Dzięki uprzejmości i współpracy Łódzkiego Ośrodka Geodezji, dysponujemy dokładnymi wyliczeniami długości łódzkich dróg rowerowych, które nanosimy na naszą specjalną mapę
Dysponujemy także danymi dotyczącymi rodzajów nawierzchni dróg rowerowych, a także długościami na każdej z ulic. Stan na 1 stycznia 2019 r.
Rodzaj nawierzchni drogi rowerowej | Łączna długość (w metrach) |
asfaltowa | 103 472 |
betonowa | 241 |
płyty chodnikowe | 9988 |
inna (kosta granitowa lub wiadukty) | 2 313 |
kostka betonowa czerwona | 29 870 |
kostka betonowa szara | 12 440 |
pasy ruchu dla rowerów (w tym kontrapasy) | 35 483 |
tymczasowo nieprzejezdne | 0 |
SUMA | 193 807 |
ulica z sierżantami rowerowymi (każdy kierunek) |
55 140 |
projektowane | 55 120 |
przejazdy rowerowe | 10 161 (sztuk 854) |
w budowie | 2690 |
SUMA | 316 918 |
rekreacyjne (leśne i parkowe ścieżki) | 14 840 |
SUMA | 331 758 |
{hb}
Dzięki uprzejmości i współpracy Łódzkiego Ośrodka Geodezji, dysponujemy dokładnymi wyliczeniami długości łódzkich dróg rowerowych, które nanosimy na naszą specjalną mapę
Dysponujemy także danymi dotyczącymi rodzajów nawierzchni dróg rowerowych, a także długościami na każdej z ulic. Stan na 1 stycznia 2018 r.
Rodzaj nawierzchni drogi rowerowej | Łączna długość (w metrach) |
asfaltowa | 99 059 |
betonowa | 241 |
płyty chodnikowe | 10 830 |
inna (kosta granitowa lub wiadukty) | 2 313 |
kostka betonowa czerwona | 29 888 |
kostka betonowa szara | 12 522 |
pasy ruchu dla rowerów (w tym kontrapasy) | 33 318 |
tymczasowo nieprzejezdne | 0 |
SUMA | 188 171 |
ulica z sierżantami rowerowymi (każdy kierunek) |
48 005 |
projektowane | 57 601 |
przejazdy rowerowe | 9 754 (sztuk 825) |
w budowie | 247 |
SUMA | 303 778 |
rekreacyjne (leśne i parkowe ścieżki) | 14 353 |
SUMA | 318 131 |
Dzięki uprzejmości i współpracy Łódzkiego Ośrodka Geodezji, dysponujemy dokładnymi wyliczeniami długości łódzkich dróg rowerowych, które nanosimy na naszą specjalną mapę
Dysponujemy także danymi dotyczącymi rodzajów nawierzchni dróg rowerowych, a także długościami na każdej z ulic. Stan na 1 stycznia 2017 r.
Rodzaj nawierzchni drogi rowerowej | Łączna długość (w metrach) |
asfaltowa | 87 779 |
betonowa | 307 |
płyty chodnikowe | 10 082 |
inna (kosta granitowa lub wiadukty) | 3 858 |
kostka betonowa czerwona | 29 583 |
kostka betonowa szara | 12 540 |
pasy ruchu dla rowerów (w tym kontrapasy) | 23 175 |
tymczasowo nieprzejezdne | 210 |
SUMA | 167 534 |
ulica z sierżantami rowerowymi (każdy kierunek) |
34 601 |
projektowane | 57 698 |
przejazdy rowerowe | 8 745 |
w budowie | 8 234 |
SUMA | 276 812 |
rekreacyjne (leśne i parkowe ścieżki) | 14 355 |
SUMA | 291 167 |
Dzięki uprzejmości i współpracy Łódzkiego Ośrodka Geodezji, dysponujemy dokładnymi wyliczeniami długości łódzkich dróg rowerowych, które nanosimy na naszą specjalną mapę
Dysponujemy także danymi dotyczącymi rodzajów nawierzchni dróg rowerowych, a także długościami na każdej z ulic. Stan na 1 stycznia 2016 r.
