Podczas światowego kongresu rowerowego Velo-city 2009 w Brukseli kilkadziesiąt europejskich miast przyjęło tzw. Kartę Brukselską (Charter of Brussels). Gdańsk i Kraków zostały sygnatariuszami dokumentu. 7 stycznia 2011 do tego grona dołączyła Łódź.
Zapisy Karty zobowiązują jej sygnatariuszy do:
• zwiększenia do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 r.,
• zmniejszenia o 50% ryzyka wypadków rowerowych do 2020 r.,
• opracowania systemu parkingów rowerowych oraz polityki przeciwko kradzieży rowerów,
• zwiększenia wykorzystanie rowerów w dojazdach do szkoły i do pracy,
• działania na rzecz rozwoju turystyki rowerowej,
• współpracy ze środowiskiem rowerowym, biznesem i instytucjami publicznymi w celu upowszechnienia ruchu rowerowego.
Wypełnienie zobowiązań Karty Brukselskiej jest celem polityki rowerowej miasta. Promocja ruchu pieszego i rowerowego kosztem indywidualnego ruchu zmotoryzowanego jest skutecznym rozwiązaniem najistotniejszych problemów rozwojowych metropolii.
Treść Karty Brukselskiej (po angielsku w formacie pdf)
Jak podpisać kartę?
Miasto reprezentuje prezydent i tylko on może formalnie podpisać taką deklarację. Ale nie trzeba podróżować, nie trzeba lecieć do Brukseli, wystarczy wysłać e-mail do ECF, z podaniem miasta, danych rzecznika i numer telefonu. Więcej informacji na www.ecf.com
Podpisanie Karty Brukselskiej w Łodzi (tekst)
Fundacja Fenomen wyszła z inicjatywą powołania w Łodzi urzędnika odpowiedzialnego na kwestie rowerowe w randze pełnomocnika prezydenta. Pomysł ten został przekuty na projekt uchwały Rady Miejskiej, którą zgłosił radny Bartosz Domaszewicz.
Niestety, głosowanie nad uchwałą wzywającą do powołania pełnomocnika w Radzie Miejskiej, które odbyło się 6 października, zakończyło się jej odrzuceniem (17:13 - zobacz imienne wyniki głosowania). Prezydent może powołać jednak taką osobę z własnej inicjatywy.
Wojtek Makowski - rzecznik osób niezmotoryzowanych
Aktualizacja:
Projekt "3 osiedla", polega na połączeniu drogami rowerowymi, szlakami rowerowymi, oraz miejscami dla pieszych i rowerów- trzech osiedli:
WIDZEW - DĄBROWA - OLECHÓW
Zarządzającym drogami ma podpowiedzieć, w jaki sposób, stworzyć sieć dróg rowerowych łączących trzy wielkie obszary mieszkaniowe.
Ścisłe połączenie istniejących dróg rowerowych, asfaltowych chodników, oraz ciągów rowerowo- pieszych stanowiłoby wspaniałą siatkę połączeń wykorzystywaną przez turystykę, rekreację, oraz mieszkańców Łodzi, którzy chcieliby wykorzystywać rower w celu przemieszczania się np. do pracy.
Kliknij poniżej w link, a zobaczysz jak miałoby to wyglądać w przyszłości.
Pokaż Projekt 3 osiedla na większej mapie
Mapę tę dostali Radni na Komisji Sportu w dniu 04.02.2008 r.
h
Trasa biegnie wzdłuż ul. Przybyszewskiego, od ul. Książąt Polskich, do ul. Augustów
{mw}