym pod prąd na ulicach jednokierunkowych w Gdańsku" opowiada Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska do spraw Komunikacji Rowerowej. Wystąpienie podczas III Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego „Sukcesy i wyzwania polskiej polityki rowerowej”, który odbył się w Warszawie w dniach 22–23.09.2014 

We Francji 
Wprowadzono przepisy, że wszystkie ulice jednokierunkowe, na których jest ograniczenie prędkości do 30km/h, mają być domyślnie udostępnione rowerzystom w obu kierunkach. Tutaj przykład francuskiego miasta Dijon, które odwiedziliśmy w 2014 roku (kliknij aby zobaczyć relację) 

Kontrapas
Instrukcja poruszania się po ulicy z kontrapasem rowerowymCzęsto bywa tak, że umożliwienie jazdy rowerem "pod prąd" nazywane jest kontrapasem. Jednak to tylko rodzaj organizacji ruchu, który polega na wymalowaniu w jedni pasa ruchu dla rowerów do jazdy w kierunku przeciwnym do jazdy ogólnej. Oczywiście kontrapas jest jednokierunkowy i służy rowerzystom jadącym tylko w jednym kierunku (zobacz więcej)

Warunki techniczne 
Minimalny przekrój jezdni na której można dopuścić ruch rowerowy pod prąd to 3,75 m (można na niej parkować samochodami). Nie trzeba stosować oznakowania poziomego - choć czasem oczywiście warto. Przepisy są skomplikowane, ale wszystko to opisuje analiza, dostępna tutaj
Pas ruchu dla rowerów w jezdni powinien mieć co najmniej 1,5 m szerokości (równe szerokości potrzebnej rowerzyście do poruszania się na wprost, z zapasem na wężykowanie i wolną przestrzeń aby nie zaczepiał czy ocierał się o inne pojazdy). Pas jest zawsze jednokierunkowy i zazwyczaj umieszcza się go przy prawej krawędzi jezdni (niekiedy z wyjątkiem skrzyżowań). Dopuszcza się punktowe zwężenia pasa rowerowego w jezdni, jeśli obok umieszczona np. jest wyspa dzieląca. Pas nigdy nie powinien być węższy niż 1,0 m tak, aby mieściły się na nim wszystkie dostępne na rynku przyczepki rowerowe (szerokość zazwyczaj niższa niż 0,9 m) i rowery trójkołowe do przewozu dzieci (szerokość jak w przypadku przyczepek).
Pasy ruchu dla rowerów stosuje się zazwyczaj w jezdniach, w których prędkość miarodajna samochodów jest wyższa niż 30 km/godz ale niższa niż 50 km/godz. (źródło)

Jak działa jazda rowerem pod prąd? 
Zachęcamy do obejrzenia filmu instruktażowego z Krakowa 

Parkingi rowerowe

Przyjęło się uważać, że dla rowerów mogą być jedynie stojaki rowerowe. Ale gdy rower chcemy zostawić na dłużej niż 2 godziny, albo nawet na całą noc, chcemy mieć pewność, że po powrocie rower nadal będzie stał i nie będzie mokry od deszczu

Rzecz jasna i taka infrastruktura rowerowa istnieje. Coraz częściej pojawiają się takie rozwiązania także w Polsce. Przeszukując internet bez trudu można znaleźć oferty firm produkujących wiaty... urodą często nawiązują one do pergoli na śmieci albo przystanków autobusowych trzeciej kategorii. 

Ale miejsce do przechowywania rowerów może być zarówno skuteczne jak i estetyczne. Oto kilka przykładów

Firma GarażRowerowy.pl oferuje dwa produkty 
Boks jednostanowiskowy SECURITYBIKE służy do przechowywania pojedynczych rowerów. Może być instalowany indywidualnie bądź w ciągu kilku, kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu stanowisk.
Boks wielostanowiskowy SECURITYBIKE spełnia rolę miejsca do przechowywania rowerów i innego sprzętu przede wszystkim na osiedlach mieszkaniowych. Konstrukcja przypomina dom, dzięki czemu boks łatwo komponuje się z przestrzenią publiczną.

Zaś firma Garaże Ogrodowe oferuje schowek, w którym zmieści się nie tylko rower. 
Schowek (garaż na rowery) "StoreMax"

O wiele bardziej estetyczną konstrukcję „Garaż rowerowy Dom.3.0„ oferuje firma BonderToys.pl oferuje firma BonderToys.pl 
System rolet otwiera się za pomocą dwóch uchwytów, które pozwalają każdemu na dostęp do rowerów bez wywierania nadmiernej siły i bez schylania się.