Rodzaj nawierzchni drogi rowerowej | Łączna długość (w metrach) |
asfaltowa | 77 954 |
betonowa | 308 |
płyty chodnikowe | 11 074 |
inna (zwykle wiadukty) | 586 |
kostka betonowa czerwona | 31 037 |
kostka betonowa szara | 12 885 |
pasy ruchu dla rowerów (w tym kontrapasy) | 12 678 |
tymczasowo nieprzejezdne | 3 |
SUMA | 146 525 |
ulica z sierżantami rowerowymi (każdy kierunek) |
5 157 |
projektowane | 60 906 |
przejazdy rowerowe | 8 374 |
w budowie | 2 494 |
SUMA | 223 456 |
rekreacyjne (leśne i parkowe ścieżki) | 15 815 |
SUMA | 239 271 |
{hb}
Dookoła kontraruchu rowerowego wyrosło wiele mitów, niedomówień i nieścisłości. Spróbujmy je wyjaśnić
Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest kontraruch rowerowyJeśli samochód może bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę jadącego w tym samym kierunku, to równie dobrze może wyminąć takiego, który jedzie z naprzeciwka Jeśli samochód może bezpiecznie wyprzedzić rowerzystę jadącego w tym samym kierunku, to równie dobrze może wyminąć takiego, który jedzie z naprzeciwka Niekwestionowanym liderem w Polsce pod względem długości dróg jednokierunkowych, po których rowerzyści mogą jeździć „pod prąd” jest Gdańsk. Obecnie mieszkańcy Gdańska mają do dyspozycji ponad 157 takich ulic (w sumie prawie 33 km). Gdańsk wprowadzając kontraruch wzorował się na rozwiązaniach stosowanych w Belgii, gdzie na wszystkich drogach o szerokości powyżej 3 m wprowadzenie ruchu rowerowego „pod prąd” jest obowiązkowe. Rozwiązanie to jest niezwykle powszechne również we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii i Holandii, gdzie praktycznie na wszystkich ulicach jednokierunkowych dopuszcza się ruch rowerem „pod prąd”.
Jednokierunkowość ulic dla samochodów jest podyktowane przede wszystkim szerokością samych aut, które nie są w stanie wyminąć się na wąskich ulicach. Jednak problem ten nie dotyczy rowerów jednośladowych. Czy to rozwiązanie jest bezpieczne? Warto w tym miejscu przypomnieć sobie jak muszą chodzić piesi poza terenem zabudowanym, jeśli przy jezdni nie ma chodnika... Zgadza się, tak aby nadjeżdżający kierowca jak i pieszy mieli możliwie najlepszy kontakt wzrokowy. Tak samo jest w przypadku jazdy rowerem (oczywiście po właściwej dla pojazdów - prawej stronie), kiedy rowerzysta i pieszy mogą się wzajemnie obserwować.
Opinia GDDKiA
Opinia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (kliknij aby przeczytać pełną treść), która to dopuszczenie kontraruchu rowerowego uznaje w pełni za legalne.
Przykład Gdańska
Szerzej o kontraruchu w prezentacji "Analiza zdarzeń w ruchu rowerowym pod prąd na ulicach jednokierunkowych w Gdańsku" opowiada Remigiusz Kitliński, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska do spraw Komunikacji Rowerowej. Wystąpienie podczas III Kongres Rozwoju Ruchu Rowerowego „Sukcesy i wyzwania polskiej polityki rowerowej”, który odbył się w Warszawie w dniach 22–23.09.2014
We Francji
Wprowadzono przepisy, że wszystkie ulice jednokierunkowe, na których jest ograniczenie prędkości do 30km/h, mają być domyślnie udostępnione rowerzystom w obu kierunkach. Tutaj przykład francuskiego miasta Dijon, które odwiedziliśmy w 2014 roku (kliknij aby zobaczyć relację)
KontrapasCzęsto bywa tak, że umożliwienie jazdy rowerem "pod prąd" nazywane jest kontrapasem. Jednak to tylko rodzaj organizacji ruchu, który polega na wymalowaniu w jedni pasa ruchu dla rowerów do jazdy w kierunku przeciwnym do jazdy ogólnej. Oczywiście kontrapas jest jednokierunkowy i służy rowerzystom jadącym tylko w jednym kierunku (zobacz więcej).
