Aktualności

Zgodnie z wynikami BO: al 1 Maja dwukierunkowa

sukcesW 2015 roku w budżecie obywatelskim wygrał nasz projekt wymalowania kilkudziesięciu kilometrów pasów ruchu dla rowerów. Na realizację al. 1 Maja przyszło nam czekać 3 lata

Projekt zdobył ponad 9,2 tysiąca głosów poparcia i był 4. pod względem poparcia spośród wszystkich projektów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego. Miał być wykonany w 2016 roku. Od samego początku napotkaliśmy wielki opór urzędników, zwłaszcza z Biura Inżyniera Miasta i Zarządu Dróg i Transportu. Przyszło nam stoczyć kilkuletni bój o wykonanie wniosku jaki poparli łodzianie. Kilkadziesiąt spotkań, wiele uwag wysyłanych mailowy, kilka projektów z których każdy musiał być zaopiniowany przez BIM oraz Policję (drogówka). Aż trudno podliczyć ile dziesiątek godzin zabrało nam walczenie o to, aby wola łodzian została wykonana. Jeszcze trudniej wyobrazić sobie ile innych projektów pożądanych dla rozwoju ruchu rowerowego w Łodzi moglibyśmy w tym czasie wykonać.

Ale przyszedł rok 2018, początkowo al. 1 Maja miała być gotowa na 1 maja, potem w czerwcu, aż w końcu mamy 24 lipca i rozpoczęcie prac. Zdajemy sobie sprawę, że będzie to rewolucja i nowość dla wielu mieszkańców poruszających się po tej ulicy. Niemniej, wzięto pod uwagę naprawdę wiele, od przepustowości, możliwości dojazdu śmieciarek, przez ułatwienie dojazdu rowerem w tę część miasta, aż na końcu poprawę bezpieczeństwa ruchu rowerzystów. 

Spadnie przepustowość? 
Tak! Spadnie potencjalna przepustowość tej ulicy dla samochodów. Ale od razu trzeba dodać, że ZDiT wykonywał pomiary ruchu w kilku odstępach. Pomiary są bardzo dokładne bo pochodzą z zainstalowanych pętli indukcyjnych zlokalizowanych na skrzyżowaniu a. 1 Maja z ul. Żeligowskiego oraz al. 1 Maja z ul. Żeromskiego. Okazało się, że nawet w godzinach największego porannego szczytu, po tej ulicy jedzie mniej samochodów niż ma przepustowość jeden pas. A na al. 1 Maja mieliśmy aż dwa pasy ruchu dla ruchu ogólnego z kierunku zachodniego (ul. Zielona) na wschód (ul. Wólczańska). Śmieciarki? Tę ulicę obsługuje MPO - raz w tygodniu przez kilkanaście minut. 
 

al. 1 Maja dotychczas al. 1 Maja dotychczas

al. 1 Maja po zmianieal. 1 Maja po zmianie

Co się zmieni? 
1 Maja miniPo zmianach nastąpi "odchudzenie" - zamiast dwóch pasów dla ruchu ogólnego będą trzy: jeden dla ruchu ogólnego i dwa pasy dla rowerzystów (w obu kierunkach). Pozostanie ta sama liczba miejsc do parkowania, zaś autobusy zatrzymujące się przed skrzyżowaniem z ul. Żeligowskiego oraz ul. Pogonowskiego, będą wjeżdżać na takich samych zasadach jak dotychczas jak najbliżej krawężnika, a w trakcie obsługi pasażerów nie będą zajmować pasa ruchu dla samochodów. 

Na całym odcinku od skrzyżowania z ul. Żeromskiego do skrzyżowania z ul. Zieloną wymalowany będzie kontrapas umożliwiający jazdę rowerem w kierunku zachodnim. Na każdym ze skrzyżowań pas będzie koloru czerwonego, co dodatkowo zwróci uwagę kierowców na możliwego rowerzystę jadącego w przeciwnym kierunku. 
Pomiędzy ul. Zieloną a ul. Żeligowskiego zostanie utworzony pas ruchu dla rowerów wyznaczając przestrzeń dla rowerzystów pomiędzy zaparkowanymi samochodami a tymi jadącymi w tym samym kierunku. Dalej za skrzyżowaniem z ul. Żeligowskiego jezdnia się zwęża, dlatego pozostaną wymalowane sierżanty rowerowe. Na odcinku pomiędzy ul. Żeromskiego a ul. Gdańską zostanie wyznaczony kontraruch rowerowy (oznakowany jedynie znakami pionowymi), podobnie jak to jest obecnie na najspokojniejszym odcinku al. 1 Maja pomiędzy Gdańską a Wólczańską. 

Dodatkowo na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną (Żeligowskiego oraz Żeromskiego) pojawią się śluzy rowerowe ułatwiające wjazd rowerem w kontrapas na samej al. 1 Maja. 

Co na skrzyżowaniu a. 1 Maja z ul. Zieloną? 
Początkowo nasza propozycja jaką wysłaliśmy jeszcze w listopadzie 2015 roku zakładała takie rozwiązanie
1 Maja Zielona z 2015
Spotkało się to z dużym oporem urzędników, którzy obawiali się że takie rozwiązanie będzie niebezpieczne dla rowerzystów. Zaproponowali zatem utworzenie przejazdów dla rowerów przy obecnych przejściach dla pieszych. 
1 Maja Zielona BIM
Na czym stanęło? Po wielu przesłanych mailach, wytoczonych uwagach ze strony BIM, okazało się jednak że pomysł urzędników z wyznaczeniem przejazdów jest niemożliwy do realizacji: chodnik jest w fatalnym stanie, jest za wąski, podobnie jak obecne tam przejścia dla pieszych. Zatem skończyło się na niczym. Rowerem będzie można przejechać przez skrzyżowanie w obu kierunkach, bez żadnych czerwonych pasów ruchu dla rowerów, sierżantów czy czegokolwiek innego co wskazałoby że rowerzyści będą mogli pojawić się tam w miejscu dotąd dla nich niedostępnym. 

Nowość
Pierwszy raz w Łodzi zostaną zamontowane dedykowane rowerzystom sygnalizatory na skrzyżowaniach. Na kilku w Łodzi możemy zaobserwować małe światła uzupełniające, ale na al. 1 Maja będą to duże komory z dużymi blendami. Na skrzyżowaniu a. 1 Maja z ul. Żeligowskiego już została zamontowana i czeka na uruchomienie. 

1MajaZeligowskiego

1 Maja sygnalizacja

Liczymy, że zmiany te przypadną do gustu poruszającym się dotychczas ul. Zieloną i wybiorę tę spokojniejszą jazdę al. 1 Maja. Wierzymy, że coraz większe grono rowerzystów ze Starego Polesia zdecyduje się też używać tej ulicy w obu kierunkach. Dla samych mieszkańców al. 1 Maja będzie to konieczność nauczenia się nowej organizacji ruchu, ale także odkrycie że rowerem jest jeszcze szybciej i krócej. 

31 lipca uruchomiono kontrapas! 

{hb}

Rowerowa Łódź Menu

Rowerowy budżet obywatelski

Vlog - 2 minuty o 2 kołach

Aktualności

Rowerem po Łodzi

Przepisy dla rowerzystów

Baza wiedzy

Nowe drogi

Infrastruktura

Pomysły, projekty

Interwencje

Powody korzystania

U innych

Porady prawnika

Rower publiczny

Ubezpieczenie roweru

Wspieraj nas za darmo!

Szkolenia dla rowerzystów

miasta-dla-rowerow