Stosunkowo nową ofertą na polskim rynku jest łódzka konstrukcja firmy Bike2Box
http://www.youtube.com/watch?v=WZy2zlx9in8

Może kiedyś doczekamy się polskim rynku także takich konstrukcji oferowanych przez holenderską firmą CycleHoop
Fietshangar to konstrukcja, która może przechowywać do pięciu rowerów i zajmuje tylko połowę miejsca parkingowego.

Nieznaną w Polsce jest także ta hiszpańska (katalońska) konstrukcja BiciBox. To sieć publiczna dla prywatnych rowerów. Barcelona dla każdego mieszkańca miasta zbudowała kilkadziesiąt takich przechowalni.
http://www.youtube.com/watch?v=Xe-1bCgL3E8

 

Statystyki 2014

Dzięki uprzejmości i współpracy Łódzkiego Ośrodka Geodezji, dysponujemy dokładnymi wyliczeniami długości łódzkich dróg rowerowych, które nanosimy na naszą specjalną mapę

Dysponujemy także danymi dotyczącymi rodzajów nawierzchni dróg rowerowych, a także długościami na każdej z ulic. Stan na 1 stycznia 2015 r.

W minionym roku przybyło wiele potrzebnych dróg dla rowerów

Rodzaj nawierzchni drogi rowerowej

Łączna długość (w metrach)

asfalt

64355,3

beton

307,4

płyty chodnikowe

10350,9

inne

227

kostka betonowa czerwona

31846,1

kostka betonowa szara

12426

nieprzejezdna

121

pasy ruchu dla rowerów i kontrapasy

12231,3

SUMA

131865

projektowane

25077,4

Przejazdy rowerowe

6673,1

Rekreacyjne (leśne i parkowe ścieżki)

14229,8

w budowie

9003

SUMA

186848,3


{hb}

Statystyki rowerówek

altDzięki informacjom jakie uzyskaliśmy z Łódzkiego Ośrodka Geodezji, możemy Wam przedstawić dokładne dane dotyczące łódzkich dróg rowerowych. Dzięki naszej współpracy z ŁOG przy rowerowej mapie Łodzi, znamy szczegóły

infrastrukturarowerowa2018

Dysponujemy podsumowaniem wykonanym na zakończenie roku: 
2012 - stan na 1 stycznia 2013 
2013 - stan na 1 stycznia 2014
2014 - stan na 1 stycznia 2015
2015 - stan na 1 stycznia 2016
2016 - stan na 1 stycznia 2017
2017 - stan na 1 stycznia 2018

Statystyki 2013

Dzięki uprzejmości i współpracy Łódzkiego Ośrodka Geodezji, dysponujemy dokładnymi wyliczeniami długości łódzkich dróg rowerowych, które nanosimy na naszą specjalną mapę

Ddysponujemy także danymi dotyczącymi rodzajów nawierzchni rowerówek, a także długościami na każdej z ulic. Stan na 1 stycznia 2014 r.

 

W minionym roku podwoiła się suma pasów ruchu dla rowerów

Rodzaj nawierzchni drogi rowerowej

Łączna długość (w metrach)

asfalt

39508,5

beton

307,4

płyty chodnikowe

10113,3

inne

386,7

kostka betonowa czerwona

31226,7

kostka betonowa szara

12871

nieprzejezdna

364

pasy ruchu dla rowerów i kontrapasy

5507,3

SUMA

99898,2

projektowane

36009,4

Przejazdy rowerowe

4653,7

Rekreacyjne (leśne i parkowe ścieżki)

13511,8

w budowie

8324,5

SUMA

162397,6

 


{hb}

Pas rowerowy

altNa zachodzie Europy pasy rowerowe w jezdni stanowią około 50- 80 proc. całej infrastruktury dedykowanej rowerzystom

W Łodzi mamy pasy w ul. Kilińskiego o łącznej długości 590 metrów. Dodając do tego 580 metrów pasów w ul. Żeligowskiego, pasy w ul. Lutomierskiej łącznej długości 680 metrów (390 m w 2011), fragment 16 metrów przez skrzyżowanie ul. Piotrkowskiej i al. Piłsudskiego i w Piotrkowskiej (67 m) oraz trzy kontrapasy w ul. Wólczańskiej (230 metrów), w ul. POW (220 metrów) i 155 metry w ul. Zamenhofa dawały nam na początku 2013 roku w sumie 2538 metrów pasów dla rowerów w Łodzi.