Warunki techniczne
Minimalny przekrój jezdni na której można dopuścić ruch rowerowy pod prąd to 3,75 m (można na niej parkować samochodami). Nie trzeba stosować oznakowania poziomego - choć czasem oczywiście warto. Przepisy są skomplikowane, ale wszystko to opisuje analiza, dostępna tutaj.
Pas ruchu dla rowerów w jezdni powinien mieć co najmniej 1,5 m szerokości (równe szerokości potrzebnej rowerzyście do poruszania się na wprost, z zapasem na wężykowanie i wolną przestrzeń aby nie zaczepiał czy ocierał się o inne pojazdy). Pas jest zawsze jednokierunkowy i zazwyczaj umieszcza się go przy prawej krawędzi jezdni (niekiedy z wyjątkiem skrzyżowań). Dopuszcza się punktowe zwężenia pasa rowerowego w jezdni, jeśli obok umieszczona np. jest wyspa dzieląca. Pas nigdy nie powinien być węższy niż 1,0 m tak, aby mieściły się na nim wszystkie dostępne na rynku przyczepki rowerowe (szerokość zazwyczaj niższa niż 0,9 m) i rowery trójkołowe do przewozu dzieci (szerokość jak w przypadku przyczepek).
Pasy ruchu dla rowerów stosuje się zazwyczaj w jezdniach, w których prędkość miarodajna samochodów jest wyższa niż 30 km/godz ale niższa niż 50 km/godz. (źródło)
Jak działa jazda rowerem pod prąd?
Zachęcamy do obejrzenia filmu instruktażowego z Krakowa
Przyjęło się uważać, że dla rowerów mogą być jedynie stojaki rowerowe. Ale gdy rower chcemy zostawić na dłużej niż 2 godziny, albo nawet na całą noc, chcemy mieć pewność, że po powrocie rower nadal będzie stał i nie będzie mokry od deszczu
Rzecz jasna i taka infrastruktura rowerowa istnieje. Coraz częściej pojawiają się takie rozwiązania także w Polsce. Przeszukując internet bez trudu można znaleźć oferty firm produkujących wiaty... urodą często nawiązują one do pergoli na śmieci albo przystanków autobusowych trzeciej kategorii.
Ale miejsce do przechowywania rowerów może być zarówno skuteczne jak i estetyczne. Oto kilka przykładów
Firma GarażRowerowy.pl oferuje dwa produkty
Zaś firma Garaże Ogrodowe oferuje schowek, w którym zmieści się nie tylko rower.
O wiele bardziej estetyczną konstrukcję „Garaż rowerowy Dom.3.0„ oferuje firma BonderToys.pl oferuje firma BonderToys.pl
Stosunkowo nową ofertą na polskim rynku jest łódzka konstrukcja firmy Bike2Box
http://www.youtube.com/watch?v=WZy2zlx9in8
Może kiedyś doczekamy się polskim rynku także takich konstrukcji oferowanych przez holenderską firmą CycleHoop?
Nieznaną w Polsce jest także ta hiszpańska (katalońska) konstrukcja BiciBox. To sieć publiczna dla prywatnych rowerów. Barcelona dla każdego mieszkańca miasta zbudowała kilkadziesiąt takich przechowalni.
http://www.youtube.com/watch?v=Xe-1bCgL3E8