Jednak kontrapas w ul. Zamenhofa został bezpowrotnie zlikwidowany, zaś w ul. POW zawieszony ze względu na remont. Likwidacji uległ także pas w ul. Piotrkowskiej. Na początku października wymalowano krótki (60 m) pas rowerowy w ul. Kusocińskiego na RetkiniTak więc suma wszystkich istniejących pasów rowerowych w Łodzi to 2140 metrów. A na Teofilowie za jednym zamachem zostaną stworzone (listopad 2013) dwa pasy wraz ze "skrzyżowaniem holenderskim" o łącznej długości 2822 metry


1,5 szerokości 
Artykuł 46 ustęp 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 roku "w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" (Dz. Ust. nr 220 poz. 2181 z 23.12.2003) stwierdza: "3. Przy przebudowie lub remoncie drogi klasy G i dróg niższych klas dopuszcza się wyznaczenie przy prawej krawędzi jezdni pasa dla rowerów o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m". 

Pomijając specyfikę obowiązującego w Polsce prawa, generalnie pas rowerowy w jezdni powinien mieć co najmniej 1,5 m szerokości (równe szerokości potrzebnej rowerzyście do poruszania się na wprost, z zapasem na wężykowanie i wolną przestrzeń aby nie zaczepiał czy ocierał się o inne pojazdy). Dopuszcza się punktowe zwężenia pasa rowerowego w jezdni, jeśli obok umieszczona np. jest wyspa dzieląca. Pas nigdy nie powinien być węższy niż 1,0 m tak, aby mieściły się na nim wszystkie dostępne na rynku przyczepki rowerowe (szerokość zazwyczaj niższa niż 0,9 m) i rowery trójkołowe do przewozu dzieci (szerokość jak w przypadku przyczepek). Ważne jest, aby mieściły się na nim też standardowe małe maszyny do oczyszczania i odśnieżania. (MdR)



{hb}

Statystyki 2012

 

Naszą rowerową mapę w 2012 roku odwiedzono ponad 308 tysięcy razy! 
Ale dysponujemy także danymi dotyczącymi rodzajów nawierzchni rowerówek, a także długościami na każdej z ulic. Stan na 1 stycznia 2013 r.

alt

Rodzaj nawierzchni drogi rowerowej

Łączna długość (w metrach)

asfalt

23548

beton

307

chodnik

4620

inne

464

kostka czerwona

30888

kostka szara

10924

nieprzejezdna

273

SUMA

70751

pasy i kontrapasy dla rowerów

2693

projektowane

27197

Przejazdy rowerowe

3225

Rekreacyjne (leśne i parkowe ścieżki)

12387

w budowie

12775

SUMA

129301

 

A oto długości rowerówek na poszczególnych ulicach w mieście

Nazwa ulicy

Długość (w metrach)

11 listopada

465

Aleksandrowska (w budowie)

320

Andrzejewskiej

721

Bandurskiego

1319

Biegunowa

404

Brzezińska

1541

Drewnowska

1148

Hetmańska

1908

Inflancka

522

Jana Pawła II

3209

Józefiaka

5100

Julianowska

936

Kilińskiego (pasy w jezdni)

595

Konstantynowska

992

Kościuszki

312

Krzemieniecka

1516

Limanowskiego (w budowie)

1530

Lodowa

2459

Lutomierska (pasy w jezdni)

682

Łagiewnicka

2733

Maszynowa (w budowie)

207

Mickiewicza

784

Niciarniana

1220

Pabianicka

2979

Palki

3066

Paradna

438

Piłsudskiego (część w budowie)

4563

Piotrkowska (pas w jezdni)

82.9

Pomorska

267

POW (kontrapas w jezdni)

218

Przybyszewskiego

712

Puszkina

1137

Retkińska

2048

Rokicińska (część w budowie)

10114

rondo Biłyka

168

rondo Inwalidów

510

Rudzka

1646

Rzgowska

750

Sikorskiego

1518

Srebrzyńska

418

Sterlinga (pasy w jezdni)

164

Strykowska

1270

Tamka

139

Telefoniczna

211

trasa Górna (w budowie)

4257

Warszawska

2081

Wielkopolska (w budowie)

294

Wieniawskiego

505

Włókniarzy

7733

Wojska Polskiego (w budowie)

1622

Wólczańska (kontrapas w jezdni)

208

Wycieczkowa

2599

Zachodnia

735

Zamenhofa (kontrapas w jezdni)

153

Zgierska

2625

Żeligowskiego (pasy w jezdni)

575

{hb}

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow